Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Ni som har lite koll på resonerande basfällor:
Som jag förstår det är det djupet på lådan och membranets massa som påverkar frekvensen.
Men blir de effektivare med en relativt liten area?
Jag skulle vilja göra mina 200x50 cm för enkelhets skull, tänkte fylla hela främre väggen. Men har sett rekommendationer på måtten 60x40. Har det med materialet MLV att göra? Blir det mer effektivt vid mindre lådor? Eller spelar storleken ingen roll?

Dessutom: Kan jag placera porösa bredbandsabsorbenter med en tjocklek på ca 30 cm framför de resonerande? Eller påverkas de negativt av det?

Redigerat av derfkir
Annons
Postat

Funkar 13 mm gipsskiva som membran? det har nästan dubbelt så hög densitet som Auralex MLV. 9kg/m2 vs 5kg/m2. Blir ju smidigare lådor för de lägre frekvenserna i så fall. Märker när jag räknar att MLV passar bra till frekvenserna mellan ca 60-160 Hz. Då hamnar jag på 2,8 cm resp 20 cm djup. För högre och lägre frekvenser blir lådorna väldigt grunda resp djupa. Tänkte linoliumgolv som har lägre densitet till de högre frekvenserna och då gips för de lägre, så hamnar man på ungefär samma djup på alla lådor. Eller har jag missat något?

• 3 veckor senare...
Postat

Någon som vet var man får tag på tunn (ca 10-20 mm) glasullisolering? Hittar inte tunnare än 45 mm på byggvaruhusen.

• 1 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.