reverbed Postat 8 april 2017 Postat 8 april 2017 Åker till USA och tänkte köpa ny gitarr om det fortfarande är billigare än hemma. Siktat in mig på antingen typ Suhr, Tom Anderson eller vintage Fender Stratocaster eller möjligtvis Telecaster. Dock öppen för vad som kan dyka upp. Vore ev. kul med bra acke typ Martin men jag är orolig för transporten om jag tvingas checka in gitarren. Budget upp till ca. 30.000:-. Är det fortfarande billigare att köpa gitarrer i USA än hemma? Hur är vintage-priserna i USA jämfört med Sverige? Tips på bra affärer i New York eller Philadelphia? Något som är mer prisvärt än något annat? Vågar man kolla typ Craigs list och köpa begagnat? Övriga tips? Billigt med pedaler kanske?
Die Hard (oregistrerad) Postat 9 april 2017 Postat 9 april 2017 1.Jo det är det allt som oftast. Ända tills du har passerat svenska tullen dvs. 5. Varför köpa en därifrån, vad är det som du inte tycker att du hittar här på beggmarknaden? Det går knappt sälja en dyr gura till ett vettigt pris längre. Det är en brakförlust sälja en beggad gura nu för tiden. Du åker på tullavgift i alla fall. Riskabelt köpa gura beggat från utomlands överhuvudtaget. Du vet aldrig om du blir lurad.
oioioi Postat 9 april 2017 Postat 9 april 2017 (redigerat) Med dagens hemska dollarkurs borde det vara betydligt svårare än tidigare att göra fynd. Jämför priser innan avfärd! Jag brukade handla på Sam Ash och Guitarcenter då jag bodde in NYC. De har båda bra priser. Kom dock ihåg att sales tax ("moms") tillkommer på priserna. (Man kan dock handla på postorder och komma undan den delen. Leverans till hotellet kan kanske fungera?) Jag har alltid checkat in gitarr/bas då jag flygit. Vanligt hard-case har hållit alla gånger utom en. (Den gången betalade flygbolaget nytt case samt reparation av basen.) Speciella flight cases är säkrare men dyrare och inte så smidiga att använda vid andra tillfällen. Det finns en liten, liten risk att man åker på att betala tull och moms vid ankomsten till Sverige. Edit:Tips: Provspela helst redan i butiken, och sedan ännu mer på hotellet. Krångligt/omöjligt att reklamera från Sverige. Redigerat 9 april 2017 av oioioi
pme (oregistrerad) Postat 9 april 2017 Postat 9 april 2017 Det är nu mera ganska mycket regler kring trä. Tex mahogny som man inte får importera hur som helst. Någon som har praktiska erfarenheter kring detta?
reverbed Postat 10 april 2017 Trådstartare Postat 10 april 2017 Jag har plockat hem 2 gitarrer tidigare och även importerat med frakt så jag har rätt bra koll hur jag köper och tar med hem. Dock dålig koll på New York så framförallt är det butikstips jag behöver. Fick tips om Music Zoo som ligger långt ute så det blir kanske att besöka Sam Ash eller Guitar center. Frågan om trä är intressant! Nu är ju inte tullen så värst på hugget men det är nog bra att ha lite koll på frågan. Vore intressant att höra mer.
red_house_painter Postat 10 april 2017 Postat 10 april 2017 (redigerat) dollarn är ganska hög nu så du lär inte göra världens kanondeal. men visst, vintagemarknaden är betydligt bättre där än här i sverige då utbudet är något större. samash och guitarcenter har massa skoj men där kostar det mer än om du åker ut från manhattan... en favoritbutik för egen del är Main Drag i Brooklyn. Åker alltid dit och köper någon dum synth eller virvel jag inte behöver. Men de har massa bra vintagegrejer! Kanske inte just det du söker då de försöker komma bort från dom typerna av butiker med deras prissättningar. Men kolla deras sida! Du kanske köper något annat ;D Kolla också gbase.com om du vet vad för typ av gitarr du söker. Alla skojiga butiker i landet listar sina vintage/used saker där. EDIT: Har väl köpt grejer där sedan 2000 kanske.. Ibland som privatperson och ibland som företagare... Men en viktig sak här.. Jag handlar oftast sånt som jag själv är i behov av där det är lite svårare/omöjligt att hitta sånt i Sverige.. För ur vinstsyfte är det nog sak samma. Delstater har dessutom olika momspålägg på sina priser.. New England har väl lägst (kanske t.o.m. ingen alls på instrument) men då är priserna istället något dyrare... Redigerat 10 april 2017 av red_house_painter
reverbed Postat 11 april 2017 Trådstartare Postat 11 april 2017 Ah, tack för kul tips! Är inte ute efter vinst men nu när en USA-resa råkar tajma med ett ev. nyinköp är det ju inte fel om man kan spara några tusenlappar. Hur är det med riktiga vintageinstrument, typ Strator från 60-talet? Ligger de ung. samma där som här? Vet att det är en annan prisklass såklart men ändå nyfiken.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.