ErikP120 Postat 25 april 2005 Postat 25 april 2005 Någon som har några bra och konkreta tips på hur man behåller trycket i kaggen när man lägger på ett gäng ondskefullt distade guror och en 8strängad bas i mixen? Panorering och komprimering har genomförts på alla möjliga sätt, men jag får ändå inte riktigt till det. Jag vill inte att det bara ska ligga ett ljust och ofarligt klickande ovanför alltihop, kaggen ska kännas rejält eftersom den följer alla rytmiska fraseringarna i gitarriffen. Man kan givetvis inte dra upp volymregeln i taket och hoppas på det bästa, visst det funkar kanske i mixen med när man lägger på en limiter i masteringsprocessen så knycklas kaggen ihop igen och man är tillbaks från början. Ljudfilen ska se ut som en välasfalterad motorväg och inte som kanten på en spretig trasmatta. Dynamik i all ära, men nu pratar vi om en soilwork/in flames inspirerad mix (Stabbing the drama låter ju fruktansvärt bra). Cheers Erik
ChrioN Postat 25 april 2005 Postat 25 april 2005 Om du har komprimerat den så kanske du har för kort attack? Jag har ingen aning faktiskt...
herwhisper Postat 25 april 2005 Postat 25 april 2005 Du får helt enkelt bestämma dig för vilket instrument som ska sköta det låga bas registret. Och det låter ju som om du redan bestämt dig för baskaggen. Ta och börja med att sänka allt under 65-70hz på basen, och hör hur det låter ihop med kaggen och resten av musiken. Om det fortfarande saknas tryck i kaggen prova att höja ett par db runt 120hz.
ErikP120 Postat 25 april 2005 Trådstartare Postat 25 april 2005 Tack för det! Ska sätta mig och EQa lite nu. Problemet är bara att kaggen måste både höras och kännas, som i de flesta hårdrocksmixar, och jag antar att basen borde lägga sig under kaggen ljudbildsmässigt. Skulle uppskatta om någon kunde lyssna på Soilwork - Nerve och förklara hur i helvete dom får till det. Fortsätt skriva! /Erik
herwhisper Postat 25 april 2005 Postat 25 april 2005 och jag antar att basen borde lägga sig under kaggen ljudbildsmässigt. Nej inte om du vill att kaggen ska sköta "mullret". För om du både har basen och kaggen som ligger och mullrar i det nedre registret så blir det bara en gröt av det hela.
magnusla Postat 25 april 2005 Postat 25 april 2005 (redigerat) //// Redigerat 30 april 2005 av magnusla
ErikP120 Postat 25 april 2005 Trådstartare Postat 25 april 2005 (redigerat) Kaggen ska väl inte mullra direkt, men jag förstår om jag fick det att framstå som det. Kaggen ligger helt klart över basen frekvensmässigt när man lyssnar på tex soilwork, men det är ju ändå ätt rejält tryck i den, drar man på högt så känns kaggen i magen, men basen ligger ändå där under och mullrar, jag begriper inte hur det fungerar! Lyssna själv och döm Soilwork - Nerve är ett utmärkt exempel. Nej Janne, jag spelar in digitalt iform av 24 kanaler ADAT fastklistrat på ett RME kort, använder DBX preamps och Fostex Ad/Da. Jag har också hört att man får plats med mer smått och gått om man spelar in analogt, men det är verkligen som du säger, kaggen låter väldigt brutalt solo, men när man drar på en fet riffig gura så dör den lite. Tack för svaret! Redigerat 25 april 2005 av Dawnage
captain nemo (oregistrerad) Postat 25 april 2005 Postat 25 april 2005 Någonnämnde i en tråd att man kan sidechaina igenom en 50 Hz baston i takt med slagen för att få mer kropp i kaggen... //nemo
Lasse Mongo (oregistrerad) Postat 25 april 2005 Postat 25 april 2005 Vad du gör är att om baskkaggen har sin bas-punch runt 60hz så skär du där i basen och om basen har sin runt 50hz så skär du där i baskaggen med ganska hårda Q-värden (rekomenderar Waves 8 eller 10 bands eq), sen har du samma jobb på gitarrerna men dessa kan du ofta skära helt under 120hz och på sången kan du börja därnånstans med, sen återstår det att göra detta på alla andra områden där du kan offran frekvenser utan att förlora så mycket av deras naturlighet det är liksom så det går till. du kan kolla detta forum med som har en hel del tips av vad du är ute efter. Labba är receptet och med tiden kommer kuren att klarna eq, compressorer, Waves L1 och L2 är ens bästa vän. http://www.andysneap.com/forum.html Botten upp där och skära skära skära inte rispa!
ErikP120 Postat 25 april 2005 Trådstartare Postat 25 april 2005 Tack så mycket! Jag har alla wavespluggarna och dom är ju verkligen guld värda! ...eller kanske platinum eftersom det är den serien jag kör! Då är det bara att ge sig ut i EQ träsket igen. Men tycker du att man ska köra limiters på kaggen? eller nämnde du L1 och L2 rent generellt? /Erik
Lasse Mongo (oregistrerad) Postat 25 april 2005 Postat 25 april 2005 L1 kan du använda direkt på spåret och L2 använder du mer på mixbussen för att dra upp allt (slutmixen) det var mest sen summering av de verktyg jag gillar att ha i verktygsbältet. Lycka till så länge Botten upp!
Lundin Postat 26 april 2005 Postat 26 april 2005 (redigerat) Tur att Lasse Mongo tog upp gitarrerna.. där tror jag att din ljudbild kommer avancera om du skär bort botten på dem.. det finns sjuhelsikes mycket bröt i gitarrer egentligen.. 😄 lägger du ett hipassfilter och sveper det uppåt samtidigt som basen spelar kommer du höra hur ljudbilden 'lättar' när frekvenserna delas från bas och gitarr. Sen kan du dunka på kicken, eventuellt kommer du tycka att den är för framträdande, då kan du backa lite på alla parametrar tills det känns homogent. Lycka till, det svåra med mixning ligger i att veta när det är nog ..och våga lyssna på den inre rösten 😆 Redigerat 26 april 2005 av demoniqus
MÄSTAREN Postat 26 april 2005 Postat 26 april 2005 Spelar du in digitalt?Då kan den enkla sanningen vara den att digitala system tenderar att trolla med dynamiken på ett otrevligt sätt. Baskagge bra - dra upp guran - baskagge dålig (!) Jmfr med analoga system där dynamiken bibehålls och massa gott får plats i ljudbilden. What a bunch of bullshit!
hegobald Postat 26 april 2005 Postat 26 april 2005 Spelar du in digitalt?Då kan den enkla sanningen vara den att digitala system tenderar att trolla med dynamiken på ett otrevligt sätt. Baskagge bra - dra upp guran - baskagge dålig (!) Jmfr med analoga system där dynamiken bibehålls och massa gott får plats i ljudbilden. What a bunch of bullshit! Comprende! 😄
wonderboy Postat 26 april 2005 Postat 26 april 2005 En försiktig sidechaining där bastrummen bara orsakar en inte hörbar liten dip på gitarrerna varje gång den kommer in? Jasså, inte det, nähä! Gillar också Soilwork och produktionen på deras tre senaste. vad var det för förvirrat snack om digitalt och analogt och "trollning med dynamiken på ett otrevligt sätt"? De tre senaste Soilworkarna är inspelade digitalt och inte fasiken tycker jag att de trollat med dynamiken på ett otrevligt sätt. Jag tycker snarare att den som skriver detta trollar med sanningen på ett otrevligt sätt!
VacUm Postat 26 april 2005 Postat 26 april 2005 lägger du ett hipassfilter [förlåt, OT] Är inte det en hiphopvideoeffekt?
hegobald Postat 26 april 2005 Postat 26 april 2005 lägger du ett hipassfilter [förlåt, OT] Är inte det en hiphopvideoeffekt? *haha* Tittar på MTV nu.. Önskar att jag hadde ett hip-ass filter .. Som det guppar där 😄
SOB Postat 26 april 2005 Postat 26 april 2005 Ibland blir det dynamikproblem i mitt system (Yamha 02R, adatkort, MOTU 828, Logic), problem jag inte upplevt i OAL, EMI-skärmabrink, Polar eller andra ställen där jag giggat och där utrustningen till åtminstone vissa delar varit tämligen analog. Några producenter jag snackat med rekommenderar att i sina digital system ha ett analogt bord, och att plocka ut alla kanaler på detta och mixa ned på kvarttum eller så. Men det är väl en smaksak. Någon som känns vid problematiken? eller är det bara ett handhavandeproblem?
hegobald Postat 26 april 2005 Postat 26 april 2005 Ibland blir det dynamikproblem i mitt system (Yamha 02R, adatkort, MOTU 828, Logic), problem jag inte upplevt i OAL, EMI-skärmabrink, Polar eller andra ställen där jag giggat och där utrustningen till åtminstone vissa delar varit tämligen analog. Några producenter jag snackat med rekommenderar att i sina digital system ha ett analogt bord, och att plocka ut alla kanaler på detta och mixa ned på kvarttum eller så. Men det är väl en smaksak. Någon som känns vid problematiken? eller är det bara ett handhavandeproblem? Smaksak.. Sant är att ett bra analogt bord har mer förlåtande headroom medans i den digitala sfären handlar det om brickwall.. Är det slut på bitar i upplösningen så är det. Man kan slarva lite mera med den analoga tekniken.. Teoretiskt så har ju 16 bitar 96 dB dynamik och 24 bitar 120 dB dynamik. Men ofta får man problem med mer brus.. I slutändan så är det ju analoga komponenenter som tar hand om förstärkningen ändå. Med nogrann planering och inte så mycket slarv så återger ändå 24 bit 192 Khz ljudet betydligt mer naturtroget än en analog bandare. Det är lustigt att denna diskussion fortfarande kvarstår.. Låter som jag blivit tillbakaflyttad till 80-talet nån gång.. Då var ju det här med digital kontra analogt nästan en religös fråga bland adiofiler. Ett problem vi ljudtekniker upplevde då vara att vi som inspelningstekniker automatiskt kompenserade för bristerna som analoga bandare innebar.. Mer diskant etc.. Men när vi gjorde samma sak, av slentrian, med digital inspelningsteknik som var mer exakt så fick man ofta en kall och steril ljudbild. Mycket av det kalla "digitala" ljudet var helt enkelt att vi hanterade digital teknik på samma sätt som den analoga, med dess brister. Jag kan dock hålla med om att den äkta analoga bandkomprissionen kan låta bra på t.ex inspelning av trummor och distade gitarrer, den mjukar upp en aning.. Men tänk på att vad vi talar om här är inget annat än en angenäm distorition.. Ljudförvrängning allstå.. Knappast att likna med HIFI. Vilken hårdrockare vill köra utan overdrive och dist på sina guror egentligen 😄
joachime Postat 26 april 2005 Postat 26 april 2005 Med nogrann planering och inte så mycket slarv så återger ändå 24 bit 192 Khz ljudet betydligt mer naturtroget än en analog bandare. Det är lustigt att denna diskussion fortfarande kvarstår.. Låter som jag blivit tillbakaflyttad till 80-talet nån gång.. Jag tycker begreppet naturtroget är problematiskt när man pratar om ljudteknik. Det är ju en subjektiv fråga. Vad vi alla kan enas om är att bra digital utrustning är fena på att återge ljud på ett korrekt sätt. Men det behöver väl inte vara detsamma som 'naturligt' eller 'naturtroget'? Som Vacuum varit inne på i en tidigare tråd är produktionen och mixen starkt avgörande faktorer för om vi upplever en inspelning vara 'naturtrogen' eller inte. Under 80-talet (som du redan nämnt) var 'naturtrogenhet' inte direkt ett honnörsord inom popmusiken. Det fanns helt andra gränser att tänja på (t ex hur mycket reverb en virvel kunde ha eller hur mycket diskant en hihat kunde ha). Jag kan dock hålla med om att den äkta analoga bandkomprissionen kan låta bra på t.ex inspelning av trummor och distade gitarrer, den mjukar upp en aning.. [...] Ljudförvrängning allstå.. Knappast att likna med HIFI. Ett bra exempel på hur subjektivt ett adjektiv som 'naturtroget' egentligen är. Det låter bra, det låter som man förväntar sig att bas, gitarr och trummor ska låta. Det låter, med andra ord, 'naturligt'. HIFI och 'naturtroget' behöver inte vara detsamma. HIFI är korrekt, 'naturtroget' är en subjektiv upplevelse.
Lasse Mongo (oregistrerad) Postat 26 april 2005 Postat 26 april 2005 det är inte mycket idag som låter naturtroget skulle jag vilja påstå, man låter på ett visst sätt i lokalen, och efter man fått ned det på disk och efter mixning och diverse åtgärder så låter det oftast nåt annat, därmed inte sagt att det låter dåligt, men naturtroget, nja... detta kan nog diskuteras i det oändliga, men jag skulle nog vilja påstå att att det lät mer naturtroget förr än idag då det är så mycket hjälpmedel inblandat som inte fanns förr utan man fick lita på örat och de medel man hade då, nu är det istället alldeles för lätt att bara slänga på standard mall 1A i alla pluggar och diverse andra mojänger och så låter det typ som allt annat låter vilket jag i mångt och mycket tycker låter kallt och trist. Ett bra exempel är t ex Studio Fredman som det kommer en massa produktioner ifrån med samma korksnärtslåtande virvel ihopkomprimerat med samma tråkiga gitarrljud, alltså inte det att allt låter illa men när alla som vill spela in där ska ha samma sound som det "stora" produktionerna så låter till slut allting likadant även om det är olika musikstilar och det känss som MacDonalds, det spelar ingen roll vad du köper i deras meny det är samma skit i allt och man väljer att inte köpa deras elände till slut. Jag har många ggr känslan när man lyssnar på dagens musik (i detta exempel metal, så låter allting med samma sound ungefär) vilket gör att man inte riktigt längre hör själva musiken man bara upplever att det låter "bra" och sen glömmer man bort bandet och nästa liknande produktion dyker upp och passerar förbi och glöms bort för att det inte fanns någonting som skiljde dem från nåt annat vilket resulterar i min mening pizzamusik där det är olika ingridienser men samma tråkiga grund, nu var ju Fredmans bara ett i raden av exempel men det mesta även i annan typ av musik har samma tråkiga tendens eftersom datorer och pluggar gör oss lata och får oss att sluta använda vårt omdömme öra och känslan för att verkligen få fram bandets/musikernas egna karaktärer vid inspelning, allt ska gå fort att göra vilket leder till detta tråkiga slutresultat vilket gör att man slutar att köpa det då det bara är tråkigt och "låter" bra och så missar man om det verkligen var bra eller bara ytterligare en s.k. enveckas-produkt som man kan låta bli att köpa då det ändå kommer en liknande nästa vecka. Tack för ordet och schkåll på er.
wonderboy Postat 26 april 2005 Postat 26 april 2005 WÖRD på Dig, Mongo! Kommer Ni ihåg Tom Scholz "Rockman"? Alla skulle ha den. Den fanns i några olika varianter. Alla musikaffärer vräkte ut den. Alla gitarrister köpte den. Den fanns i var och varannan demostudio och i en och anna professionell. Tänk att man kunde köpa Bostonsoundet i en liten bärbar plastlåda! Om jag inte minns fel så fanns det 2 rena och 2 distade ljud i den populäraste modellen. Sen kunde man koppla på Stereochorus och ett Delay också. Man kunde inte påverka något, alla lägen var förinställda. Åh, vad bra vi alla tyckte det lät! Jag spelade och spelade och var så glad..... i tre månader ungefär. Sen upptäckte man att ALLA LÄT LIKADANT. Så fort man hörde en gitarrist så ville man bara spy! Boston tog över världen! Men vi gjorde revolt! Alla slet fram sina gamla stärkare av olika modeller och idag känner jag ingen som frivilligt erkänner att de någonsin ägt eller spelat på en Rockman. Undrar var alla Rockmans finns? De sålde i tusentals bara i Sverige. Någon som kan/vågar berätta? Vad jag menade med detta? Att understryka Mongos inlägg. Fredman får till ett grymmesound på sina gitarrer men när 20 grupper har kört det så blir det för mycket av det goda.
Lasse Mongo (oregistrerad) Postat 26 april 2005 Postat 26 april 2005 och idag känner jag ingen som frivilligt erkänner att de någonsin ägt eller spelat på en Rockman. Undrar var alla Rockmans finns? De sålde i tusentals bara i Sverige. Någon som kan/vågar berätta? Jag har haft en Rockman, men den försvann fort då den pajjade efter en vecka och det skulle inte gå att laga så jag ville ha pengarna tillbaka och köpte en roland-stärkare som hade ungefär samma koncept men lät ut också! Botten upp där!
musik (oregistrerad) Postat 26 april 2005 Postat 26 april 2005 Hej! Dawnage sa: "Någon som har några bra och konkreta tips på hur man behåller trycket i kaggen när man lägger på ett gäng ondskefullt distade guror och en 8strängad bas i mixen? Panorering och komprimering har genomförts på alla möjliga sätt, men jag får ändå inte riktigt till det. Jag vill inte att det bara ska ligga ett ljust och ofarligt klickande ovanför alltihop, kaggen ska kännas rejält eftersom den följer alla rytmiska fraseringarna i gitarriffen. Man kan givetvis inte dra upp volymregeln i taket och hoppas på det bästa, visst det funkar kanske i mixen med när man lägger på en limiter i masteringsprocessen så knycklas kaggen ihop igen och man är tillbaks från början." Replik till Dawnage: Panorering var mitt första förslag, men det har du provat. Då tycker jag att du skall höja ljudnivån på bastrumman och/eller sänka nivån på elbasen. Alternativt ta väck limitern i mastringen (vad ska du ha den till om du vill ha dynamik?). Ett annat förslag är att spela in basen på nytt, med ny mikning mot förstärkaren, använda rummets dynamik mer, så att du får djup i klangen och inte bara slåss inom en platt ljudbild. Du skall inte behöva skära med equalizer alls, då är det ju inte bas och trummor du spelar in (om du nu vill ha dessa). Men det mest radikala hade varit att skita i basen. Spela in en marimba istället t.ex. Har du provat? Då lär nog inte den stackars bastrumman kollapsa. Slutligen, om bastrumman ändå inte vill höras, spela in ett slutspår med bara det ljudet i tre minuter! :musik
wonderboy Postat 26 april 2005 Postat 26 april 2005 Starkt av Dig att komma ut, Mongo! Vi gillar Dig ändå! "Icke så anonyma Rockmanmissbrukare"
Lasse Mongo (oregistrerad) Postat 26 april 2005 Postat 26 april 2005 Starkt av Dig att komma ut, Mongo! Vi gillar Dig ändå! "Icke så anonyma Rockmanmissbrukare" Den satt djupt inne i mig men sen tänkte jag att någongång måste man våga gå ut med sina tidigare laster om det ska bli nån rätsida på det. Korken av på dig! 🙂
musik (oregistrerad) Postat 26 april 2005 Postat 26 april 2005 Hej! Rockman...en svart liten dosa som förvränger naturliga toner. :musik
joachime Postat 26 april 2005 Postat 26 april 2005 Du skall inte behöva skära med equalizer alls, då är det ju inte bas och trummor du spelar in (om du nu vill ha dessa). Varför inte? EQ är väl ett ganska etablerat redskap för mixning.
Lasse Mongo (oregistrerad) Postat 26 april 2005 Postat 26 april 2005 Replik till Dawnage: Panorering var mitt första förslag, men det har du provat. Då tycker jag att du skall höja ljudnivån på bastrumman och/eller sänka nivån på elbasen. Alternativt ta väck limitern i mastringen (vad ska du ha den till om du vill ha dynamik?). Ett annat förslag är att spela in basen på nytt, med ny mikning mot förstärkaren, använda rummets dynamik mer, så att du får djup i klangen och inte bara slåss inom en platt ljudbild. Du skall inte behöva skära med equalizer alls, då är det ju inte bas och trummor du spelar in (om du nu vill ha dessa). Men det mest radikala hade varit att skita i basen. Spela in en marimba istället t.ex. Har du provat? Då lär nog inte den stackars bastrumman kollapsa. Slutligen, om bastrumman ändå inte vill höras, spela in ett slutspår med bara det ljudet i tre minuter! :musik svammel!!!! inte ens jag som är kroniskt full sluddrar ur mig så mycket gallamattias...........
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.