Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Körer e stort i Sverige. Va beror de på? E de så i övriga Norden me?

Den här texten handlar om den svenska körrörelsen. Den talar om det svenska folkbildningsidealet mot slutet av artonhundratalet, och om hur att körsång kunde förena människor för det målet och bli ett betydelsefullt redskap för ett sådant samhälle. "Vanlig folks" stora deltagande i kyrkokörer har också varit viktigt.

Jag undrar hur intresserad ungdomen är av att sjunga i kör. Jag kan se en kör framför mig där folk står och glor i sina smartphones.

http://www.ericsonchoralcentre.se/wp-content/uploads/K%C3%B6rundret-svensk.pdf

Postat

Jag kollar Lunds studentsångare första maj live ibland. I fjol var jag på plats i Lundagård. Innan tv-sändningen tog publiken mobilbilder och sångarna fotade publiken med sina mobiler. Fast jag tror de flesta av sångarna hade dem undanstoppade sen.

Postat

Fast jag tror de flesta av sångarna hade dem undanstoppade sen.

Man kan ju ha texterna på mobilen. Jag undrar bara om inte körsången kommer att dö ut dock?

Postat

Ja det är väl illa ställt med föryngringen antar jag... Liksom föreningssverige håller på att dö...

Postat

Laura Dahlmeier tog fem guld i skidskytte-vm. Det borde inte va möjligt i en sport där det är så lätt att begå misstag.

Gladast var nog dock Lowell Bailey som vann sitt första lopp på den här nivån när han tog guld som trettiofemåring.

Postat

Ja det är väl illa ställt med föryngringen antar jag... Liksom föreningssverige håller på att dö...

Vem behöver föreningar när man har smartphones och appar?

Postat

Allt förändras. Så är det. Saker och ting varar tills de tar slut.

Människans grundbehov av gemenskap och kommunikation består men tar sig nya uttryck.

Postat

skit, vill att temperaturen ska bli 0 gradigt.......

Postat

Nej nu har ni smittat mig med, huvudvärk och feber, ont i hela kroppen.

Måste ändå duscha och ta mig till affären för allt är slut, inklusive kaffe.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.