Jump to content
Annons

Hjälp med extern kompressor!

pattelatte

Recommended Posts

Jag äger en dbx 166xs compressor som jag har länge försökt lära mig använda.

Hittills vet jag bara hur man kopplar in mick genom hårdvaran och routar den till ljudkort.

Mitt ljudkort är en Steinberg u44 och använder cubase 8 som DAW..

har länge klurat på om jag kan använda compressorn till att mixa tracks i efterhand och hur gör man det isåfall? Det står så lite info om denna och på varje kanal står det sidechain insert på den och undrar också vad för spännande det gör? Min nyfikenhet har tagit mig hit och jag vill lära mig så att jag kan använda mig av föremålen till max, så tacksam för svar!

/Patricio

Dela på andra sajter

Annons
pHISTERmILL (oregistrerad)

Jag äger en dbx 166xs compressor som jag har länge försökt lära mig använda.

Hittills vet jag bara hur man kopplar in mick genom hårdvaran och routar den till ljudkort.

Mitt ljudkort är en Steinberg u44 och använder cubase 8 som DAW..

har länge klurat på om jag kan använda compressorn till att mixa tracks i efterhand och hur gör man det isåfall? Det står så lite info om denna och på varje kanal står det sidechain insert på den och undrar också vad för spännande det gör? Min nyfikenhet har tagit mig hit och jag vill lära mig så att jag kan använda mig av föremålen till max, så tacksam för svar!

/Patricio

Lite osäker på om det är samma som UR44 du har?

I vilket fall skulle du kunna skicka ut signal från en kanal du vill behandla genom nån av LINE OUT (inte de du använder som main out) till input på dbx:en, och tillbaka in genom valfri line-input på ljudkortet och spela in den processade signalen på en ny kanal. Det du bör kolla då är om det uppstår en förskjutning när du skickar ljudet ut och sen tillbaka in igen. Jämför med originalspåret. Behåll originalspåret.

Sidechain är en funktion som används för att trigga kompressorn med en annan ljudkälla än den som ska processas. Vanligt är att ett beat komprimerar bas t ex, men du kan också trycka till ett körpaket med leadsången eller kompgitarrer med sologitarren t ex.

Det här gör du dock betydligt lättare och förmodligen bättre med mjukvarukompressor i din DAW som har sidechain.

Dela på andra sajter

Sök i Youtube efter "Cubase external effects" eller "Cubase external harware". Du hittar flera videon som visar grundprinciperna. När du kopplat in den yttre hårdvaran så kan du använda den med en External effect-plugin som dyker upp bland pluggarna. Det är viktigt att kompensera för latency genom att trycka på en knapp i pluggen, men det visas också på Youtube.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.