Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Gjorde den hÀr som enmansband för ett Är sen. Nu fick jag Lasse VÀnngÄrd att först dubba dit riktiga trummor, och Putte Sandström att lÀgga om basen. SjÀlv la jag om alla gitarrer. Testade lite att spela med mjukare gammeldags instrumentalbandsljud, men nÀ, det Àr liksom inte min grej. HÀr Àr det tre gitarrer som stundtals spelar samma grej, ibland spelar de olika... Den ljusaste gitarren i mitten spelade jag pÄ min hembyggda röda stratotele
som nyss fÄtt nya Lace Sensor Gold mickar. Jag hade ett kort tag en aktiv EMG David Gilmour pleka pÄ den, men gillade inte riktigt det ljudet. Nu lÄter den lika som en strata med samma mickar jag hade för lÀnge sen. De hÀr Àr true singelcoil, men ÀndÄ brusfria. Kallade lÄten Ventures 4ever först, nu hittade jag pÄ "Sailing in milk and honey". Vad nu det betyder... Jag gillar at segla och gillar inte sprit?

KÀnns ÀndÄ som att vi borde gjort lÄten annorlunda pÄ nÄt vis? Orgel? SaxofÄn? Mer eko?

I Flying Saucers Studio Ljusne Àr det oftast en TC Flashback gitarrekodosa som stÄr för ekandet...

KÀnns ÀndÄ som att vi borde gjort lÄten annorlunda pÄ nÄt vis? Orgel?

https://soundcloud.com/user7908154/guitar-66-sailing-in-milk-and-honey-170113

post-8284-0-57688700-1484307310_thumb.jpg

Redigerat av Guitar Nilsson
Annons
Die Hard (oregistrerad)
Postat

Nej ingen orgel eller saxofÄn pÄ den hÀr dÀngan. Det skulle inte tillföra nÄgot. Det Àr bra som det Àr sÄ Àndra inget.. Gillar virveln ocksÄ. Vilken Àr det som anvÀnds?

Postat

😎 För mig ska det vara rent strata-ljud pĂ„ en sĂ„n hĂ€ringa lĂ„t. 

Varför dÄ? Det Àr ju vad alla ser som en sorts lag, skriver man en ny instrumentallÄt mÀste man absolut försöka hÀrma Hank Marvins ljud. Jag gillar gamla Shadows, men vill absolut inte lÄta sÄ.... Jag kan ju erkÀnna att jag testade i minst en timme med renare ljud ocksÄ med mer komprimering osv, men tyckte inte alls det funkade.

Jag vill nog hellre dista mer Ă€ndĂ„. VĂ€rre med master pĂ„ Hotrodden sĂ„ det tjuter vĂ€rre. 🙂

Försökte Àven med lite kompgitarrer som liksom inte heller fyllde nÄn funktion. Det Àr tvÄ ak westerngitarrer som kompar svagt, de hörs knappt, höjde jag dom mer störde de bara.

Postat

Nej ingen orgel eller saxofÄn pÄ den hÀr dÀngan. Det skulle inte tillföra nÄgot. Det Àr bra som det Àr sÄ Àndra inget.. Gillar virveln ocksÄ. Vilken Àr det som anvÀnds?

Skulle gĂ„ att göra bĂ€ttre pĂ„ nĂ„t vis kĂ€nns det som Ă€ndĂ„. Ganska svĂ„r lĂ„t att spela rakt igenom utan missar nĂ€r den Ă€r sĂ„ pass nyskriven. Övar jag mer pĂ„ den kanske jag kan spela om den och fĂ„ mer variation i liret, och ta bort de basiga understĂ€mmorna?

Virveln Àr orginal Pearl Export trÀvirvel, det Àr ett sÄnt set. Den lÄter sÄ bra att vi hellre anvÀnt den Àn ena trummisens Àkta 60-tals Ludvig Supraphonic. Men det sitter en hel del i det korta rumsreverb som finns i Lexiconet, jag gör alltid ett sterespÄr med det verbet pÄ alla trummorna, Àven kaggen. Sen blandar jag det med de torra trummorna blötta med sÄngreverbet vocal plate med torr kagge. Utan det korta reverbet lÄter trummorna riktigt fjuttfesiga i det snustorra inspelningsrummet.

Postat

Varför dÄ? Det Àr ju vad alla ser som en sorts lag, skriver man en ny instrumentallÄt mÀste man absolut försöka hÀrma Hank Marvins ljud. Jag gillar gamla Shadows, men vill absolut inte lÄta sÄ...

HĂ„ller med i grunden, klart man ska testa och utveckla ett eget sound  🙂  Kanske kan man pröva och göra Ă€nnu större "stilbrott" och dra det lĂ€ngre bort?

Postat (redigerat)

Spelade om leadgitarren ca 40 ggr i studion, lite annat ljud, o bÀttre flyt i spelet. 

Tog vÀck alla tidigare gitarrer Àven de akustiska, och la en sorts kompgitarr som inland kompar ackord o ibland hakar pÄ melodin. Ganska svÄr lÄt att spela, gjorde den rakt igenom utan nÄgra klipp. Det Àr mest bara en gitarr, min hempulade stratotele med nya Lace Sensor gold mickar. Den hÀr gÄngen körde jag lead pÄ mittmicken o inga pedaler alls.

Fick mer liv i lÄten nu tycker jag. Fin melodi, hoppas jag inte stulit den. Sticket Àr nog helt unikt i alla fall.

Just ja, det första jag gjorde var att klippa bort det helt menlösa introt pÄ ak kompgitarrer. Pang pÄ melodin o tyngden direkt.

https://soundcloud.com/user7908154/sailing-in-milk-and-honey-170116

Postat

Tycker gitarrerna lÄter lite sura och timingen Àr lite salongsberusad. Trummisen lÄter pÄrökt, men det kanske Àr tanken?

Pundarkommentarer kan du vĂ€l hĂ„lla för dig sjĂ€lv. Är du hĂ€ngiven haschrökare kanske? Jag vet nĂ„gra sĂ„na pĂ„ Facebook, det de skriver liknar för det mesta den hĂ€r kommentaren. Jag avskyr bĂ„de knark och knarkare.

PĂ„rökt.... Vilket jĂ€vla löljigt ord. Är du 15 Ă„r och lever enbart för hasch och att skicka efter kemikalier pĂ„ nĂ€tet som du blir Ă€nnu vĂ€rre idiot av?

Kanske inte, men sÄ lever ju mÄnga.

Postat

Jag och sambon sitter hÀr och diggar via mobilen. Tycker du har ett hÀrligt svÀng och hÀng! Mycket bra! Det enda jag egentligen vill anmÀrka pÄ Àr att volymen pÄ melodigitarren Àr lite för stark. Schysst ljud ÀndÄ fastÀn jag lyssnar via mobilen.

Postat (redigerat)

Nilsson: om du inte vill höra kritik - varför lÀgger du upp lÄtar? Om du inte vill höra svaret, stÀll inte frÄgan. För övrigt tycker jag du ska bete dig som folk.

Folk fÄr skriva vad de vill. Men de som skriver att jag o mina bandpolare Àr knarkare kan enbart dra Ät helvete. Du Àr kÀnd som en otrevlig skithög sen förr. Och jag tycker lika. Du skriver medvetet för att alla ska tycka illa om dig, och det lyckas du med.

Nu har jag skrivit vad jag tycker, o det rÀcker med det hÀr. Jag Àr bara intresserad av musik och ljud.

Postat

Annars sÄ ska vi i morrn se om basisten kan lÀgga orgel pÄ den hÀr lÄten. Tror det kan lyfta, och att jag dÄ kan spela gitarren lite annorlunda.

Postat

Nilsson: du verkar ju ha nĂ„n personlighetsstörning
 Du verkar ju tro att DU kan klĂ€cka ur dig vad som helst. Har du nĂ„tt frikort för att du Ă€r pensionĂ€r eller???

Vad gÄr du pÄ egentligen?

Postat

Man kan ju ge kritik pÄ olika sÀtt och det mÀrks ganska snabbt om nÄgon vill vara konstruktiv eller bara dryg.

• Gilla 1
Postat

Putte la ett orgelspÄr med grundackorden idag. Jag hade nÄn liten tanke om att han Àven skulle spela melodin mer eller mindre lika som gitarren, men det gjorde han inte. DÀremot hade han komponerat en sorts andrastÀmma för strÄkljud som han spelade bara pÄ sticket. FÄ se vad jag kan fÄ till av det. KÀnns i alla fall som att jag kan spela gitarren med snÀllare ljud nÀr orgeln ligger dÀr...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.