trubadur Postat 3 januari 2017 Postat 3 januari 2017 Hej! Kanske ett litet ämne. Jag har inköpt trådlösa hörlurar för att underlätta låtskriveri och inträning av av låtar För att slippa den besvärliga sladden. SONY MDR-100 ADN..hörlurarna var lätt att installera..de funkar via bluetooth så jag fick ljud direkt. Funkar perfekt när man spelar upp låtar i datorn via ex: Windows mediaplayer. MEN: när jag öppnade Cubase 8.5 för att lyssna på ett arr via mina trådlösa hörlurar hördes ingenting. Om jag kopplade in mina gamla hörlurar var det ljud! Nu undrar jag..vad beror detta på..ngn inställning i Cubase eller ngt annat? Min utrustning: Windows 10..Steinberg UR 44 ljudkort..Yamaha Steinberg USB driver...i datorn finns ett annat ljudkort.. Realtek Digital...i kontrollpanelen i ljud är Steinberg UR 44 inbockad.....ngn som kan hjälpa till..det vore tacksamt!!
Claes Holmerup Postat 3 januari 2017 Postat 3 januari 2017 (redigerat) Om lurarnas basstation sitter på USB, så funkar de säkert som ett eget "ljudkort", så för att få ljud i dem i Cubase, så måste du byta ljudkort i Cubase-inställningarna. Realtek är nog ljudkortet som sitter inbyggt på moderkortet, så det borde finnas ytterligare ett "ljudkort", skulle jag tro - eller har det inbyggda ljudkortet Bluetooth-funktion, så att det ändå är det som hanterar lurarna...? Nu vet jag inte om hanteringen har förbättrats med åren, eftersom jag aldrig byter ljudkort - men om det inte har förbättrats sedan anno dazumal, så kan du tappa alla eventuella inställningar med in- och utgångar i Cubase, när du byter ljudkort. Någon som har bättre koll på den biten kan gärna bekräfta eller dementera... Redigerat 3 januari 2017 av Claes
pme (oregistrerad) Postat 3 januari 2017 Postat 3 januari 2017 Det går inte så bra. Det du kan göra är att koppla en utgång på ditt musik ljudkort till en linjeingång på ditt "windows" ljudkort, där kan du sedan koppla ut ljudet till ditt BT-headset. Man får extra latens och ljudförsämringar på köpet... Tycker man att man vill betala så finns det tex https://www.kjell.com/se/sortiment/mobilt/bluetooth/musikmottagare-sandare/roxcore-bluetooth-sandare-med-aptx-p95521 och det finns flera varianter.
trubadur Postat 4 januari 2017 Trådstartare Postat 4 januari 2017 OK..tack för svar!! Intressant! Kollade på webben och där fanns ett inlägg: Cubase....setup/audio/bluetooth......har ingen aning var man gör det i Cubase. Har kollat igenom hela Cubase men inte hittat ngt om att "setup" audio/bluetooth.
trubadur Postat 4 januari 2017 Trådstartare Postat 4 januari 2017 Hej igen! Jo kopplade bort mitt externa USB-ljudkort UR 44 och lät Cubase 8.5 välja datorns eget inbyggda ljudkort + att jag routade output till de trådlösa hörlurarna. Det gick bra. Jag fick ljud i Cubase...det fungerade. Men när jag ville lyssna på en låt..inte i Cubase utan från en mapp på skrivbordet så gick det inte att spela upp. Moment 22...hur gör jag nu? Lite tips!!
Claes Holmerup Postat 4 januari 2017 Postat 4 januari 2017 Varför lyssna på annan musik när du är inne i Cubase? 😉 Nåja, skämt åsido. Leta upp en funktion i Cubase som heter "release audio in background", så blir du lite gladare. 🙂
trubadur Postat 5 januari 2017 Trådstartare Postat 5 januari 2017 OK..tack för tipset!! kAN NOG ANSE ATT DENNA TRÅD ÄR AVSLUTAD..ALLTING FUNGERAR!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.