Jump to content
Annons

Aktivera ljud ut via processorns grafikchip i win 10 hur gör man?

Recommended Posts

Burnin Sven (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag skulle behöva kunna använda processorns grafik samtidigt som mitt gtx 1080 och i os x är det enkelt dvs. man behöver inte göra nåt mer än ändra i bios. Så verkar inte fallet vara med windows.

För några år sedan skrev man i en artikel eller ett inlägg här där man siar om framtiden och hur man även skulle kunna använda/dra nytta av grafikkortens minnes kapacitet i sin daw. Jag vet inte riktigt var det där tog vägen men det går i alla fall att göra det på videosidan nu och förr eller senare kanske även på ljudsidan.

Oavsett detta så har blackmagic design köpt Fairlight och börjat ta in mer av ljudeditering i Davinci Resolve 14 så det i teorin liknar ett kombinerat video/ljud program. Dock har dom en bit kvar och man har lite svårt att förstå att dom inte bara plankar upplägget från hur daws brukar funka och se ut. Men mångkanal är det och man kan routa och ha sig och plugins ska funka tror till och med spela in så det kanske går att lära sig som med vilken daw som helst.

Det vore väldigt praktiskt med ett kompetent kombinerat bild och ljudprogram faktiskt och framför allt skoj.

Redigerat av Burnin Sven
Annons
Postat

Jo man letar upp instållning för discrete graphics eller igpu eller igd eller vad fan det nu heter och slår på det. Då kan man köra skrivbordet på det interna grafik chipset och låta programmet tugga på grafikkortet.

Förresten visste ni att alla redan i Logic 8 och snow leopard så kunde man importera och spela upp mp4 4k filmer.

Lira lugnt, det va så lite så.

Postat

Väl fixat så för att komma ut i bios så måste man byta tillbaka till grafikkortet igen för att ens kunna se bios. Trots att datorn verkar funka bra så tycker jag inte att win 10 gör det så det blir en hackmac av den här också.

Postat

Ljud ut via processorn kan man tydligen inte ställa in i bios och per automatik verkar det inte funka. Givetvis så ska jag ha mitt ljudkort och monitorer etc inkopplat men det vore bra att kunna ställa över ljudet till skärmens högtalare vid behov.

Postat

Kanske har missförstått hehe men nog ska det väl vara ljud och inte bara video ut på en 7700k, eller?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.