Jump to content
Annons

ny fråga ang latency


lassjan

Recommended Posts

😄

hoppas ngn kan hjälpa mig

när jag ska spela in ett audio spår med gura och amplitube så får jag en grym

latency

så läste jag här på forumet att man kan ändra buffersize och så gjorde jag,

under devicesetup ändrade jag buffersize på två rader från ca 1200 ner till

512 vilket är det minsta som går men då hackar ljudet istället och höjer jag

till 600 är det fortfarande ganska mycket och jäkligt irriterande fördröjning på ljudet var ska man göra är jag på rätt ställe eller är det någon annanstans

man ska ändra ????

blir tokig snart

har tidigare kört cakewalk och där har jag fått ner fördröjningen mycket mer..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det låter antingen som om du har "fel" drivrutiner för ljudkortet, kontrollera om det finns någon uppdatering eller liknande. Eller alternativt att din dator inte orkar med. Försvinner hacket om du stänger av Amplitube?

Vad har du för utrustning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är inte jag hemma på Soundblaster Live, och inte på Cakewalk heller.. Så förhoppningsvis kan någon annan svara 😉

Men jag hittade den här tråden om kx project drivrutiner, som ska fungera bättre för musikbruk vad gäller Soundblaster Live verkar det som...

Datorn i sig borde hänga med utan problem annars tycker jag.

KX Project tråd

Läs i slutet av tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ljudkortets fel! Jag hade ett SB Live förr med tvåminuters latency... Bytte till kX-drivisarna som Jonte snackade om och det blev lite bättre. Men jag gav upp SB Live och köpte ett annat ljudkort. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

hm undrar om man vågar lägga in dom kx drivisarna

verkar spännande men man vet ju inte om det påverkar ngt annat

tack för hjälpen ändå

är det ngn mer som har bra förslag eller tipps är jag tacksam för det

Redigerat av lassjan
Link to comment
Dela på andra sajter

kan ju vara så att soundblaster kortet inte stöder asio, som krävs till inspelnings programmen. Men du kan ladda ner det på den här länken

http://michael.tippach.bei.t-online.de/asio4all/

Det ska ge asio stöd till ditt ljudkort... vad jag förstår.

Annars kan det kanske vara värt att investera i ett riktigt ljudkort för musik inspelning. Finns en mängd bra och billiga...

Link to comment
Dela på andra sajter

trubaduren (oregistrerad)

Tjaba!

På mig låter det som att Du måste införskaffa ett bra ljudkort. det är ingen ide´ att köra med dom billiga. Det finns ju från 1500 o uppåt! Kolla vad Du skall göra med ljudkortet, vilka behov Du har, MICingångar etc o satsa på ngt som Du kan ha flera år. Det finns inga genvägar i musikskapandet.

Kenneth

P.S. ett djäkla bra ljudkort ärt EMU 1820, finns för 3400 just nu. Men det finns ju andra ljudkort oxå!!

Link to comment
Dela på andra sajter

tjaha jag får nog ge upp med detta ljudkortet kx drivisarna har jag provat

och då hördes inget och inget spelades in

konstigt att det funkar i cakewalk fär köra det tills jag fixat ett ny kort

tack för all hjälp

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

kolla ett audiofile 2496.. de kostar under tusenlappen nu... Är helt ok.. 2 in och 2 ut..

Jag är supernöjd med mitt som jag har på min hemmadator.. Då kommer du ner till en latency på 1 millisekunder om du vill.. (mot som du hade nu på 512 om du kör i 44,1 .. 11 millisekunder, vilket heller inte är såå mkt iofs.. men hörbart är det ju..

Link to comment
Dela på andra sajter

Audigy 2 fungerar bra, och har Asio drivrutiner.. Så har du ett liggande, så börja med det.

Kör själv med ett Audigy 2 Platinum, och det fungerar finfint, med 7 ms latency. Enda skillnaden mig veterligen är att jag har en front panel, och lite fler kopplingsmöjligheter. Dom som kan skulle nog ändå rekommendera dig att köpa något annat, och det hade jag också gjort om du nu inte hade haft ett liggande.

Men jag kör iaf både audio och midi, och har inte haft några problem med det ihop med Cubase SL 2.

<EDIT> Tror att du kan köra ner till 3 ms latency, men jag har satt mitt på 7 ms och det fungerar bra. Har aldrig testat 3 ms, kanske borde göra det... </EDIT>

Redigerat av Jonte
Link to comment
Dela på andra sajter

Satsa på ett riktigt musikkort och inte creatives leksaksgrejer. Creatives dotterbolag EMU gör däremot bra och billiga kort (med lite roddig programvara).

Var dock medveten om att en lite buffert dramatiskt ökar belastningen på din CPU. Jag brukar sänka den vid inspelning och sedan höja den när jag börjar mixa.

512 är får dåligt enligt min mening. 128 samples tycker jag duger.

Dessutom ger pluggen en fördrjöning. En dåligt skriven plug eller en med kraftiga beräkningar kan öka fördröjningen rejält. tror dock amplitube skall funka även om jag själv kör Guitar Rig (mycket mer realistisk tycker jag). Ju mer smet du lägger på i pluggen (reverb etc) desto långsammare går det.

ASIO4ALL mfl drivrutinshack funkar rätt bra med SB korten och borde ge dig en dräglig latency.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...