frejan (oregistrerad) Postat 25 april 2005 Dela Postat 25 april 2005 Hej...! Någon som vet om nya cubase sx3 kommer att vara kompatibel med pro tools. D.v.s. kommer det gå att öppna protools arrangemang med cubase sx3..? Och viceversa...kommer det att gå att spara ner cubase sx3 arr till protools format...? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
brojd Postat 25 april 2005 Dela Postat 25 april 2005 Att projekten skulle bli kompatibla mellan de 2 programmen har jag mycket svårt att tänka mig... Det blir nog att hoppa mellan med wave-filer som gäller ett tag till... Eller pröjsa svindyrt för digitranslator. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Erik Hofstein Postat 28 april 2005 Dela Postat 28 april 2005 OMF??? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Peder Postat 28 april 2005 Dela Postat 28 april 2005 (redigerat) Hej! Nej, SX3 är inte direkt-kompatibelt med ProTools! Kommer antagligen heller aldrig att bli det (SX4/5, osv)! MVH-Peder Redigerat 28 april 2005 av Peder Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Erik Hofstein Postat 28 april 2005 Dela Postat 28 april 2005 Hej! Nej, SX3 är inte integrerbart med ProTools! Via audio/midi-filer är dock alla musikprogram kompatibla med varandra! MVH-Peder Nej självklart inte, jag talar om OMF. Det är ju ett format som tillåter en att föra filer och projekt mellan olika DAW. Det finns också AAF i tex Nuendo som många anser är OMF3, fast det felaktigt. Det finns nog mer information att finna på båda tillverkarnas hemsida för den som är intreserrad att veta mer. OMF funkar ofta bra. Men OMF är tyvärr inte perfekt. Det är ju DAW tillverkarna som inte särskilt enade standarder som gjort det hela besvärligt. Se på tex digidesign som inte delar med sig. Det vet alla som använt X-HD kort i Apogee enheter. Då digidesign vägrar dela ut information till Apogee så man kan få mer "fjärrstyrning". Mvh, Erik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Peder Postat 28 april 2005 Dela Postat 28 april 2005 (redigerat) Hej! Okej, hans fråga var då kanske betydligt mer avancerad an vad jag förstod! OMF, man lär sig ngt nytt varje dag! (Trodde OMF var ngn intern Studio-Forum förkortning (Osannolikt Magnifik Frågeställning) som ex OT eller liknande!) MVH-Peder Redigerat 28 april 2005 av Peder Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Erik Hofstein Postat 28 april 2005 Dela Postat 28 april 2005 Vill jag minnas rätt så är OMF med sedan Cubase SX2. Mvh, Erik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Peder Postat 28 april 2005 Dela Postat 28 april 2005 (redigerat) Hej! Någon som vet om nya Cubase SX3 kommer att vara kompatibel med ProTools? (Jag ändrar mitt svar till) - Vet inte och om inte så inte omöjligt uti SX4! (Nuendo är ju då Storebror som ibland ger utvuxna kläder till lillebror (, SX!)) "How to transfer files from Nuendo to ProTools utilizing OMF As you need to use the Digitranslator software to get the files into ProTools, you need to choose OMF2 format when exporting from Nuendo"... "How to transfer files from ProTools to Nuendo utilizing OMF This works exactly opposite as described above. You will need to convert the ProTools Session into an OMF file with the Digitranslator software"... MVH-Peder Redigerat 28 april 2005 av Peder Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Erik Hofstein Postat 28 april 2005 Dela Postat 28 april 2005 Precis, du behöver dock digitranslator. Eftersom inte Protools utan extra digi tillbehör inte är komtibel med något annat än Protools. Men kör man protools i sin studio(inte hemstudio) bör man ha Digitranslator. För det är normalt att man kan behöva med material som kommer ifrån andra DAW. Fast protools är dyrt, klart kör man Protools LE som är mjukvara med ett ljudinterface i sin hemstudio är det nog. Enligt mig är bara Protools LE en mjukvara med Protools märkning. Köps för att vara kompatibel i storstudion eller i tron att man är proffs. Protools HD/TDM är det som gjort Protools marknadsledande i storstudios och skall inte förväxlas med mindre Protools LE. Men smart drag av Digidesign, många hemstudios vill kunna säga att de kör Protools precis som proffsen. Musik pryls branchen smartaste marknadsdrag. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.