smithzZz (oregistrerad) Postat 4 januari 2017 Postat 4 januari 2017 hej, jag har i dagsläget denna inspelningskedja: sm7b -> cloudlifter -> gap pre73 dlx, som sedan är kopplad till mitt ljudkort, Audient id22, direkt till AD/DA omvandlaren för att undvika audients egna preamp helt och hållet. Jag är fortfarande inte helt nöjd med kvalitén. Jag brukar sikta på en nivå mellan -18dbfs -10dbfs vid inspelning av sång vilket brukar låta bra när jag sjunger i normal nivå eller när jag sjunger kraftigare. Jag håller på med en låt nu där jag sjunger hyffsat lågt eller iaf mycket lägre än vad jag brukar göra i första versen och det känns som att jag måste öka gainen på preampen mycket mer som även bidrar till mer brus. kan man komplettera inspelningskedjan med ytterligare en förstärkare till te.x med en Triton FetHead för att få mer "ren" gain? alltså sm7b -> cloudlifter -> fethead -> gap pre 73dlx ?? jag vill undvika att pusha min preamp för mycket när jag spelar in då den färgar ljudet ju mer jag ökar. Skulle vilja ha ännu mer brusfri gain innan signalen kommer till preampen. Men som sagt det gäller egentligen bara när jag sjunger i svagare partier. Givetvis placerar jag mig närmare micken när jag sjunger svagare partier med det känns inte helt hundra ändå trots detta.
laban1 Postat 4 januari 2017 Postat 4 januari 2017 Har du ngn pad/dämpning i din kedja som du glömt koppla ur? Har du prövat kondensator-mick?
smithzZz (oregistrerad) Postat 4 januari 2017 Postat 4 januari 2017 Har du ngn pad/dämpning i din kedja som du glömt koppla ur? Har du prövat kondensator-mick? Ingen pad är påslagen. Jag har en kondensator (se electronics se2200a) också. Får bättre signal med den men jag gillar soundet mer med sm7b så vill köra på den. Det jag stör mig på är bara att det blir mer brus med sm7b'n. Den behöver så satans mycket gain för att driva känns det som
Jayway Postat 4 januari 2017 Postat 4 januari 2017 (redigerat) Om man kopplar FetHead och Cloudlifter i serie är nog problemet att båda behöver fantommatning för sin drift, men ingen av dem släpper igenom fantommatningen till nästa pryl i kedjan (dvs den som sitter sist av de två kommer inte att funka). Det finns en variant av FetHead som heter FetHead Phantom, som faktiskt släpper igenom fantommatningen eftersom den är gjord för att användas med kondensatormickar. Jag gissar att det skulle funka att lägga den före en Cloudlifter om man vill använda båda. Jag har också en SM7b, har en FetHead och en M-audio DMP3 preamp, men tycker också att det är svårt att få ett bra ljud på sång. Jag gillar att spela in sång med en dynamisk mick, men kör nästan lika gärna en SM58 för att slippa strul... "På papperet" borde ju förresten din preamp klara SM7b bra!? Edit: Ah, du skrev ju det... Den färgar för mycket när man drar upp gain. Ok! 🙂 Redigerat 4 januari 2017 av Jayway
Claes Holmerup Postat 4 januari 2017 Postat 4 januari 2017 Ja - FetHead Phantom släpper mycket riktigt igenom fantommatningen, så det skulle kunna vara en lösning. Jag har inte hört om någon som har testat en sådan setup, men det borde kunna fungera...
laban1 Postat 4 januari 2017 Postat 4 januari 2017 Om inget annat funkar kan du väl pröva gate eller "brustvätt" av något slag. Är det visa eller någon annan lågmäld genre jobbar med?
smithzZz (oregistrerad) Postat 4 januari 2017 Postat 4 januari 2017 Om inget annat funkar kan du väl pröva gate eller "brustvätt" av något slag. Är det visa eller någon annan lågmäld genre jobbar med? har testat att brustvätta med x-noise/z-noise från waves men det blir enligt mig allt för krångligt + att jag märker att pluggen påverkar kvalitén på inspelningen (vissa frekvenser tappas). Finns kanske bättre program typ som sony sound forge som gör jobbet bättre men som sagt blir för krångligt. Jag vill ha så bra kvalité vid inspelning som möjligt i första hand 🙂 Låten jag jobbar med nu är väldigt lugn i första delen. En elgura panorerad till vänster och ett piano panorerad till höger. Sången i mitten ganska så torr. Har gate'at den för att få bort brus mellan raderna osv men jag känner ändå att bruset kommer framhäva mycket mer när man slår på compressor osv som förstärker bruset ytterligare precis innan man börjar sjunga efter att gate'n släpper fram signalen. Efter halva låten ungefär ökar nivån rent dynamiskt i sången och spelandet vilket betyder att jag kan sänka gainen på preampen vilket betyder att bruset avtar mer och att inspelningen blir duglig/bra. Men det är just vid dom låga inspelningarna som jag vill få bort MER brus 😄 Ja - FetHead Phantom släpper mycket riktigt igenom fantommatningen, så det skulle kunna vara en lösning. Jag har inte hört om någon som har testat en sådan setup, men det borde kunna fungera... Jag har försökt googla överallt och se ifall någon annan kör den uppsättningen dvs cloudlifter + fethead men har inte hittat något. Det känns som att det borde bli ett bättre resultat om man plussar på kedjan med en Feathead-phantom (om det nu går) innan cloudlifter och gap73an för att undvika att preampen jobbar allt för mycket. Hade vart suveränt att få en bättre/cleanare signal med den uppsättningen jag har då jag älskar soundet jag får från sm7ban och preampen tillsammans.
Jayway Postat 4 januari 2017 Postat 4 januari 2017 ... jag känner ändå att bruset kommer framhäva mycket mer när man slår på compressor osv som förstärker bruset ytterligare precis innan man börjar sjunga efter att gate'n släpper fram signalen. . Jag brukar lösa sånt med manuell editering, dvs bortklippning av de tysta partierna. Hur tråkigt som helst, men då får man full kontroll över hur bakgrundsbruset kommer in där sångfraserna startar (och även inandningar).
smithzZz (oregistrerad) Postat 10 januari 2017 Postat 10 januari 2017 Nu är jag nöjd! Beställde en fethead phantom av Claes som jag fick hem igår. Testade lite och nu har jag lyckats få upp gainen ytterligare innan signalen når preampen =)
Jayway Postat 10 januari 2017 Postat 10 januari 2017 Nu är jag nöjd! Beställde en fethead phantom av Claes som jag fick hem igår. Testade lite och nu har jag lyckats få upp gainen ytterligare innan signalen når preampen =) Härligt! 🙂
Claes Holmerup Postat 10 januari 2017 Postat 10 januari 2017 Nu är jag nöjd! Beställde en fethead phantom av Claes som jag fick hem igår. Testade lite och nu har jag lyckats få upp gainen ytterligare innan signalen når preampen =) Gött att det funkade som vi hoppades. 🙂
flygarn Postat 19 januari 2017 Postat 19 januari 2017 Jag hoppar på den här tråden då jag nyligen köpt en SM7B för att spela in dialogen till animationer. Jag funderar på att lämna tillbaka den då jag inte var beredd på att behöva köpa en preamp också. Jag har ett Zoom Tac2-R ljudkort med 60db gain. I praktiken är det snarare 40 för sedan börjar det låta väl brusigt, i varje fall med SM7B. Då investerade jag i en cloudlifter vilket hjälpte men det är ändå för brusigt. Dialog har en tendens att spelas in i normal samtalston vilket kräver mer gain än sång. Jag har läst mycket gott om SM7B, studios använder den till voiceovers osv, men den är ingen lek att driva. Frågan är om jag ska köpa en bra preamp eller lämna tillbaka den. Tidigare spelade jag in med en stormembransmik, Violet Design Grand Pearl om ni känner till den. Den är extremt mycket lättare att driva, med fint ljud men den är ämnad mer till sång. I så fall är jag inne på att skaffa en Grace Design M101 preamp. Upp till 75db gain och känd för att vara mycket ren. Den skulle kunna göra nytta på "Pärlan" också kanske. 9500:- är rätt svettigt dock. Alternativet är att köpa ett bättre ljudkort med renare gain som faktiskt går att använda fullt ut. Ett Duet 2 kanske? Jag har även en Sennheiser MD441-U som jag ska prova mer nästa vecka. Vad hade ni satsat på, preamp eller nytt ljudkort? Jag har som sagt tre mikar till förfogande. Två dynamiska och en stormembran.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.