Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Det var längesedan jag besökte studio.se...även väldigt längesedan jag överhuvudtaget skapade musik i min lilla hemstudio. Nu tänkte jag ta upp det så smått igen. Känner dock att jag varken har tid eller lust att sitta och bygga upp hela arrangemang från grunden, utan det är mest melodiskapandet som jag vill åt. Eftersom jag inte har koll på marknaden numera så undrar jag ifall det till PC finns något program med färdiga grundarrangemang..helst där man kan välja vilka ackord som ska spelas, vilket tempo det ska vara, kanske kan gå in och redigera enskilda trumslag etc. Med dessa färdiga arrangemang som grund vill jag sedan kunna lägga på en egen melodi. Finns det sådana program att tillgå till PC? 

Jag tänker väl mest att färdiga arrangemang kan vara till hjälp att komma på/få inspiration till melodier, inte att arrangemangen sedan ska vara med i den färdiga låten. Tänker också att när man ska spela upp sin låtidé för andra så blir idén lite mer konkret om man har med något mer än kanske bara piano med melodi och en ackordföljd.

Edit: Råkade visst publicera mitt inlägg i Cubase-avdelningen. Borde kanske publicerats under "övriga inspelningsprogam" egentligen. Om det finns någon moderator här på forumet så får ni gärna flytta detta inlägg dit!

Redigerat av Jizzen
Annons
Postat (redigerat)

Har nu googlat runt lite och hittat ett program som heter "Mixcraft". Kan det vara vad jag söker?

Mixcraft är en DAW kommer med ett stort antal inspelade loopar i olika genrer, som man kan sätta ihop till ett arrangemang och sedan spela in en melodi över. Det borde fungera.

Ett annat program är Band IN A Box, som fungerar lite som ett av dessa keyboard med inbyggda komp, men med betydligt flera funktioner. Jag tror att du kan spela in i det både med midi och ljud.

Programmet har ett lite gammaldags utseende, men jag tror att det skulle funka för dig.

Redigerat av Bluddrik
Postat

Just det..Band-In-A-Box finns ju också ja. Jag är inte särskilt bekant med det programmet sedan tidigare, men känner till det. Det är nog den typen av program som jag tänker mig. Men jag ska ta en närmare titt på Mixcraft också. Tack för länken till demoversionen! 

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.