Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Testar Shure SM7B med lowcut och presence boost. Sång+gitarr med inbyggd mick. Ren inspelning. Dvs: Inga ljudeffekter, eq, eller sångspårsklippning, förutom en limiter på masterkanalen. Ljudkort: Roland DUO-Capture EX (mickgain: 10 av 12). Ipad/Auria/FabFilter Pro-L (limiter med +17dB).

Egen låt, givetvis.

Redigerat av Erik dP
Annons
Postat

..."gå på" antar jag betyder "sjunga närmare".

Min ambition var att få ett sångspår som inte krävde någon efterbehandling. Med den stormembrans kondensator-mick jag har så blir visserligen ljudet detaljerat, och alla tagningar "lika-ljudande" (vilket är bra när man klipper och klistrar), men de-esser, eq, kompressor och dessutom klippningar mellan sångraderna är nödvändigt och tar massor med tid (andningar, mun-smackande, "plosives", mm).  

Jag testade olika avstånd och inställningar på sm7b-micken, och även med och utan olika puffskydd. Om jag sjunger tex nära blir sångljudet onaturligt fylligt. På några cm avstånd blev det bättre och jag tyckte riktnings-känsligheten avtog (jag kan mao röra mig mer).

Jag jämförde också med en sm57 med olika puffskydd. Skillnaden är kanske inte tillräckligt enorm mellan sm7b och sm57 för att motivera prislappen, men sm57 har kanske sin presence-puckel lite högre upp i frekvensregistret. S-ljud och andra konsonanter är mer påtagliga med sm57 vilket nog kräver lite eq och kanske de-esser (det var inte vasst för öronen, dock). Med sm7b blev det rätt bra på en gång. Med fler instrument än gitarr kanske sm57 är att föredra för att lyfta fram sången ytterligare, men det var inte det som var min ambition.

Jag tycker att mitt ljudkort (Roland duo-capture ex) räckte till. Bruset är rätt lågt upp till 10 av 12 streck på gainratten. Om jag går högre riskerar jag att jag går in på rött område (digital klippning). Hörlursförstärkningen är dock alldeles för låg för att jag ska klara mig på direktmonitorering.

Postat

Jag tycker man borde hålla ett 10-20cm avstånd från mickar vid sång även en sm7b. Jag håller med OP att är man väldigt nära mikrofonen så får man en onaturlig pressence på allt, kanske coolt om man vill ha den effekten, men rent generellt så föredrar jag lite avstånd.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.