laban1 Postat 2 augusti 2017 Postat 2 augusti 2017 Tänkte göra stationära datorn lite tystare (Lenovo X310) Lådan har ett intag på undersidan vid fronten och utblåset är bak överst. Det är ett öppet hål på undersidan med galler på insidan (se bild) Kan man sätta igen sidoventilationen utan risk för överhettning? Ventilationshål finns på båda långsidor och dessa är stora. Tips? hål på undersida: galler vid front/undersida på insidan lådan
Gäst Postat 2 augusti 2017 Postat 2 augusti 2017 (redigerat) så länge du har ett naturligt luftflöde är det nog inte ett problem. Men det som framför allt gör datorn tystare är nog bra fläktar. Jag kör på "be quiet!"-fläktar. Blev helt tyst faktiskt. Redigerat 2 augusti 2017 av Gäst
laban1 Postat 2 augusti 2017 Trådstartare Postat 2 augusti 2017 Har bytt CPU fläkt, det gjorde mycket ! Dock verkar hålen för sidoventilationen stora, borde komma en del ljud därifrån.
Jayway Postat 2 augusti 2017 Postat 2 augusti 2017 Det är inte fläkten till grafikkortet som låter, då? Jag hade en dator med ett annat GeForce-kort, det gjorde stor skillnad när jag lyckades ställa ner fläkthastigheten där.
laban1 Postat 2 augusti 2017 Trådstartare Postat 2 augusti 2017 (redigerat) Jo, jag tänker ställa ner fläkthastigheten på grafikkortet med MSI Afterburner, som jag läst om (ej testat än) Nvidia GeForce GTX 750 Ti 2GB - heter kortet Men varför inte göra både och? (har köpt lite ljudisolering "Be Quiet") Men varför inte täppa till sidoventilationen och få drag genom hela lådan. Men jag antar att hålen har någon funktion? Redigerat 2 augusti 2017 av laban1
Jayway Postat 2 augusti 2017 Postat 2 augusti 2017 Jo, jag tänker ställa ner fläkthastigheten på grafikkortet.. Ah, ok! 🙂 I mitt fall löste det hela problemet, CPU-fläktens ljud kunde jag leva med. Kör hårt!
laban1 Postat 2 augusti 2017 Trådstartare Postat 2 augusti 2017 (redigerat) Ah, ok! 🙂 I mitt fall löste det hela problemet, CPU-fläktens ljud kunde jag leva med. Kör hårt! Testade MSI Afterburner nu. Det går att höja fläkthastigheten manuellt. Verkar inte kunna sänka fläkthastigheten under 42%. Det går heller inte med en custom-kurva som jag skapat. jag klickar apply med bocken. Vad göra? Redigerat 2 augusti 2017 av laban1
Jayway Postat 2 augusti 2017 Postat 2 augusti 2017 Testade MSI Afterburner nu. Det går att höja fläkthastigheten manuellt. Verkar inte kunna sänka fläkthastigheten under 42%. Det går heller inte med en custom-kurva som jag skapat. jag klickar apply med bocken. Vad göra? Jag har ingen större koll, men googlade runt lite. Det verkar svårt (omöjligt) att få ner den under 40-42% på det kortet, även när folk har ändrat i BIOS. Någon hade lyckats genom att sätta en resistor på fläktsladden...kanske lite överkurs... 😉..
Jayway Postat 2 augusti 2017 Postat 2 augusti 2017 Ett alternativ är ju iofs att byta till ett enklare grafikkort - om du ändå inte kör krävande spel mm på datorn.
laban1 Postat 2 augusti 2017 Trådstartare Postat 2 augusti 2017 Jag har ingen större koll, men googlade runt lite. Det verkar svårt (omöjligt) att få ner den under 40-42% på det kortet, även när folk har ändrat i BIOS. Någon hade lyckats genom att sätta en resistor på fläktsladden...kanske lite överkurs... 😉.. Tack ! Har kollat lite mer också och testat med EVGA Precision X funkade inte heller.. Någon mer input om ventilationshålen i sidorna?
hertingen Postat 2 augusti 2017 Postat 2 augusti 2017 så länge du har ett naturligt luftflöde är det nog inte ett problem. Men det som framför allt gör datorn tystare är nog bra fläktar. Jag kör på "be quiet!"-fläktar. Blev helt tyst faktiskt. Använder du "be quiet" fläktar både på cpu och chassi? Och någon/några speciell modell?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.