Jump to content
Annons

Till Catherine mest.. PCI-E platsfråga med bilder denna gång!

Recommended Posts

Soderlund (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej Cathrine. Vi träffades på musikermötet förra sommaren på utomhusfiket/Hornstull , Lasse i parken. Hursomhelst, Spelar det roll vilka PCI-E platser jag sätter mina UAD KORT 3 st. Och mitt RAY DAT RME ljudkort? Är det bättre att placera ljudkortet på x16 platsen för lägre latency eller gör det ingen större skillnad? Min musikdator är byggd efter din spec typ 2015 förutom moderkortet. Bifogar uppgifter om moderkortet. Ps det var jag som bygger studio i Vasastan, den blir förhoppningsvis klar feb/mars nu iår..

Hälsningar, Micke Söderlund.

post-18659-0-24843000-1485779203_thumb.jpg

post-18659-0-77303700-1485779220_thumb.jpg

Redigerat av Gäst
Annons
Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Det svarar inte på din fråga men som jag har förstått -

På x16 platserna ska dom kort som behöver x16 sitta i tur och ordning efter hur viktiga dom är beroende på hur kortet hanterar portarna. Samma med dom andra så förmodligen är det bäst att läsa på sånt eller fråga innan inköp. Det har jag förstått efter att ha börjat med video. Dessvärre så gjorde inte jag heller den kollen innan inköp så då får man läsa på och göra det bästa av situationen.

Det kan tydligen variera ganska mycket hur moderkorten är byggda för att prioritera och hantera det här. Tex gamingkort verkar inte vara så speciellt eftertraktade i videosamanhang eventuellt så kanske det finns liknande orsaker att undvika dom för musik också men vet ej.

Soderlund (oregistrerad)
Postat

Det svarar inte på din fråga men som jag har förstått -

På x16 platserna ska dom kort som behöver x16 sitta i tur och ordning efter hur viktiga dom är beroende på hur kortet hanterar portarna. Samma med dom andra så förmodligen är det bäst att läsa på sånt eller fråga innan inköp. Det har jag förstått efter att ha börjat med video. Dessvärre så gjorde inte jag heller den kollen innan inköp så då får man läsa på och göra det bästa av situationen.

Det kan tydligen variera ganska mycket hur moderkorten är byggda för att prioritera och hantera det här. Tex gamingkort verkar inte vara så speciellt eftertraktade i videosamanhang eventuellt så kanske det finns liknande orsaker att undvika dom för musik också men vet ej.

Hej, Tack för input. Dock har min dator tuffat på i snart två år och är problemfri.. taiträ.. Jag liksom många andra utan liv fick för mig att det kanske är av betydelse, eller inte,, Micke.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

1. Funkar det ändra inget, att flytta kort i en Windows PC kan man om man har otur ställa till och man får jobba lite  för att få det att funka bra igen.

2. För lägsta möjliga latency i ett projekt, använd inga UAD pluggar förrän du börjar mixa. UAD lägger till lite latency för att hinna processa ljudet. Och dessutom beror det på vilken plugg du använder. Så spelar du in, kör inga UAD pluggar eller andra VST pluggar som lägger till mycket latency. Framför allt inte på masterbussen. 

Redigerat av drloop
Soderlund (oregistrerad)
Postat

1. Funkar det ändra inget, att flytta kort i en Windows PC kan man om man har otur ställa till och man får jobba lite  för att få det att funka bra igen.

2. För lägsta möjliga latency i ett projekt, använd inga UAD pluggar förrän du börjar mixa. UAD lägger till lite latency för att hinna processa ljudet. Och dessutom beror det på vilken plugg du använder. Så spelar du in, kör inga UAD pluggar eller andra VST pluggar som lägger till mycket latency. Framför allt inte på masterbussen. 

Tack, Nä flytta sådant som fungerar bra brukar leda till problem...

Postat (redigerat)

Hej!

Sorry att jag inte svarat! Fullt upp med både musikjobb och datorkonsultande. 😊

Du kan alltid flytta runt kort i en PC, men risken är att ljudkort och andra lite mer nischade produkter kan tro att det är ett nytt kort (med nya inställningar) som du stoppat in. USB-enheter och liknande har ett unikt ID, vilket gör att Windows känner av att det är samma pryl, men jag är lite osäker på instickskort...

Om du bara har x1-kort, spelar det ingen roll i vilken port du sätter dem. Grejjen är den att du kan stoppa in ett x1-kort i en 16x-plats, men den kommer ändå köra med x1-hastigheten. (Desto bredare kort, desto flera s.k. PCI Express-lanes. x1 använder en lane, 16x använder 16 lanes.)

Enda gången det kan bli problem är om du ska köra t.ex. många 16x-kort, t.ex. två eller tre grafikkort - vilket kan resultera i att något av korten går på halvfart om det inte finns tillräckligt många lanes.

Redigerat av Cathrine
Soderlund (oregistrerad)
Postat

Hej!

Sorry att jag inte svarat! Fullt upp med både musikjobb och datorkonsultande. 😊

Du kan alltid flytta runt kort i en PC, men risken är att ljudkort och andra lite mer nischade produkter kan tro att det är ett nytt kort (med nya inställningar) som du stoppat in. USB-enheter och liknande har ett unikt ID, vilket gör att Windows känner av att det är samma pryl, men jag är lite osäker på instickskort...

Om du bara har x1-kort, spelar det ingen roll i vilken port du sätter dem. Grejjen är den att du kan stoppa in ett x1-kort i en 16x-plats, men den kommer ändå köra med x1-hastigheten. (Desto bredare kort, desto flera s.k. PCI Express-lanes. x1 använder en lane, 16x använder 16 lanes.)

Ok! Tack!

Enda gången det kan bli problem är om du ska köra t.ex. många 16x-kort, t.ex. två eller tre grafikkort - vilket kan resultera i att något av korten går på halvfart om det inte finns tillräckligt många lanes.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.