Burnin Sven (oregistrerad) Postat 18 mars 2017 Postat 18 mars 2017 Jag har byggt en ny PC och jag köpte en Win 10 OEM DVD (det står win 10 Pro 64 bit på den). Det installerar fint men det finns ingen aktiverings kod med och när jag ska aktivera online så funkar det inte Microsoft hittar inte min licens/version eller hur man ska säga av win 10. Köpte den på netonnet men borde den ändå inte vara reggad som utskickad eller nåt av Microsoft? Jag tar för givet att den är äkta i och med netshopen jag köpte den på så jag undrar lite om man behöver man ringa Microsoft för verifikation via nån av de koder som finns på konvolutet i och med att det är en OEM version? Tacksam för svar
Claes Holmerup Postat 18 mars 2017 Postat 18 mars 2017 Det brukar gå automatiskt genom att det kommer upp en fråga om du vill aktivera eller registrera ditt Windows, så får du skriva in din licenskod där... Undrar om det inte brukar finnas en liten ikon på aktivitetsfältet eller liknande, som är till för att aktivera licensen...?
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 18 mars 2017 Postat 18 mars 2017 (redigerat) Ok tack för svar Redigerat 18 mars 2017 av Burnin Sven
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 18 mars 2017 Postat 18 mars 2017 (redigerat) Har harvat i os x världen i nästan 10 år så man är lite lost. Redigerat 18 mars 2017 av Burnin Sven
Cathrine Postat 18 mars 2017 Postat 18 mars 2017 Öppna utforskaren (Windowstangent+E), högerklicka på "Den här datorn/This PC", välj "Egenskaper". Längst ner står det om din Windowslicens är aktiverad. Om inte, är det bara att klicka på "Aktivera". OEM är ju en licens som är knuten till datorn och inte kan flyttas med ifall du köper en ny. Med färdigbyggda datorer från t.ex. HP och Dell behöver du aldrig mata in en licensnyckel, då Windows känner av att datorn redan har en OEM-licens knuten till den. (Windows genererar något internt produkt-id utifrån hårdvaran, men berättar inte hur.) Jag antar att samma gäller byggda datorer. (Jag kör retail på min byggda så jag har inte testat OEM på ett bygge. 😊 )
Claes Holmerup Postat 18 mars 2017 Postat 18 mars 2017 Jag har alltid hittills kört med OEM på mina egna byggen. Om man måste aktivera licensen igen efter en uppgradering, så är det bara att hävda att moderkortet var defekt och måste bytas ut, så får man ny aktiveringskod. Ibland har sådana aktiveringar gått automagiskt, men ibland har jag behövt ringa till Microsoft. De har i alla fall tidigare haft aktiveringen i ett register i 6 månader, så om man aktiverar om samma licens inom den tiden, måste man ringa, men går det längre mellan aktiveringarna, så har det funkat per automatik. Ska man hårddra det så behöver man egentligen inte ens ljuga om det, eftersom en dator som är några år gammal ju kan ses som "defekt", för att den inte orkar dra runt programmen man vill kunna köra - och resterna åker dessutom till elektronikskrot, så i praktiken stämmer det... 😉 Får se om det fungerar likadant nu med Win10 (uppgraderat från Win7), eller om jag måste skaffa en retail-licens - för jag är på gång och ska göra ett moderkortsbyte med allt vad det innebär, eftersom en hårddiskcontroller (som mina ljudbiblioteksdiskar ligger på) på kortet har dött - och nu finns det självklart inte något moderkort som funkar med befintliga minnen och CPU, så där tvingas jag byta allt. Inte för att det är någon nackdel att samtidigt göra en liten uppgradering, men ändå lite irriterande att controllern bestämmer sig för att lägga av tidigare än jag hade planerat att uppgradera burken...
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 18 mars 2017 Postat 18 mars 2017 Jag har testat att trycka på aktivera knappen men microsoft hittar inte min oem licens säger det då. Jag hade inte tänkt att göra det här på ett par år minst men ett grafikkort gtx 1080 lanserades och min gamla video/musikdator dog vid flytt till större burk så det blev som det blev. Dyrt som fan blev det också mycket värre än förr i tiden.
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 19 mars 2017 Postat 19 mars 2017 Det verkar som att det är skitsamma med aktiveringen det ser ut att det funkar ändå. Det är mycket smäck med i installationen verkar det som det är fullt med ikoner på skrivbordet som jag inte har lagt dit eller ens installerat själv för den delen. I och för sig så hör två till nvidia och asus för gtx 1080 kortet. Det kunde vara skoj att testa den till musik men det blir för bökigt att få till. 4k flyter på ok när man redigerar, i alla fall mp4 versionen av 4k Så här ser specsen ut Msi z270 gaming m5 tror jag det är 7770k Asus gtx 1080 8 gig Minnen ssd dvd och 850w (om jag mins rätt) och nätagg
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.