KrutKapten Postat 19 juli 2017 Postat 19 juli 2017 Hej! Jag planerar på att släppa ett album inom kort, min fråga är egentligen vad jag behöver tänka på? Låtarna ska såklart "stimmas", men vad mer ska man tänka på? Exempelvis NCB, när används det? Mycket tacksam för svar!
polarius (oregistrerad) Postat 19 juli 2017 Postat 19 juli 2017 (redigerat) På vilket sätt "stimmar" du? STIM räcker nog för allt. Redigerat 19 juli 2017 av polarius
JEvaldsson Postat 19 juli 2017 Postat 19 juli 2017 Så som jag förstått det finns det dessa organisationer att tänka på förutom STIM. https://www.sami.se/ SAMI - där registrerar du vilka som medverkat på skivan (musiker, mix, producent, även dig själv), så kan det bli en extra slant om det spelas i radio t ex. NCB betalar du en avgift till om du ska ge ut skivan fysiskt. En del av dessa pengar kommer tillbaks till dig.
KrutKapten Postat 19 juli 2017 Trådstartare Postat 19 juli 2017 Så som jag förstått det finns det dessa organisationer att tänka på förutom STIM. https://www.sami.se/ SAMI - där registrerar du vilka som medverkat på skivan (musiker, mix, producent, även dig själv), så kan det bli en extra slant om det spelas i radio t ex. NCB betalar du en avgift till om du ska ge ut skivan fysiskt. En del av dessa pengar kommer tillbaks till dig. Just det! SAMI hade jag minsann glömt bort... Men då verkar inte NCB nödvändigt för mig alla fall, tänker endast släppa musiken digitalt via Spotify osv. Tack för ett bra svar! 🙂
KrutKapten Postat 19 juli 2017 Trådstartare Postat 19 juli 2017 På vilket sätt "stimmar" du? STIM räcker nog för allt. Det jag kommer att göra är att lägga till mina verk samt genomföra rapporter när jag spelar live. 🙂
magnus83 Postat 19 juli 2017 Postat 19 juli 2017 En liten följdfråga. Själv har jag inte registrerat mig på SAMI, bara på STIM. Mina låtar spelas nästan uteslutande på Spotify, är det då någon idé att registrera dom på SAMI?
JEvaldsson Postat 20 juli 2017 Postat 20 juli 2017 En liten följdfråga. Själv har jag inte registrerat mig på SAMI, bara på STIM. Mina låtar spelas nästan uteslutande på Spotify, är det då någon idé att registrera dom på SAMI? SAMI tar licens när inspelningar spelas offentligt. Om t ex en bar skulle spela Spotify så ska de egentligen betala avgift till SAMI (och STIM). Så det finns en teoretisk möjlighet att SAMI kan ge utdelning även om ens låtar bara spelas på Spotify.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.