Jump to content
Annons

Skriva låtar med G stämd gitarr + prat om mick & preamp

Recommended Posts

Burnin Sven (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Givetvis så kör man ju med capo också för olika tonarter men med gitarren stämd i öppen G stämning. Alltså man tycker att det inte borde vara nån skillnad men i alla fall jag fastnar liksom i soundet från grund ackordet på nåt sätt. Så låt säga att jag spelar nåt i Em men med en annan fingersättning och capot på ett läge där ett annat ackord låter fint och eller att det på så sätt blir bra läge (tex fingerplock) för resten av ackordsföljden men gitarren är stämd i öppet G så när man väl kanske hamnar på G så tar det över liksom och sen blir det snurrigt med idéer för melodier och logik för en eventuellt blivande låt.

Efter de första 35 åren med fingret rakt över på banden eller dom traditionella lägen G C D så började jag testa ackord så gott det nu går att få det att låta och det kan låta helt ok faktiskt även komp. Men som sagt den där jäkla grund stämningen den suger tag i en på nåt sätt.

Redigerat av Burnin Sven
Annons
Postat (redigerat)

Gjorde nån slags förvirrad test/demo hur det går eller nåt.

Jag har haft gitarren G stämd ett par månader nu och gjort upprepade tester/sänt live till youtube för att slippa lagra hemma.

(finns på min kanal för den supersugne, säkert skit tråkigt att kolla på men ett bra sätt att gripa idéer i flykten på utan att slösa utrymme hemma tycker jag i

Redigerat av Burnin Sven
Postat (redigerat)

Tack

Håller på och kopplar ihop min "riktiga " studio med garaget. Så man kan dra några låtar när man byter växellådor och sånt skoj.

Redigerat av Burnin Sven
Postat

Verkar som du har den optimala akustiska behandlingen av väggarna, naturlig diffusion

Postat

Jo haha men det skulle nog gå att få till ett någorlunda vettigt inspelningsläge ändå. Men det är svårt att bryta sig loss och spela iväg i olika gengre och rytmer när man kör öppna stämningar. Jag tror att det också blir extra tydligt hur svajigt det blir mellan tonarter när instrumentet är stämt i eller för en speciell tonart.

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Det är bättre ha minst några gitarrer som man har i olika stämningar. Det gör man ju om man har elplankor.

Postat

Jo haha men det skulle nog gå att få till ett någorlunda vettigt inspelningsläge ändå. Men det är svårt att bryta sig loss och spela iväg i olika gengre och rytmer när man kör öppna stämningar. Jag tror att det också blir extra tydligt hur svajigt det blir mellan tonarter när instrumentet är stämt i eller för en speciell tonart.

Du har så klart helt rätt, på gott och ont blir man lite låst till den öppna stämningen. Men rätt vad det är kommer man på nåt nytt coolt man aldrig skulle hittat på med en vanlig stämning. Då blir det bra stämning. Hö hö.  😆 

Postat

Det är bättre ha minst några gitarrer som man har i olika stämningar. Det gör man ju om man har elplankor.

Jo det är nog inte fel

Postat

Du har så klart helt rätt, på gott och ont blir man lite låst till den öppna stämningen. Men rätt vad det är kommer man på nåt nytt coolt man aldrig skulle hittat på med en vanlig stämning. Då blir det bra stämning. Hö hö.  😆 

Haha jo det blir det

Postat (redigerat)

Ljudmässigt så suger ju ljudet på den här livestreamen jämfört med kraven i en studiomiljö men det duger ändå ganska bra för ändamålet. Dessutom är jag säker på/vet personligen att utrustningen dvs micken, preampen osv mycket väl duger vid en studio inspelning så det är en kombination av skit bakom ratten och akustiken här i garaget som begränsar ljud kvalitén i första han

Redigerat av Burnin Sven

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.