Not static at all Postat 22 januari 2017 Postat 22 januari 2017 (redigerat) Sitter med lite låtar och ska sätta samman en DDP. Vad är normen för hur lång tystnad det ska vara på wave-filen innan audio startar (förutsatt att man placerar track start märket vid filens start)? Har läst allt mellan 100mS - 500mS sek. Detta är väl för att vissa tidiga CD-spelare behövde tid att hitta ljudet när man hoppar fram till nästa track? Men är det fortfarande ett problem? Sen har jag också sett att det ska vara ett 2 sek gap innan första track (alltså första låtens startpunkt). Är det också nåt som gällde förr eller ska man lägga till det? Ser inte nåt i mitt editing-program om det (Triumph 2.5.9) EDIT: Ser nu på PQ-sheet att det läggs till 00:02 som "pre gap" före första tracket. Redigerat 22 januari 2017 av Not static at all
van Caine Postat 23 januari 2017 Postat 23 januari 2017 Finns ingen direkt norm, men ett andetag långt brukar jag tycka är lagom. Hellre mer än mindre, finns ingen orsak att hålla nåt sånt lågt.
Guitar Nilsson Postat 23 januari 2017 Postat 23 januari 2017 En halv sekund tystnad brukar jag sätta i början. Annars knipsar nog många cd-spelare bort lite i början.
Not static at all Postat 23 januari 2017 Trådstartare Postat 23 januari 2017 Både Sonoris DDP Creator och Sony CD Architect har 2 sekunders tystnad som default. Det är nog standard gap mellan track marks du menar. Jag undrar över hur många millisekunder tystnad det bör vara från filstart till ljudet börjar i filen.
Guitar Nilsson Postat 24 januari 2017 Postat 24 januari 2017 Det är nog standard gap mellan track marks du menar. Jag undrar över hur många millisekunder tystnad det bör vara från filstart till ljudet börjar i filen. Är det nån som kan räkna om en halv sekund till millisekunder? ☺
Not static at all Postat 24 januari 2017 Trådstartare Postat 24 januari 2017 Ett andetag eller en halv sekund. Fler bud?
van Caine Postat 24 januari 2017 Postat 24 januari 2017 Kollade lite på gamla filer jag gjort för CD, och i rena tider så brukar det hamna på mellan 800ms och en sekund ungefär. Har aldrig hört några av mina släpp klippa i någon CD-spelare än så länge.
Not static at all Postat 24 januari 2017 Trådstartare Postat 24 januari 2017 Rippat några olika CD, en från tidigt 90-tal, en från 2012 och en från 2016. • 90-talaren: ca 300ms tystnad • 2012: ca 120 ms • 2016: 70-80 ms
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.