BDBergius Postat 24 september 2017 Postat 24 september 2017 (redigerat) Tja! Jag sitter hemma i min "hem studio" och skapar musik. Det som för mig är det kluriga är att få konstruktiv kritik på det jag gör, då de som lyssnar är alldeles för partiska (med andra ord; mamma, svärmor, lillasyster osv.) Är det någon som har tid och lust att hjälpa mig komma framåt i musikskapandet så är jag tacksam och återgäldar gärna tjänsten! Jag behöver inte kritik på själva sånginsatsen! Den är jag fullständigt medveten om att den är kass. 😄 (Nån duktig sångare som skulle vara intresserad av samarbete?) I övrigt är allt av intresse; texter, melodier, arrangering, mixning.... Hur som helst, här är två låtar: https://soundcloud.com/user-782063814/vagen-hem?in=user-782063814/sets/bdbergius-music-production / Daniel Redigerat 24 september 2017 av BDBergius
DionHarris Postat 24 september 2017 Postat 24 september 2017 Ska man ge kritik så är det enklare om det är en genre man gillar. Ingen av låtarna är i en genre som jag gillar något vidare. Men, dom kan ju vara bra för det. Dessutom har jag som du suttit och spelat in och mixat i timtal för att vid nästa lyssning förkastat allt arbete. Man blir trött i öronen och det tror jag att det är problemet här med båda exempelen. Den första låten är bra, där texten har ett tungt innehåll och den kan jag inte klaga på då den är väldigt personlig. Du kan lätt ta ner reverben överlag och nästan så att du inte ska ha någon alls egentligen. En sång som den bör nog vara ganska sparsam med det i alla fall. Kanske endast på något instrument då. Crashen ska definitivt inte ljuda som den gör och övriga trummor låter också helt kasst. Den andra låten är absolut inget för mig men, den är bra ändå, haha. Där saknas det kompressor på alla instrument, som för övrigt är för många, låten är över arrangerad. Det behövs också en hel del panoreringar, kan jag tycka. Rösten är klockren för denna genre men behöver jobba på uttalet. Du kanske ska testa att skicka den till en proffs mixare? Det är det nog värt. Så, överlag, tänk alltid på att öronen tröttnar fortare än vad man skulle önska många gånger. Och en annan sak, less is more. Ha det bra och mixa lugnt.
Kentebo Postat 24 september 2017 Postat 24 september 2017 Jag tycker att det i stort sett låter bra. Det beror på var man vill lägga ribban. Jag har hört betydligt sämre professionella inspelningar under senare år. Jag håller med DionHarris om att det är lite för mycket efterklang på sången samt för liten stereobredd på Let her know
BDBergius Postat 24 september 2017 Trådstartare Postat 24 september 2017 Tack för att ni tagit er tid att lyssna och kommentera. Vill poängtera att "Let her know" inte är min låt. Den har jag "bara" mixat. Ser att mitt inlägg såg lite märkligt ut tillsammans med signaturen. Ber om ursäkt för det.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.