Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, 

Jag har en Boss BR80 portabandsspelare som jag använder dagligen, mest med mina hörlurar. Tyvärr är line out uttaget slitet så ljudet hörs bara i ena örat om jag inte sätter nåt emellan hörlursladden och nätsladden, i mitt fall ett sliderör i metall som sakta trycks i mellan sladdarna så att ljudet funkar som det ska. Detta har gått bra i ett år, men nu köpte jag ett par Yamaha H7 monitorer och det verkar som att sladdänden som kopplas in i portan frånl H7´orna är lite större än till hörlurar, glappet ser ut ha växt och det fungerar inte så bra. Min "lagning" med slideröret verkar sjunga på sista versen.

Min fråga är sålunda: kan man laga line out uttaget på något vis? 

Kan man köpa ett nytt? Var? Pris?

Mvh

Björn 

Annons
Postat

Kolla upp med butik som säljer Boss-prylar om man kan köpa nytt uttag. (Och om de har verkstad och kan byta åt dig, om du inte känner dig lämpad för arbetet.)

Annars kan man troligen göra en ful-lösning, dvs öppna upp och löda på ett uttag som hänger i sladd. Billigt men inte så praktiskt eller snyggt.

Postat

Mini-telehonor är alltid en svag punkt. Kontakten behöver förstås bytas ut, så att det kommer dit en som fungerar.

För att sedan slita så lite som möjligt på den klena kontakten, hade jag valt att ha en adapterkabel från minitele till vanlig tele som "buffer", så att man kopplar in/ur i kabelns kontakt istället för i portans.

Postat

Ok, tack för svaren. Verkar som om det går att fixa. Har varit i kontakt med Roland (Boss tillverkaren) och en av deras servicekillar. Han tror att det är en lödning som släppt. Det låter ju fint. 

Bra idé Claes, med en buffer. Ska jag absolut testa. Sladden till mina hörlurar (Shure SE 215-CL-E) är oerhört sladdrig och fastnar i allt. Vet inte hur många ggr den slitits ur jacket eller dragit ner portan på golvet. Hörlurarna är bra att lyssna på radio eller ha i datorn, men rätt kass i en porta om man gillar dist. Diskanten tar över allt. Skitljud helt enkelt. Enda fördelen med det var att jag tvingades lära mig hur man jobbar fram bra ljud med hjälp av den parametriska equalizer som finns med i portan. 

Björn

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.