Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tog tag i ett element samtidigt som jag tog i line kabel som var inkopplad i ljudkortet och fick en stöt. Kollade runt lite i hemstudion och det visade sig att jag fick strömstötar lite beroende på vad som är inkopplat t. ex. ifrån både Big knob och motu kort och jepp jag har kopplat ut allt och börjat om och kopplat in en sak i taget. Hade ett liknande problem där min minimoog blev strömförande när jag kopplat till ett annat ojordat uttag på annan fas i samma rum. Probelemet försvann när jag bytte till samma uttag.  

Använder mig av jordade fördelningsdosor vilket kanske kan vara del av problemet? 

Drog en förlängningskabel till köket med jordade uttag och problemen verkade försvinna. Dock är det väl mindre bra att ha jordade kontakter i samma rum som icke jordade pga risk för strömstöt.      

Vad göra?? 

Annons
Postat

Låt en elektriker dra in skyddsjord i det rummet, så löser det sig. Det tar inte så lång tid, så det blir ingen katastrofal kostnad.

Det är förbjudet att ha både jordat och ojordat i samma rum, av elsäkerhetsskäl. Jag har för mig att det är likadant när det gäller att ha olika fas till vanliga uttag i samma rum. Det förekommer tyvärr ändå att det är blandat i bostäder som är byggda innan de nya reglerna började gälla, någon gång anno dazumal.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.