maxkarlstedt (oregistrerad) Postat 7 maj 2017 Postat 7 maj 2017 Tjena! Jag lyssnade nyligen på en podcast som spelade upp ett ljud som visade sig vara oscillkoskop-musik: https://youtu.be/ZaTuFB5QXHo?t=293 Om jag förstått det rätt så är det bilderna som syns i oscilloskopet som bildar ljuden. Linjerna i X led bildar ljud i vänstra högtalaren och linjerna i Y led bildar ljud i högra högtalaren (i stereo). Vissa ljud som jag hörde påminner mig om elektronisk musik, så jag tänker mig att man kan "måla upp" ljud i olika plug-ins i ljudprogram som har stöd för att bilda ljud med hjälp av emulerade oscilloskop-plug ins och liknande plug-ins? Vore roligt att höra från ljuddesigners och folk som producerar elektronisk musik. Själv är jag sugen på att lära mig FL för att kunna skapa musik som chillmusik som Fifth Harmony - Work from home, och mer "discotechno" som Martin Garrix - Animals. (jag ber om ursäkt i förväg att jag inte kan de olika kategorierna för elektronisk musik). Så jag tänker mig att man "målar upp" fräna ljud som man gillar med emulerande oscilloskop och sedan använder dessa för att skriva "musiknoterna" med. Frågan är om detta är onödigt krångligare att göra än att använda sig av andra plug-ins i FL? Tack för svar på förhand! / Max.
ostfisk Postat 7 maj 2017 Postat 7 maj 2017 Mycket krångligare. För att göra musik som skapar bilder i oscilloskop så måste man göra kompromisser. Det är den högfrekventa informationen som bildar de skarpa hörnen, denna information är mycket högre än vad människan kan höra dvs över 20 000 Hz. De har lagt in denna högfrekventa information som inte hörs som målar upp detaljerna, sen har de "lågfrekvent" ljud dvs 20-20 000 Hertz som är själva ljudet man hör som målar upp grunden. Det är i alla fall inget man kanske använder för att skapa nästa hit. Snarare en cool grej som eventuellt kan användas till att hitta något coolt ljud. Du kan ändå inte rita i oscilloskopet utan du måste skapa ljudet själv och sedan se hur det ser ut. Vill du måla upp ljudvågor så finns det syntar där man ser ljudvågen i realtid där varje förändring syns. Det blir då ingen snygg bild eller så men det kan bli coola mönster. Serum är ett exempel på en sådan synt.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.