Jump to content
Annons

Presentation

EngelholmAudio

Recommended Posts

Hejsan,

Pär Engelholm heter jag och jag driver Engelholm Audio (sedan 4 år tillbaka). Jag fick nys om denna site via tidningen (Studio så klart) och tidningen fick jag tag på via ett trevlig pris på prenumeration om 4 nummer. Nyaste damp ned igår. Blädrat hastigt igenom och hittade en del intressant läsning som ligger på dagens fritids agenda! 😄

Namnet till trots finns jag inte i Ängelholm, utan heter alltså Engelholm och finns i Blekinge, Karlskrona. 🙂

Jag tillhör egentligen "andra sidan", dvs jag njuter av det ni producerar/spelar in/mixar samt att jag på nått sätt försöker återskapa bra ljud i hemmet genom mina högtalarkonstruktioner och däromkringliggande konsultuppdrag.

Jag tror också på ett nära sammarbete mellan inspelningstekniker och högtalarkonstruktörer. Vi måste förstå varandra för att erhålla bra resultat. Vi måste dela erfarenheter, åsikter samt beskriva våra respektive begränsningar för att nå långt.

Min åsikt är att ljudkvalite är något som mer och mer försvinner ut ur våra händer och som audiofil (audiofån?) ser jag naturligtvis med ledsna ögon på detta. Allvarligare ändå är ju bevarandet av "orginal"; MP3 komprimeringen, hårt begränsat dynamikomfång, beskuren bas, icke live inspelningar, nyttjandet av digitala samples (iaf inga riktiga instrument) är några exempel på genvägar som leder till mindre "orginal", mindre trohet mot verkligheten. Ledsamt.

Hoppas att jag inte trampade på allt för många tår. 😆

Med detta har jag sagt "hej" och lite mer därtill. Hoppas kunna bidra positivt och alldeles säkert lära mig något på köpet.

Dela på andra sajter

Annons
Namnet till trots finns jag inte i Ängelholm, utan heter alltså Engelholm och finns i Blekinge, Karlskrona. 😆

Haha, jag tänkte först "Ah, ännu en Skåning", men icke. 😄

Men välkommen ändå, såklart. 🙂

Dela på andra sajter

Möjligtvis att du trampade mig på lilltån... 😉

Jag använder samplade instrument, men tycker inte att det påverkar upplevelsen nämvärt om man använder kvalitetssamplingar..

trots allt så är ju hela CD-grejen ett enda stort sample om man ska hårddra det hela

Ehum..Välkommen hit, här är det sällan några hard feelings 🙂

Dela på andra sajter

Möjligtvis att du trampade mig på lilltån... 😉

Jag använder samplade instrument, men tycker inte att det påverkar upplevelsen nämvärt om man använder kvalitetssamplingar..

trots allt så är ju hela CD-grejen ett enda stort sample om man ska hårddra det hela

Ehum..Välkommen hit, här är det sällan några hard feelings 🙂

Hej,

Först - TACK! Blir kul att se vad det kan bli av detta fora. Verkar positivt.

Nummer två - det räcker med att man samplar en gång. 😎

Som vanligt är det nog inte vad man gör utan hur man gör det som spelar störst roll. Jag är själv en älskare av det äkta och det riktiga och då är det liveupptagning med hela "bandet" som spelar samtidigt som gäller. Samplade instrumet är väl OK till reklamjinglar och trudilutter, men jag har svårt för ens tanken på samplade instrument i äkta musik.

Dela på andra sajter

Jag är själv en älskare av det äkta och det riktiga och då är det liveupptagning med hela "bandet" som spelar samtidigt som gäller. Samplade instrumet är väl OK till reklamjinglar och trudilutter, men jag har svårt för ens tanken på samplade instrument i äkta musik.

Hoppsan.. Du kliver nog på många tår nu.. Hmm.. känns lite musikrasistiskt och gammalmodigt det där utalandet. Hmm.. 🙂

Äkta musik får du allt ta att utveckla lite närmare.

Om du snackar HIFI och exakt återgivning så är det nåt annat du menrar men.. Äkta musik.. Tja.. bäst att du definerar dig lite bättre..

Välkommen hit ska du vara i alla fall. 😉

ps. ge gärna lite tips om bra studiomonitorer och vad man bör kräva av dom etc. Har du egna favoriter ?

ds.

Dela på andra sajter

Jag är själv en älskare av det äkta och det riktiga och då är det liveupptagning med hela "bandet" som spelar samtidigt som gäller. Samplade instrumet är väl OK till reklamjinglar och trudilutter, men jag har svårt för ens tanken på samplade instrument i äkta musik.

Hoppsan.. Du kliver nog på många tår nu.. Hmm.. känns lite musikrasistiskt och gammalmodigt det där utalandet. Hmm.. 😉

Äkta musik får du allt ta att utveckla lite närmare.

Om du snackar HIFI och exakt återgivning så är det nåt annat du menrar men.. Äkta musik.. Tja.. bäst att du definerar dig lite bättre..

Välkommen hit ska du vara i alla fall. 😉

ps. ge gärna lite tips om bra studiomonitorer och vad man bör kräva av dom etc. Har du egna favoriter ?

ds.

Hejsan,

Tack tack (alla)!

För att visa på mina nyanser så tillhör bl.a. Dilerium, Afx Twin m.fl. min repetoar utöver det "äkta" (klassisk, jazz, Blues, rock, mm). Så inget fel i synthar. Däremot märker jag på många inspelningar hur pass begränsade dom är i upplösning, nyttjandet av 16 bitars upplösning och allmänt slarvig inspelning.

"Äkta Hifi" är i min mening musiker som spelar musik samtidigt, tillsammans* på samma plats och detta renderar i en inspelning. Sen kan detta vara vilken genre som helst.

Liveupptagningar i en given lokal är extremt svårt, vad jag förstår. Men när det "sitter" är det helt otroligt underbart...och och och...alldeles fantastiskt!

Studiomonitorer är ett mycket svårt kapitel. Å ena sidan kan man se på monitorn som separat komponent, men å andra sidan kommer monitorn att spela och fungera i ett (större) sammanhang, något större än bara "sig själv fritt stående".

Min mening är att man bör samköra monitorns egenskaper tillsammans med den studio där den skall spela. Båda ställer ju lite krav på varandra, så att säga. Slutresultatet måste ju vara en burk som omvandlar elektriska signaler till ekvivalenta signaler för hjärnan, förmedlat/överfört via luft. Enkelt att säga, svårare att göra... Låg distortion och distortion av rätt hellre en fel karaktär är en god egenskap. Spridning, frekvenslinjäritet och självklart frekvensomfång är ett antal olika egenskaper som måste sättas rätt i sitt sammanhang.

Jag tror också på att köra både monitorer men även med ett par normala hifihögtalare vettigt placerat i ett vettigt lyssningsrum. Jag tror man behöver höra och uppleva båda varianterna. Få slutlyssnare av skivor sitter ju med närfältsmonitorer.

Kalmar ligger en knapp timme från KKrona! Hör av dig på mail om du vill hitta på något!

*) Här inser man att Jazz i vissa former kan bli svårt att definiera som äkta musik... 😄 *retas*

Dela på andra sajter

Hej!

Välkommen 😄Schysst anläggning! Har du byggt högtalarna 😄?

Tack!

Det är när jag tog ner Audio Nord till Blekinge för en ASO-träff (Audio gruppen SydOst). Mina Klero spelade då tillsammans med en rejäl uppsättning Audio Research-produkter men även kablar från NordOst.

Hemma hos mig ser det ut såhär:

bild3.jpg

Men just nu står EALS-3 uppställda och då se det ut såhär:

hemma1.jpg

Jag designar, konstruerar, mäter och beräknar allt själv i mina högtalare. Själva lådtillverkandet står en möbelhantverkare för.

Dela på andra sajter

Välkommen.

Tack!

Din prilla är ursäktad. 😉😉

Lyssnade till din (/er) rock-låt från dina referenser. Klart trevligt och jag är en av dom (många? få?) som uppskattar blues-smaken. För min del - mer blues!

Jag lyssnar gärna på bl.a. Robert Cray men är samtidigt imponerad av BB King. Har kört hans DVD närmast oändligt många gånger. Finns självklart en mängd fler riktigt bra blues-gubbar!

Dela på andra sajter

Välkommen! Är själv ingen som är sådär extremt intresserad av Hifi, men alla ljudbaserade intressen förhöjer den generella kunskapsnivån på forumet (kan man utrycka sig mer formelt?) och det är ju bra.. 😆

/David

Dela på andra sajter

Välkommen! Är själv ingen som är sådär extremt intresserad av Hifi, men alla ljudbaserade intressen förhöjer den generella kunskapsnivån på forumet (kan man utrycka sig mer formelt?) och det är ju bra.. 😛

/David

Hej,

Tack! Hoppas jag kan förhöja nån form av kunskapsnivå! 😆

Om du spelar in, är intresserad av antingen själva studio-sidan eller av musiksidan är det min förhoppning att du också bryr dig om att ge oss musikälskare (lyssnare) att det blir ett bra ljud. Bra ljud med hög dynamiskt omfång, rent, begränsad anvädning av komprossorn, inkluderat rumsbidrag (i den mån det passar), mm.

Jag tycker det är synd om inte studio/musiker och hifi/återgivningsintressena är med sammankopplade.

Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Välkommen hit, kompis!

Spelar du in något också, eller handlar det bara om att gnida sig mot högtalare?

Dela på andra sajter

Tack tack!

En hel del gnidande blir det. Och ibland spelar jag in högtalarelement... :rolleyes:

Jag har dock en önskan om att kunna göra enklare inspelningar då en hel del liveframfrädande faktiskt äger rum här i mina trakter. Två mickar, en i övrigt omickad orkester/ensamble, rätt ner i datorn.

Själv har jag testat på att spela lite gitarr. Hellre än bra än så länge, men det är kiskeligt kul och tillfredsställande - på nått sätt...

Dela på andra sajter

Närhet och närhet... Halmstad är ju inte så långt bort. Blues rules! Whälkommen skall du vara, i mångt och mycket håller jag med om att en inspelning gjord på en enda tagning är en fantastisk upplevelse. Den behöver inte vara perfekt, men just känslan i musiken när alltv samspelar, det är underbart att drömam sig bort till. Näst bäst - efter att ha varit med själv.

Dela på andra sajter

Närhet och närhet... Halmstad är ju inte så långt bort. Blues rules! Whälkommen skall du vara, i mångt och mycket håller jag med om att en inspelning gjord på en enda tagning är en fantastisk upplevelse. Den behöver inte vara perfekt, men just känslan i musiken när alltv samspelar, det är underbart att drömam sig bort till. Näst bäst - efter att ha varit med själv.

Hej,

Halmstad ligger ca 21 mil från Kkrona. Hade kompisar där, och hifikompisar i Falkenberg!

Huvudet på spiken - behöver inte vara en helt perfekt liveupptagning så länge som dom tonala parametrarna är vettiga (tenderar vara bastunnt ocheller skrikigt).

"Eva Cassidy Live at the Blues Alley" är ett typiskt sånt exempel.

Dela på andra sajter

En i Kalmar har ropat hallå, men finns det fler i min geografiska närhet, dvs Blekinge, Växjö, Ronneby, Söljvesborg eller liknanade!??

Tror att vi är minst 4 Kalmarbor här på forumet nu... Plus en hel drös i Växjö, de har t.o.m. haft ett par "träffar".

Dela på andra sajter

En i Kalmar har ropat hallå, men finns det fler i min geografiska närhet, dvs Blekinge, Växjö, Ronneby, Söljvesborg eller liknanade!??

Tror att vi är minst 4 Kalmarbor här på forumet nu... Plus en hel drös i Växjö, de har t.o.m. haft ett par "träffar".

Hejsan,

Mycket spännande!

Hoppas jag kan få en inbjudan till en dylik träff. Vore kul att deltaga och förhoppningsvis kunna bidraga lite.

Vi har en ASOgrupp här. Audiogruppen SydOst. Består av hifipersoner, ca 10 st, mellan 20 och 62 år. Härligt blandning av människor, anläggningar, musiksmaker och infallsvinklar. Vi har extremt roligt på våra träffar hemma hos varandra.

Hojta till om ni har nån träff!

Dela på andra sajter

Som vanligt är det nog inte vad man gör utan hur man gör det som spelar störst roll. Jag är själv en älskare av det äkta och det riktiga och då är det liveupptagning med hela "bandet" som spelar samtidigt som gäller. Samplade instrumet är väl OK till reklamjinglar och trudilutter, men jag har svårt för ens tanken på samplade instrument i äkta musik.

Välkommen hit! Men du lär inte gilla min musik. Tycker nog själv den är "äkta" men jag är hopplös på EQ och använder massor av låssasinstrument blandat med dom akustiska...

Dela på andra sajter

Välkommen hit! Men du lär inte gilla min musik. Tycker nog själv den är "äkta" men jag är hopplös på EQ och använder massor av låssasinstrument blandat med dom akustiska...

Har du så man kan ladda ner? Isf kan jag göra det och ge dig lite feedback på hur det låter i en hyfsad hifianläggning...

Jag lyssnar som sagt på bl.a. Dilerium...inte bara plockepinn-jazz. Vissa låtar med Anna Lotta Larsson är ju studioproducerade utan riktiga instrument och ändå kan det ge bra gåshud...

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.