Jump to content
Annons

ny frÄga ang latency


lassjan

Recommended Posts

😄

hoppas ngn kan hjÀlpa mig

nÀr jag ska spela in ett audio spÄr med gura och amplitube sÄ fÄr jag en grym

latency

sÄ lÀste jag hÀr pÄ forumet att man kan Àndra buffersize och sÄ gjorde jag,

under devicesetup Àndrade jag buffersize pÄ tvÄ rader frÄn ca 1200 ner till

512 vilket Àr det minsta som gÄr men dÄ hackar ljudet istÀllet och höjer jag

till 600 Àr det fortfarande ganska mycket och jÀkligt irriterande fördröjning pÄ ljudet var ska man göra Àr jag pÄ rÀtt stÀlle eller Àr det nÄgon annanstans

man ska Àndra ????

blir tokig snart

har tidigare kört cakewalk och dÀr har jag fÄtt ner fördröjningen mycket mer..

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Det lÄter antingen som om du har "fel" drivrutiner för ljudkortet, kontrollera om det finns nÄgon uppdatering eller liknande. Eller alternativt att din dator inte orkar med. Försvinner hacket om du stÀnger av Amplitube?

Vad har du för utrustning?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

jag kör windows xp pÄ 2,4 mhz med en 70 gigs hÄrdisk (som inte Àr fylld till hÀlften ens)

ljudkortet Àr soundblaster live value

Àr det inte konstigt att det funkar bÀttre i cakewalk

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nu Ă€r inte jag hemma pĂ„ Soundblaster Live, och inte pĂ„ Cakewalk heller.. SĂ„ förhoppningsvis kan nĂ„gon annan svara 😉

Men jag hittade den hÀr trÄden om kx project drivrutiner, som ska fungera bÀttre för musikbruk vad gÀller Soundblaster Live verkar det som...

Datorn i sig borde hÀnga med utan problem annars tycker jag.

KX Project trÄd

LÀs i slutet av trÄden.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det Ă€r ljudkortets fel! Jag hade ett SB Live förr med tvĂ„minuters latency... Bytte till kX-drivisarna som Jonte snackade om och det blev lite bĂ€ttre. Men jag gav upp SB Live och köpte ett annat ljudkort. 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)

hm undrar om man vÄgar lÀgga in dom kx drivisarna

verkar spÀnnande men man vet ju inte om det pÄverkar ngt annat

tack för hjÀlpen ÀndÄ

Àr det ngn mer som har bra förslag eller tipps Àr jag tacksam för det

Redigerat av lassjan
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

kan ju vara sÄ att soundblaster kortet inte stöder asio, som krÀvs till inspelnings programmen. Men du kan ladda ner det pÄ den hÀr lÀnken

http://michael.tippach.bei.t-online.de/asio4all/

Det ska ge asio stöd till ditt ljudkort... vad jag förstÄr.

Annars kan det kanske vara vÀrt att investera i ett riktigt ljudkort för musik inspelning. Finns en mÀngd bra och billiga...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

trubaduren (oregistrerad)

Tjaba!

PÄ mig lÄter det som att Du mÄste införskaffa ett bra ljudkort. det Àr ingen ideŽ att köra med dom billiga. Det finns ju frÄn 1500 o uppÄt! Kolla vad Du skall göra med ljudkortet, vilka behov Du har, MICingÄngar etc o satsa pÄ ngt som Du kan ha flera Är. Det finns inga genvÀgar i musikskapandet.

Kenneth

P.S. ett djÀkla bra ljudkort Àrt EMU 1820, finns för 3400 just nu. Men det finns ju andra ljudkort oxÄ!!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

tjaha jag fÄr nog ge upp med detta ljudkortet kx drivisarna har jag provat

och dÄ hördes inget och inget spelades in

konstigt att det funkar i cakewalk fÀr köra det tills jag fixat ett ny kort

tack för all hjÀlp

😛

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

kolla ett audiofile 2496.. de kostar under tusenlappen nu... Är helt ok.. 2 in och 2 ut..

Jag Àr supernöjd med mitt som jag har pÄ min hemmadator.. DÄ kommer du ner till en latency pÄ 1 millisekunder om du vill.. (mot som du hade nu pÄ 512 om du kör i 44,1 .. 11 millisekunder, vilket heller inte Àr sÄÄ mkt iofs.. men hörbart Àr det ju..

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Audigy 2 fungerar bra, och har Asio drivrutiner.. SÄ har du ett liggande, sÄ börja med det.

Kör sjÀlv med ett Audigy 2 Platinum, och det fungerar finfint, med 7 ms latency. Enda skillnaden mig veterligen Àr att jag har en front panel, och lite fler kopplingsmöjligheter. Dom som kan skulle nog ÀndÄ rekommendera dig att köpa nÄgot annat, och det hade jag ocksÄ gjort om du nu inte hade haft ett liggande.

Men jag kör iaf bÄde audio och midi, och har inte haft nÄgra problem med det ihop med Cubase SL 2.

<EDIT> Tror att du kan köra ner till 3 ms latency, men jag har satt mitt pÄ 7 ms och det fungerar bra. Har aldrig testat 3 ms, kanske borde göra det... </EDIT>

Redigerat av Jonte
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Satsa pÄ ett riktigt musikkort och inte creatives leksaksgrejer. Creatives dotterbolag EMU gör dÀremot bra och billiga kort (med lite roddig programvara).

Var dock medveten om att en lite buffert dramatiskt ökar belastningen pÄ din CPU. Jag brukar sÀnka den vid inspelning och sedan höja den nÀr jag börjar mixa.

512 Àr fÄr dÄligt enligt min mening. 128 samples tycker jag duger.

Dessutom ger pluggen en fördrjöning. En dÄligt skriven plug eller en med kraftiga berÀkningar kan öka fördröjningen rejÀlt. tror dock amplitube skall funka Àven om jag sjÀlv kör Guitar Rig (mycket mer realistisk tycker jag). Ju mer smet du lÀgger pÄ i pluggen (reverb etc) desto lÄngsammare gÄr det.

ASIO4ALL mfl drivrutinshack funkar rÀtt bra med SB korten och borde ge dig en drÀglig latency.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...