Jump to content
Annons

Recommended Posts

HaraldS (oregistrerad)
Postat

Någon som har erfarenhet av Kontakt som plugin i PT och kan tala om vad jag ska göra? Den har visat sig nästan oanvändbar för mig. Slukar kopiöst med processorkraft. Om jag t.ex. repeterar en enstaka ton med sustainpedalen nere, adderar den röster upp till hur många som helst. Som alltså triggas av denna enda ton. Visst, jag kan begränsa antalet toner som får användas i ett instrument. Men i t. ex. ett pianoljud vill jag kanske ha ganska många. Och lägger jag till ett eller ett par instrument är det defenetivt stopp och PT ber mig att öka "buffer size" vilken redan är inställd på 1024 samples. Tycker att jag prövat alla möjliga inställningar både i PT och i Kontakt. Är alla samplers lika cpu-krävande? Någon som har ett tips?

Harald

Powerbook G4 1.5Ghz 1.5Gb

osx 10.3.8 (Lika illa med tidigare versioner)

Digi 002 PT 6.4

Kontakt 1.5.3

Annons
HaraldS (oregistrerad)
Postat

Är det ingen som använder Kontakt?

Harald

Postat

För tillfället får du nöja dig med ett något vagt svar eftersom jag aldrig kört kontakt i ProTools. I alla fall ska det finnas ett läge i kontakt som heter Direkt From Disk som gör att samplingarna körs direkt från hårddisken istället för att laddas in i arbetsminnet. Nu va det iofs processorkraft du var ute efter men jag tänkte att det kaaanske kan ha något med detta att göra. Annars får du ursäkta om jag förvirrar saker.

Fan.. det va görlänge sen jag använde kontakt ju.. börjar glömma hur saken fungerar. :/

HaraldS (oregistrerad)
Postat

Har prövat "direct from disk" men då krävs det ändå mer cpu.

Men tack för att du tog dig tid.

Harald

Postat (redigerat)

Ta kontakt med våran support så hjälper vi dig... om du köpt programmet i Sverige. Om du köpt den utomlands så kontakta Native Instruments så löser dom dina problem. Kontakt fungerar utmärkt med ProTools 🙁

Tel: 08-58791500 supporten är öppen mellan 13.30-15.00 annan tid är det mailsupport.

Redigerat av Jan Spanedal
Postat

Halloj,

inget svar utan mer en undran, NI Kult sampler, Någon som testat att köra den i ProTools?

Har för mig att den stöder RTAS men det vore skönt att veta att det lirar innan jag köper den.

PT 6.4.1, OSX 10.3.8 😆 dual 867/1.25GB

/Eliasson

Postat

Jag känner en som gick och köpte Garritan och det var samma visa där

att den slukar enormt med CPU, tar lååång tid att ladda samplingen till

Kontakt. Och kör man fler än fem instrument så är det stopp. Och då

körde personen en G5:a med 2 gb/ram.

En annan nackdel med Garritan/Kontakt är att den snor minne som den inte

släpper i cashen, även när man inte spelar med samplen. Kolla hur mycket

minne Kontakt drar när först spelat något och sedan när den bara står på

tomgång. Är det så att du har lite minne tillgängligt till andra program som

Kontakt håller så är det CPU:n som blir golvad ganska lätt.

Postat
Har den personen uppgraderat med Direkt Från Disk uppgraderingen??? Jag tror att den ska dra mindre minne om man kör med den istället.

Jag kan kolla med honom, men jag misstänker att han gjort det då han

är reggad user hos Garritan. Han har också haft case med dom betr detta.

Släpper uppgraderingen minnescashen och använder det som behövs

för tillfället istället för att reservera minne i onödan ?

Men det är väl i första hand CPU:n som inte orkar. Trots en powermac med

1,8 ghz, så tror jag en powermac med dual 2x2.* CPU är det optimala om

man ska pula med samplers.

Vissa studios brukar ha en burk endast för samplern och en annan för

sequensern. Så problemet är nog ganska känt misstänker jag...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.