Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vad är och gör ett shelving filter? Läste i nya studio att Addic59 använde det på sina guror........att det är nån typ av eq har jag fattat men vad är skillnaden?

Annons
Postat

Naej, den kapar inte allt..

Det är en filtertyp som sänker eller förstärker allting ovanför eller under en angiven frekvens beroende på om det är ett highshelving eller low shelving filter.

/Majken

Postat

Ett shelving filter finns i de flesta mer avancerade EQ pluggar och kan liknas vid en hylla som du kan flytta runt, höja och sänka i frekvensspektrumet. Med hjälp av Q värdet kan du även justera hur brant hyllans kanter ska slutta. (Tänk dig fönstret en parametrisk EQ).

Testa Waves paragrafiska EQar, dom är grymma!

Postat

Men sorry då! Var inte min mening att uttrycka mig "felaktigt". Börjar bli förbannat trött på detta jäkla besserwisser-forum...

Ledsen för sidospåret. Du har motsvarigheter till shelving oxå som heter high/low cut.

Postat (redigerat)

Hej!

Om man tittar här: Shelving Filter kan man se att ett LowPass Shelving Filter med maximal cut blir som ett vanligt High Pass (Low Cut) Filter,

medan ett med max boost blir det som ett normalt Low Pass (High Cut) Filter men där man höjt upp noll-nivån till normal-nivå - och tvärtom!

Peaking Filter blir med maximal boost som ett Band Pass Filter medan det med max cut blir som ett Band Reject (Stop Band / All Pass) Filter

men där man i det förstnämnda fallet höjt upp noll-nivån till normal-nivå!

Egentligen är ett band-pass/reject filter bara en kombination av ett LP o ett HP filter medan peaking filter bara är HighPass Shelving följt

utav LowPass dito medels gemensam boost/cut! Notch Filtret är som ett spetsigt bandpass/bandreject-Filter! Slutligen finns även kamfilter

samt sålla bort tråkigt att läsa-filter!

... Förutsatt att Peder inte nu fått allt om bakfiltret!

Mvh Peder

Redigerat av Peder
Postat (redigerat)

Savermans första svar var korrekt om man byter ut "kapar" mot "påverkar" 😉

Vad ni komplicerar till allt.. Shelv=hylla

Dawnage beskrev det hela på ett väldigt korrekt och pedagogiskt sätt

Citat från Songstuff upplsagverk på nätet

"Shelving Filter

This is a type of filter that affects all frequencies above or below a threshold frequency."

Shelving filter är alltså utmärkta att ha på inividuella instrumentspår för att karva fram just det specifika frekvensområde varje instrumet ska ha för att få bort låga och höga frekvenser som i sin tur kan gröta ihop mixen med andra instrument.. Rekomenderas varmt!

edit:fasltevning

Ha en bra dag nu!

Redigerat av hegobald
Postat

Men sorry då! Var inte min mening att uttrycka mig "felaktigt". Börjar bli förbannat trött på detta jäkla besserwisser-forum...

Jag måste säga att jag tycker att det är ganska bra att någon berättar hur det verkligen förhåller sig även om det låter besserwissrigt! Hur många gånger har man inte läst foruminlägg där bara halva sanningen berättades, och därför visade sig vara värdelösa?

Postat
Shelving filter är alltså utmärkta att ha på inividuella instrumentspår för att karva fram just det specifika frekvensområde varje instrumet ska ha för att få bort låga och höga frekvenser som i sin tur kan gröta ihop mixen med andra instrument..

Det är så jag brukar använda highpass- och/eller lowpassfilter. Shelving använder jag oftast till att plussa på i diskant eller (mer sällan) botten.

Postat
Ok då fattar jag. Måste testa hans ide och se om jag kan få till ett schysst gitarrsound........

Lycka till 😉

Kan säga det att pr ova att skär olika mycket för att hitta en skön balans.Min valvestate vill gärna basa till det lite nämligen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.