Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2017 (alias Längstah)


CHAE

Recommended Posts

Annons
15 timmar sedan, slejnard säger:

Vet inte om jag spelat upp denna men sjunger iaf mörkare ☺️

 

 

Tycker helt klart att det låter mindre ansträngt så här, men många som lyssnar på tuff rock verkar ju gilla ansträngda röster, så vad gör man? Själv har jag ett lågt register naturligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror man lurar sig till att tro att sjunga i ett högre register är lika med, mer kraft/intensitet. Egentligen är det dumt då man ofta tappar kontroll (om man inte tränat upp den detaljen) samt man har ju inte reserver kvar uppåt. Man är uppe i flöjtregistret och härjar har egentligen inget omfång kvar. Det blir ansträngt och svajigt. Har varit där, i mina tidiga alster så hör man det där tydligt. Jag tror det är lätt att tro att ens "idoler" sjunger högre än de egentligen gör, speciellt i början av "karriären". Live tappar man dessutom uthållighet.

Efter ett tag så hittade iaf jag ett annat uttryck i rösten, lägre ner och då rejält med reserver kvar uppåt. Kontrollen blev bättre. Tupparna i rösten uteblev samt man kunde koncentrera sig på leveransen i stället, teknikaliteterna så som vibrato mm bättre. Rösten, mer avslappnad fast ändå med kraft.

Nu när jag tänker p d så har jag inte sjungit, skrivit eller spelat in något på väldigt länge. Lusten har inte infunnit sig ordentligt efter depressionen jag hade för dryga 3 år sedan. Rösten är en muskel som bör tränas ofta... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, Dark Of Light säger:

 

Nu när jag tänker p d så har jag inte sjungit, skrivit eller spelat in något på väldigt länge. Lusten har inte infunnit sig ordentligt efter depressionen jag hade för dryga 3 år sedan. Rösten är en muskel som bör tränas ofta... 🙁

Då kanske det är dags nu. Jag kom igång och började jobba med lite texter för nåt år sen, men fick jag problem med datorn så den kraschade bort alltihop. Man borde ha lärt sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, Vesuvius säger:

På tal om det så har Ingvar Oldsberg fått sparken från Bingolotto.

Ja visst har han fått det! Vafalls!? Frågan är vad han gjort?

Verkar inte som han varit med händerna någonstans där de inte hör hemma utan men som han styrt och bestämt lite men det är väl vad en programledare gör? Jag kan ha fel, kanske har han gjort en Timell och kört över folk i en aldrig sinande ström av obehagligheter?

De faller av nu en efter en alla kända ansikten som verkat vara så rätt med allt ifrån utseende till politiska åsikter och med en väluppfostrad hållning. En del har till och med varit välkammade (Oldsberg och Ismail undantagna då). Det visar sig nu för folket att även dem är människor med sina fel och brister (eller blir det bristningar?).

De höga tornen av pärlemor. Uppbyggda av falsk korrekthet, lika falska leenden in i TV kameran samt rena lögner, rasar och männen på dem faller ända ner och lite till. Rätt häftigt egentligen, men vilka blir kvar? Vilka får kvalitetssäkringen att fortsätta? Sexuella trakasserier, rasism eller ren mobbing hör inte hemma någonstans men... Frågan är hur välpolerad man måste vara för att passa in i framtidens samhälle? Inte uppröra, inte provocera, bara vara korrekt och välpolerad. Jag kommer inte att överleva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...