Jizzen Postat 29 januari 2017 Postat 29 januari 2017 (redigerat) Jag började hålla på med sequenserprogram redan 1995, men har vid flera tillfällen haft fleråriga uppehåll sedan dess. Faktum är att ifall man skulle slå ihop tiden som jag faktiskt har sysslat med musik och inspelningsprogram så blir det nog inte mer än 2-3 år totalt. Och då har jag inte varit superaktiv under den tiden heller. Efter typ 20 år med detta intresse kan jag fortfarande inte spela på mina keyboards...har liksom inte tagit mig tid att verkligen träna på att lära mig behärska ett instrument. Inte heller har jag gått in för att lära mig något sequenserprogram ordentligt, utan jag har mer eller mindre bara tryckt på Rec och spelat in rakt upp och ner med några få mjukvaruinstrument. Jag kan alltså inte spela några instrument, jag har aldrig lärt mig något sequenserprogram ordentligt, jag är inte uppväxt med musikskapande runt omkring mig, har egentligen ingen koll på hur man mixar låtar etc.. 😊 Några saker inom musikteori har jag i alla fall snappat upp, men det är inte mycket i det stora hela. Dock tycker jag musik är kul och jag vill lära mig att skriva låtar bättre med hjälp av sequenserprogram. Är kanske inte så intresserad av att skapa några större arrangemang, utan för mig räcker det med att kunna göra lite demogrejer där man med mjukvarusynthar lägger trummor, bas och harmonier samt då också sång förstås. Tyvärr är man ingen sångare heller, men man tager ju vad man haver när man försöker skriva låtar. Hur som helst..jag har lagt upp en liten låtsnutt på Soundcloud som jag skapat i trialversionen av Studio One 3 Pro. Länken dit hittar ni här nedanför. Låtsnutten består endast av ett par verser..ingenting annat..och det är ca 30 sekunder långt. Finns det hopp för mig och mitt låtskriveri eller är man helt talanglös så att man kanske ska tänka på att lägga sin tid på andra saker än att skriva låtar!? 😛 Länk: https://soundcloud.com/user-381998960/minutes-and-days-arbetstitel Följer man texten så blir det också lite lättare att höra vad jag sjunger.. 😉 "She sits alone in a busjust counts minutes and dayswaiting for someone to cometake her heart and travel away She´s done with her miserable lifetired of all she´s gone throughfighting to finding the lightand the love she searches for too" Redigerat 29 januari 2017 av Jizzen
Pesek Postat 29 januari 2017 Postat 29 januari 2017 Hallå! Jag vill börja med att säga tack för att du delar med dig. Jag kan bara säga att jag har hållit på ungefär på 'samma' sätt som du i alla år. Kanske har jag kommit en bit längre men på det hela har det varit en resa fram till nu. Själv började jag med Amiga och trackerprogram på 90-talet, vi snackar 1994-1995 typ. Fastnade så sjukt hårt då jag hade musikskaparådran i mig och behövde få utlopp för detta. Spelade piano och lite annat innan men musik/dj/rytmer har alltid fascinerat mig. Har dansat rätt mycket tidigare och fick faktiskt tom en gång i tiden erbjudande att joina Bounce....men det är länge sedan 🙂 Livet kommer emellan som alltid, jobb, träning, fru, barn, i alla fall för mig. Musiken har alltid funnits där. Har gått igenom tracker eran, in i DAW, plöjt igenom både Cubase, Ableton, Fruityloops, Cakewalk, Tracktion, Logic, Reason...ja det mesta har min väg passerat. Dock har jag fått en hel del gjort men det har varit en del pauser på vägen. Det jag vill komma till är att den röda tråden är intresset och det ska man inte ta lätt på. Min studio har bytt skepnad många gånger och jag älskar prylar precis på samma sätt som jag älskar att pilla och leka med dem. Musiken kommer nog att följa mig i graven, oavsett om jag blir rik på det eller inte. Och det är så jag tycker du ska tänka. Vad är ditt mål med musiken? Vill du livnära dig som låtskrivare? Då behöver du nog planera och strukturera upp ditt liv en hel del, för det krävs mycket för att komma dit. Tycker du det bara är skoj och vill kunna köra lite då och då? Ja, då är det inget att känna sig orolig för. Utvecklingen går självklart mer långsamt men det kanske räcker för dig? Fundera på orsaken till varför det funnits med dig hela vägen och planera efter det. Självklart tycker jag inte du ska lägga ned detta, om du nu inte känner att du vill det. De flesta av oss har detta som hobby, det är få förunnat att kunna leva på det här. Lycka till!
Jizzen Postat 30 januari 2017 Trådstartare Postat 30 januari 2017 Mitt mål med musiken är definitivt inte att jag på något sätt ska kunna leva på den, utan det är en ren hobby för mig. En hobby som jag antagligen får acceptera kommer att gå i vågor. Men om jag ändå ska försöka uttrycka några mål så skulle det i så fall vara följande: - att åtminstone hjälpligt lära mig spela piano/klaviatur - insupa mer kunskap om musikteori - lära mig min egen utrustning på djupet - knäcka den hemliga koden för hur man gång på gång skriver intressanta och melodiska låtar Inser förstås att det inte finns några genvägar till att nå ovanstående mål, utan det är träning, träning och åter träning som gäller för att lyckas nå mål
drloop (oregistrerad) Postat 30 januari 2017 Postat 30 januari 2017 Du har väl redan lyckats med att göra en snutt musik. Bra där. Jag pillar i princip varje dag med någon synt eller med någon låt. Ett tips är att ta mer tid på sångspåren, det gör stor skillnad på total intrycket. Oftast så lägger man för lite tid på sången.
Jizzen Postat 30 januari 2017 Trådstartare Postat 30 januari 2017 (redigerat) Tack för tipset - håller med dig om att just sången har stor betydelse för den totala upplevelsen av en låt. Alla detaljer i sången är förstås viktiga då, men vad var det för något specifikt du tänkte på när du skrev "att ta mer tid på sångspåren"? Menar du främst att man ska ta mer tid när man lägger sången, hur/vilka effekter som läggs på eller att man går in och redigerar detaljer i sequenserprogrammet? I min lilla snutt ovan har jag i princip bara sjungit in sången rakt av..och lite godtyckligt lagt på några effekter utan att egentligen veta vad effekterna gör (förutom reverbet som man ju hör ganska tydligt när man vrider på diverse reglage). Sången är inte redigerad på något sätt - mest för att jag inte har koll på hur man gör. Midiinspelningar brukar jag ju vanligtvis kvantisera, kanske använda mig av legato osv..men när det gäller audio/sång har jag inte samma koll på vilka möjligheter som finns. En fördel numera jämfört med när jag höll på med musikinspelning tidigare är att det finns väldigt mycket mer läromaterial i form av videotutorials på t.ex. youtube...så där kan det nog vara bra att gräva i arkivet på jakt efter mer kunskap om diverse saker som berör inspelning och studio! Redigerat 30 januari 2017 av Jizzen
Jizzen Postat 30 januari 2017 Trådstartare Postat 30 januari 2017 (redigerat) En högst personlig fråga...får musikskapandet i hemstudion er att må bra i själen? Anledningen till min fråga är att jag känner att det i längden INTE gör mig gott att hålla på att greja med egen musik i min hemstudio. Eller ja..för stunden gör det väl det..men eftersom musikskapandet i studion är så kul och engagerande så blir i alla fall jag så uppslukad av det hela att jag kan sitta hela dagar framför datorn utan att göra så mycket annat. Som denna helgen som varit exempelvis då jag nästan inte gjort något annat än att sitta på en stol framför datorn och mitt midiklaviatur. Jag skulle både ha duschat och tvättat igår, men det blev inte av. Någon riktig middag blev det inte heller för att tiden bara rann iväg. Kul när man väl sitter där och håller på som sagt, men samtidigt känner jag att man också avskärmar sig från omvärlden. Totalt dessutom ska tilläggas. Undertecknad blir osocial helt enkelt.. 😱 I längden tror jag alltså att den här hobbyn snarare bryter ner min själ än stärker den om jag ska vara ärlig..i alla fall om man bara kör på timme efter timme för att det för stunden är intressant och kul. Men så känner inte ni andra, eller!? 🙂 Jag har ju några andra hobbies än det här med musik..framför allt fågelskådning och fotografering. Inte minst fågelskådning som för mig är mer än bara en hobby..det är en livsstil. Till skillnad från musikskapandet i studio så känner jag att fågelskådandet verkligen stärker min själ och mitt sociala liv - dels för att man är ute i naturen mycket och dels för att man möter många människor IRL som man samspråkar med. Musikskapande är ju dock roligt, så undertecknad vill ju inte vara ifrån det helt och hållet heller. Så hur löser man det här dilemmat? Kanske ställa äggklockan på max 1-2 timmar..och när den ringer så får man försöka vara stenhård mot sig själv och stänga ner sequenserprogrammet för att göra andra saker istället!? Kanske fokusera mer på min Korg SGproX med inbyggda pianoljud och verkligen försöka lära mig spela och skapa på den och därmed också fokusera mindre på att skapa i studion!? Redigerat 30 januari 2017 av Jizzen
drloop (oregistrerad) Postat 30 januari 2017 Postat 30 januari 2017 Jag mår bäst när jag gör musik. Utan musik så mår jag inte bra. Jag spelar inte bara in och gör låtar jag gör massa olika ljud i mina syntar, då kan man korta ned stunden som man sitter och pilölar med musikrelaterade grejer. En låt behöver mycket koncentration så då¨tar det mycket tid. Och angående sång så menar jag att man försöker göra en så bra performance som möjligt.
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 30 januari 2017 Postat 30 januari 2017 Fågelskådning är inte fel och mycket frisk luft som man inte får framför en datorskärm om man inte sitter på balkongen förstås hehe. Jag tror dessvärre inte att det gör mig lyckligare att göra musik, då tror jag mera på att vara ute faktiskt typ om man ska jämföra.
rockdemon Postat 30 januari 2017 Postat 30 januari 2017 (redigerat) En högst personlig fråga...får musikskapandet i hemstudion er att må bra i själen? Anledningen till min fråga är att jag känner att det i längden INTE gör mig gott att hålla på att greja med egen musik i min hemstudio. Eller ja..för stunden gör det väl det..men eftersom musikskapandet i studion är så kul och engagerande så blir i alla fall jag så uppslukad av det hela att jag kan sitta hela dagar framför datorn utan att göra så mycket annat. Som denna helgen som varit exempelvis då jag nästan inte gjort något annat än att sitta på en stol framför datorn och mitt midiklaviatur. Jag skulle både ha duschat och tvättat igår, men det blev inte av. Någon riktig middag blev det inte heller för att tiden bara rann iväg. Kul när man väl sitter där och håller på som sagt, men samtidigt känner jag att man också avskärmar sig från omvärlden. Totalt dessutom ska tilläggas. Undertecknad blir osocial helt enkelt.. 😱 I längden tror jag alltså att den här hobbyn snarare bryter ner min själ än stärker den om jag ska vara ärlig..i alla fall om man bara kör på timme efter timme för att det för stunden är intressant och kul. Men så känner inte ni andra, eller!? 🙂 Jag har ju några andra hobbies än det här med musik..framför allt fågelskådning och fotografering. Inte minst fågelskådning som för mig är mer än bara en hobby..det är en livsstil. Till skillnad från musikskapandet i studio så känner jag att fågelskådandet verkligen stärker min själ och mitt sociala liv - dels för att man är ute i naturen mycket och dels för att man möter många människor IRL som man samspråkar med. Musikskapande är ju dock roligt, så undertecknad vill ju inte vara ifrån det helt och hållet heller. Så hur löser man det här dilemmat? Kanske ställa äggklockan på max 1-2 timmar..och när den ringer så får man försöka vara stenhård mot sig själv och stänga ner sequenserprogrammet för att göra andra saker istället!? Kanske fokusera mer på min Korg SGproX med inbyggda pianoljud och verkligen försöka lära mig spela och skapa på den och därmed också fokusera mindre på att skapa i studion!? Att skapa musik är otroligt trevligt för själen, antar att det är som att vara författare eller målare... Kreativitet mår man bra av. Att sitta vid datorn däremot, hua mej. Jag tycker att det är svintrist och jag fattar ingenting. Ju mer jag mixar desto sämre låter det. Helst skulle jag bara vilja skriva låtar och spela in, sen kan nån annan göra resten... Dock måste jag tillägga att det finns nån slags njutning i att klara av de olika stegen själv, lite som en självförsörjande bonde. Jag brygger egen öl, jag tycker aldrig att det blir lika bra som mina kommersiella favoritöl men att dricka öl jag gjort själv känns mkt bra... Redigerat 30 januari 2017 av rockdemon
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.