Eld (oregistrerad) Postat 25 mars 2017 Postat 25 mars 2017 Är ute efter en ljudinterface/mixer, så billig och liten som möjligt. Kollade på följande: https://www.thomann.de/intl/behringer_u_phoria_um2.htm (Interface) https://www.thomann.de/intl/behringer_xenyx_302_usb_b_stock_2.htm (Mixer) Skillnaden i pris är inte så stor. Jag kan se att mixern har fler reglage, men är det enda skillnaden i praktiken? Alltså vad finns det för fördelar/nackdelar med respektive enhet?
Recultcha Postat 25 mars 2017 Postat 25 mars 2017 Hej! Av någon anledning får jag inte upp det du länkat till, antagligen för att de var b-stock, men kort och gott: Ett ljudinterface eller ljudkort och en mixer fungerar lite olika men har ofta överlappande egenskaper, vilket ibland inte gör de speciellt olika. Det finns nog många hybrider nu också. Kort och gott så använder man ett ljudkort för att skicka in signaler till datorn där de fortfarande är separerade. En mixer skickar vanligtvis ut allt du spelar in genom en stereokanal. Så om du har fyra ingångar på ett ljudkort och använder alla samtidigt under en ljudupptagning kan du behålla alla insignaler separerade på varsitt spår i din DAW. En mixer, åtminstone i live-sammanhang skulle ha skickat ut dessa fyra kanaler genom två utgångar (stereo) och därmed mixat dem. Ett vanligt hemmastudioljudkort har ofta följande egenskaper: - Preamp som förstärker insignalen om du exempelvis vill spela in elgitarr rakt in i ljudkortet. - Fantommatning/+48V-matning som behövs för de flesta stormembransmikrofoner - Gain för alla separata ingångar - Volymkontroll - USB-ingång eller Firewire. Ger möjlighet att koppla ihop ditt ljudkort till din DAW. - Vissa ljudkort har andra egenskaper också, men de ovan är lite standard numera. Jag själv använder aldrig minimixer, så någon annan får gärna komma med kommentarer på det:)
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.