Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Efter att ha tröttnat på min dynamiska mic så har jag nyligen skaffat en kondensator mic (behringer b-2 pro) för inspelning, men har ett problem..

Jag har ingen aning om hur jag får igång det, för det verkar inte vara plugg and play. Behöver man någon ytterligare grej när man kopplar den till datorn??? 😲

Annons
Lasse Mongo (oregistrerad)
Postat (redigerat)

kräver den fantommatning "+48volt" så behöver du antingen ett mixerbord som kan förse den med det eller nån spänningsmatare som förser den med den spänning den behöver, sen ska du koppla den till en s.k. balanserad kabel som du sedan kopplar in i mixern, du beskriver inte riktigt vad har för övrigt vilket försvårar det hela men jag antar att den behöver den spänningen för att fungera.

edit: servern lär sig aldrig utan tjatar envist om mina ändringar.

botten upp

Redigerat av Lasse Mongo
Postat

Yes, enligt instruktionerna så kräver den fantommatnin 48v.

Jag har bara min dator ( p4 2,2ghz 512mb ram ) och micken, och har ingen erfarenhet av mixerbord eller spänningsmatare, kan du rekommendera något billigt alternativ? 😲

Postat (redigerat)

Om ditt ljudkort inte har inbyggd förförstärkare (preamp) behöver du en sådan också, finns både lösa och inbyggda i mixerbord. Finns flera trådar på forumet som behandlar preampar. Lycka till!

Edit: Tog bort överflödig info.

Redigerat av Signert
Postat

Nästan inga ljudkort har fantommatning. Köp en ny Behringer rörpreamp för under 400 spänn, den har allt du behöver!

Danny Cort (oregistrerad)
Postat
Hur kan man se om ljudkortet har preamp eller inte?

Vad är det för ljudkort???

Postat
det är SB live och fanns i datorn när jag fick den.

Så med en preamp så behöver jag ingen fantommatning??

Jo.

Men en preamp har fantommatning. Det är liksom det den är till för...

Ditt ljudkort har ingen fantommatning, så om du inte köper en mixer eller en preamp så är din mick värdelös.

Lycka till!

Postat (redigerat)
det är SB live och fanns i datorn när jag fick den.

Så med en preamp så behöver jag ingen fantommatning??

Joo.. Det är det att det flesta extrena preamp.. Eller rättare sagt microfonförstärkare har fantommatning. Du MÅSTE ha fantomatning i alla fall.. Och eftersom som SB lives micingång är i det närmaste värdelös så måste du ha en micförstärkare också (preamp) som gör om den låga micsignalen till en högre linjenivå till Line in på SB live.. Men helst av allt.. byt kort om du vill syssla med seriös inspelning.

En sån här liten mixer kan du ha, då får du möjlighet med lite mer ingångar också

Kostar knappt 600:-

med_121682.jpg

Och det här en en mic-preamp knappt 600:- också. Med fantommatning 48V

big_104707.jpg

Edit: Vi posta samtidigt Danny C 😛

Edit2: La till bilder

Redigerat av hegobald
Postat
Edit: Vi posta samtidigt Danny C 😛

Gulligt.

Har du också känt den där känslan när man säger samma sak samtidigt som den där speciella flickan och sen blir det tyst & konstigt?

Du vet.

"du först

- nej du först"

Det är ungefär där kärleken brukar börja...

Postat

Tack så jätte mycket för era tips! 😛

Söker nu efter en behringer rörpreamp på nätet, men förgäves...vet ni nånstans där jag kan få tag på en??

Postat
Tack så jätte mycket för era tips! 😛

Söker nu efter en behringer rörpreamp på nätet, men förgäves...vet ni nånstans där jag kan få tag på en??

I en musikaffär kanske?

Postat

sökte på ljudia.se men hitta inget. Jag bor på en liten ort och vi har bara 2 musik affärer här så ja tänkte beställa istället. Vet ni nån bra webshop??

Postat

Claes är i huset.

Jag lägger ner.

Postat

sååå. har kollat på lite mixers med phantom matning. Hitta den här. Tror ni den skulle få min mick att funka?? (ursäkta om frågorna låter lite dumma, e inte så hemma på studio-biten av musik 😉 )

Postat

Lägg märke till att det står "UB-502 har inte Phantom matning" Det är ju det du behöver. välj UB-802 i stället.. det MÅSTE vara 48V fantomatning.. comprende ? 😉

Se bilden jag la lite längre upp i denna tråd.

Postat
Tack för tipset. Såg inte den delen 😉

Behöver jag en balanserad kabel oxå?

Japp.. Du behöver en kabel med XLR kontakt ja.. Med 2 ledare och skärm. Okså känd under namnet balanserad mickabel 😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.