Jump to content
Annons

Underlig kvantisering i Cubase SX 2 ?


composer

Recommended Posts

Hej!

Jag har lite olika problem med Cubase SX 2. Bland annat så tycker jag inte att kvantiseringen blir som jag vill. Jämför jag bl a med Logic Audio, känns det mer som att jag i Logic får till det bättre. I Cubase så blir uppspelnigen rätt ryckig och ej alls kvantiserad på sina ställen, medans standardkvantiseringen i Logic "fixar" till missarna istället för att poängtera dem, såsom det känns att Cubase gör. Jag spelar så tajt jag kan, men ändå låter det rent åt skogen.

Mitt andra problem är att det kommer en massa skräpnoter i början av det jag spelar in. Låt säga att jag spelar in 5 bars eller så, och sen när den återkommer till den första tonen jag slår an, så spelas den antingen upp dubbel, eller så låter det konstigt på nåt annat sätt. Det förekommer även som sagt toner som jag ej ens rört under hela inspelningen.

Min konfiguration ser ut som följer:

Cubase SX 2, Inga emulerade portar

Snabb dator, Snabb HDD

M-Audio OXYGEN 8 ansluten via USB

KX-Projekt Drivisar (Även ASIO), nyaste.

Jag har haft problem tidigare, men då skyllde jag på att de ASIO rutinerna jag körde med gjorde att jag hamnade runt 21ms. Nu ligger jag på ca 5 med mitt vanliga SB Live! 5.1 kort vilket ju är bra. Någon nämnde att det kunde vara att jag inte hade "vanlig" ström till mitt klaviatur, men då skulle väl fler personer ha samma problem?

Jag skulle nog behöva alla tips och råd som finns. Förhoppningsvis reagerar någon av er med ett "Ahaaaaa!" - och problemet är löst. Annars kanske vi kan hjälpas åt att hitta problemet.

Hälsningar Fredrik 😮

EDIT: Kom även på att ibland blir det även så att om du tagit ett ackord, ett ihållande sådant - slir det ändå bara ett kort anslag när det spelas upp. Gäller dock bara första ackordet / tonerna man slår an.

Redigerat av composer
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...