Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Varför har de flesta skyline diffusers platta ytor på bitarna? Borde inte en sneddad yta öka diffusionen?

Som i den här bilden.

Någon som har koll?

post-18640-0-13542800-1483320683_thumb.jpg

Annons
Postat

Som jag förstår det påverkar längden på stavarna de låga frekvenserna och dimensionen på den påverkar de höga frekvenserna.

När jag använder en skyline calculator hamnar jag tex alltid på 3440 hz vid 5x5 cm stavar, oberoende av längd.

Tänker att sneddade ytor borde fungera lite som mindre tjocklek och höja diffusionen i de högre frekvenserna, så att man kommer upp ett snäpp mot tex 5000 hz

är det rätt tänkt?

Postat (redigerat)

Som jag förstår det påverkar längden på stavarna de låga frekvenserna och dimensionen på den påverkar de höga frekvenserna.

När jag använder en skyline calculator hamnar jag tex alltid på 3440 hz vid 5x5 cm stavar, oberoende av längd.

Tänker att sneddade ytor borde fungera lite som mindre tjocklek och höja diffusionen i de högre frekvenserna, så att man kommer upp ett snäpp mot tex 5000 hz

är det rätt tänkt?

Om hu har höga frekvenser (kort våglängd) så uppfattas även en liten yta som en vägg av vågen, löst talat. Väglängden ska vara liten i förhållande till ytan, då reflekteras den som mot en vägg. Om du tar din yta 5x5 cm så motsvarar 5cm => 6 880Hz (vid 344m/s). Våglängden måste vara en bit större än 5cm för att inte reflekteras, säg det dubbla 10 cm => 3 440 Hz.

Sneda ytor har ingen större effekt på frekvenser under ca 3 440 Hz eftersom vågen "inte ser ytan". Däremot på högre frekvenser över låt oss säga halva våglängden dvs 2,5cm => ca 13 760 Hz, dessa kommer att studsa mer ut mot sidorna. Finns ingen övre gräns på frekvens här.

Runt 6 880Hz finns en gråzon, föhoppningsvis finns någon akustikexpert här som kan utreda hur stort detta område är och hur det blir i praktiken i detta område.

Du får alltså bättre HF spridning med sneda ytor. Kanske är detta bra, men det kan eventuellt bli ojämt över frekvens, eftersom runt 6 880 Hz så har du ingen större spridning.

Redigerat av laban1
Postat (redigerat)

Varför har de flesta skyline diffusers platta ytor på bitarna? Borde inte en sneddad yta öka diffusionen?

Jag hade kanske tagit lite större vinkel vilket ökar "ytans" storlek och därmed reflekterar HF lite längre ner i frekvens (se mitt första inlägg ovan).  Troligen bör vinkeln väljas så att inte reflektionen studsar direkt mot tak,golv, väggar till platsen där man mixar. T ex hade jag inte tagit 45 grader i ett kvadratiskt rum

Redigerat av laban1
Postat (redigerat)

Om man behåller bitarna platta, men borrar/fräser ett hål med säg ca 1 cm diameter och 1-2 cm djup i varje stavs front; Skulle det diffusera de högre frekvenserna utan att förstöra diffusionen under 3440?

Eller limma på en ca 1x1 cm tärning på varje stav för samma effekt.

Redigerat av derfkir
Postat

Jag byggde 6st manhattan diffusorer i höstas och enligt Claes, arkitekten så var det väldigt viktigt att stavarna hade vassa kanter och inte rundade som en vanlig 43mm regel har. Jag delade därför en 1200mm regel i 4 längder för att sedan kapa ner dem i klossar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.