Overkill Postat 7 april 2017 Postat 7 april 2017 Då kan du va doktor innan 30 om jag förstår dig rätt? Undervisar du mycket? Ja, om allt går som det ska så. Yes, 20% av min tid är undervisning.
Bluddrik Postat 7 april 2017 Postat 7 april 2017 Presskonferens nu Med poliser som inte kan/vill svara på något och journalister som kör massor av frågor som om detta faktum inte går in.
Dark Of Light Postat 7 april 2017 Postat 7 april 2017 Grymt, provar med Cognac, gillar inte whiskey så mycket.Faktum är jag föredrar både cognac och rom men gratis är gott ☺️
Dark Of Light Postat 7 april 2017 Postat 7 april 2017 (redigerat) Med poliser som inte kan/vill svara på något och journalister som kör massor av frågor som om detta faktum inte går in.Man förstår att de har ett jobb och göra. Men att göra som den kvinnliga reportern på SVT tidigare idag, som vid de utökade avspärrningara valde att skita i polisens uppmaning att backa (dessutom bakåt) och istället provade på att försöka intervjua polisen som stod och spärrade av är bara barnsligt. De säljer allt lösnummer nu, gammelmedia. De är som hajar. Slukar allt, som en viktväktare vid frukost... Redigerat 7 april 2017 av Dark Of Light
Bluddrik Postat 7 april 2017 Postat 7 april 2017 Så hur förhindrar man terroristdåd? Man låter bli att lämna fordon med nycklarna i, eller rentav på tomgång. Varför tar ingen upp det? Handlar det inte helt enkelt om någon som har sett tillfället och tagit det?
Pico Postat 7 april 2017 Postat 7 april 2017 (redigerat) Så hur förhindrar man terroristdåd? Man låter bli att lämna fordon med nycklarna i, eller rentav på tomgång. Varför tar ingen upp det? Handlar det inte helt enkelt om någon som har sett tillfället och tagit det? Bra fråga... kan ju ha varit nåt random fyllo som såg den magiska Spendrups-bilen men sen visade det sig att det bara fanns fyra backar läsk i lastutrymmet och hen fick regelrätt frispel. Hade där stått en back folköl kanske det här aldrig hade inträffat. Sen hur sannolikt precis det scenariot är... orka! Redigerat 7 april 2017 av Pico
Bluddrik Postat 7 april 2017 Postat 7 april 2017 Bra fråga... kan ju ha varit nåt random fyllo som såg den magiska Spendrups-bilen men sen visade det sig att det bara fanns fyra backar läsk i lastutrymmet och hen fick regelrätt frispel. Hade där stått en back folköl kanske det här aldrig hade inträffat. Sen hur sannolikt precis det scenariot är... orka! Tänkte väl mer på att chauffören hade lämnat nycklarna i bilen, och att det kanske är en bra idé att inte göra det i fortsättningen.
Pico Postat 7 april 2017 Postat 7 april 2017 (redigerat) Såg polisnurken patrullera till fots efter jobbet... fan inte ofta jag ser konstaplar patrullera mitt inne i stan. Eller fan, det händer liksom inte ens längre - möjligen lämnar de sitt fordon om de absolut måste håva in någon besvärlig alkis men det lär vara motvilligt. 😛 Kändes så överfånigt "vi finns, vi är här och ni är trygga!". Om det fanns något jag fruktade i Umeå denna eftermiddag så var det väl det förväntade frispelet på facebook. Piaf: Förtydligade... de patrullerade alltså till fots. Redigerat 7 april 2017 av Pico
Pico Postat 7 april 2017 Postat 7 april 2017 Tänkte väl mer på att chauffören hade lämnat nycklarna i bilen, och att det kanske är en bra idé att inte göra det i fortsättningen. Absolut... och för att vara på den säkra sidan och täcka upp för mitt scenario bör de som allra minst lämna en back folköl.
Algotezza Postat 7 april 2017 Postat 7 april 2017 Vi ska till Stockholm ett par dar nu. Funkar ej tåg tar vi bilen. Man är inte säker nånstans så man kan lika gärna leva som vanligt. Terroristerna vill känna makt genom att sprida skräck. Har inte med verklig religion och göra. Religion bara en förevändning. För egen del är jag fatalist men man vill ju inte att nära och kära ska drabbas och lida. Gonatt nu.
Naymari Postat 7 april 2017 Postat 7 april 2017 En kvart innan stod jag på den exakta punkten där lastbilen stod. Jag hade bråttom iväg då jag skulle till mitt extraknäck som operatör på en larmcentral. När jag kommer dit är det full rulle de närmsta fyra timmarna. Även min privata telefon gick i ett av oroliga anhöriga. Jag har aldrig upplevt sådan stress och skräck som idag. Sekunden jag satte mig och väntade på T-banan hem för 10min sen släppte all stress och det kom bara tårar. Nu vill jag bara komma hem. Ska försöka få fatt i ett pendeltåg.
Bluddrik Postat 7 april 2017 Postat 7 april 2017 Fy sjutton. Det är ofta rena tillfälligheter som avgör vad som händer oss. Jag hoppas du mår bättre snart.
Pico Postat 7 april 2017 Postat 7 april 2017 Fy sjutton. Det är ofta rena tillfälligheter som avgör vad som händer oss. Jag hoppas du mår bättre snart. Påminner mig om en gammal kompis från mellan-/högstadiet som skulle besöka World Trade Center den 11:e september ett gäng år sedan men de försov sig och vaknade först strax efter klockan 09:00 lokal tid.
Pico Postat 7 april 2017 Postat 7 april 2017 (redigerat) Fuck me... En driven Powershell-guru med fokus på automatisering och övervakning Övervakning (IT-infrastruktur, inget "war on privacy" här dårå) är nödvändig och ligger mig varmt om hjärtat och är något jag arbetat med i flera år. Automatisering är min religion och PowerShell är bibeln... Jag vill dock varken lämna nuvarande arbetsplats eller ort. Dessa tre punkter var mest troligen huvudanledningen till varför jag fick jobb där jag är nu. Samtidigt tycker jag, tråkigt nog, att jag inte riktigt fått använda mina kunskaper så väldans mycket utan det har varit mer av modellen "hjälpa annan konsult när DE gör det som jag brinner för men de kör fast och behöver hjälp av någon som kan". 🤪 🙁 Redigerat 7 april 2017 av Pico
Algotezza Postat 8 april 2017 Postat 8 april 2017 Jihadisterna-islamisterna flyttar fram sina positioner inte bara via terrorism utan även via sina skolor som Kalla Fakta visade. Dumsnälla och naiva politiker har ett stort ansvar när det vi uppnått vad gäller humanitet, demokrati, jämlikhet/jämställdhet alltmer rämnar. Visst alla muslimer är inte fundamentalister och terrorister och Koranens idéer skiljer sig inte mycket från Bibelns. De berättas bara i annan ordning. Det är en tid av sorg och mörker. Ta vara på ljuset och glädjen. Låt ingenting stoppa musikens makt. Den är starkare än religionen! Och till sist önskar jag er alla en God Morgon. Kpd? Ja!
Dark Of Light Postat 8 april 2017 Postat 8 april 2017 Nu vet vi fortfarande inte motivet till dådet. Är det en fundamentalist/terrorist eller en hyfsat rubbad människa. Vad skillnaden är vet jag i och för sig inte. Religion är en krycka. Alldeles oavsett hur symbolen ser ut. Jag brukar ju lite ironiskt påstå att det är en satans uppfinning. Religion är också ett styrorgan, här som där. I totalitära, icke sekulära samhällen frodas denna krycka, förvandlas till ett spjut, blir ett mantra som den som styr gärna använder. Folk ska kuvas och ordnas in i ledet, kvinnor ska hunsas så de passar in i männens tankevärld. Både makt och monetära medel har kunnat samlas genom idén att det finns en gud man kan hota med. Här har vi till viss del växt ifrån en del religiösa vanföreställningar och ersatt dem med politik. I sina bästa stunder fungerar religion (i likhet med politik) som en kompass, en riktning i en förvirrande kaosvärld. Bra så. I sina sämre blir det istället ett vapen mot en tänkt fiende med andra åsikter. Ännu värre är det när budskapet pådyvlas på "de otrogna". De som inte fattat "sanningen". Vi har ett sekulärt samhälle. Klart att det blir "kanalkrockar" när man tar in så många människor på en gång från en kultur som är en direkt motsats till vår. Att tro att man plötsligt kan förändra tankestrukturer som slipats fram under årtusenden är naivt. Politikerna har inte vågat närma sig en mer logisk tankevärld helt öppet utan velat blåögt tro att vi kan helt okontrollerat hjälpa, skydda och ställa till rätta utan en tanke på konsekvenserna. Det var dock värmande att se att "de otrogna" slöt sig samman och hjälpte till när detta hemska skedde. Detta blev ju ett brandtal i sann k9 anda (hur mår han förresten, någon som vet?) men detta var ju en djävligt sorglig händelse. 🙁
slejnard Postat 8 april 2017 Postat 8 april 2017 God morgon och jag sitter med kaffet. Usch så obehagligt nay. Hoppas du mår bättre nu. Ja vilka tillfälligheter som kan spela in alltså, tänkte även på det pico berättade. SMÄKK fest ikväll med mat å sånt
slejnard Postat 8 april 2017 Postat 8 april 2017 Jo jag såg ett inlägg av k9 på FB. Han verkar ha badat utomhus redan.
Dark Of Light Postat 8 april 2017 Postat 8 april 2017 Jo jag såg ett inlägg av k9 på FB. Han verkar ha badat utomhus redan. ☺️ Gott.
CHAE Postat 8 april 2017 Trådstartare Postat 8 april 2017 (redigerat) Kan förstå chocken, Nay 🙁 Skönt att du kom hem oskadd ändå 🥰 Geez, det här är..oerhört 🙁 Alla som drabbas; familjemedlemmar, vänner e t c. Fü fän 🙁 Exet och hennes familj sitter på ett hotell och väntar på att få ta tåget hem i dag. Då tåg varit inställda men börjat gå igen ser det ut att vara grönt att kunna ta sig ut från Sthlm snart. Man lär hittat en IED i lastbilen. Jävlar, det är illa nog det som hände men det här hade kunnat sluta fan så mycket värre. Chauffören som försökte stoppa kaparen... ja han (och många fler som ingrep medelst Första hjälpen-insatser på stället) borde fan i mig ha någons sorts tapperhetsmedalj. Redigerat 8 april 2017 av CHAE
Bluddrik Postat 8 april 2017 Postat 8 april 2017 (redigerat) Jo jag såg ett inlägg av k9 på FB. Han verkar ha badat utomhus redan. Det är ju bra om han kommit över sin mani, för det är väl det som måste ha drabbat honom, vilket man kanske borde ha förstått? Redigerat 8 april 2017 av Bluddrik
Dark Of Light Postat 8 april 2017 Postat 8 april 2017 Kan förstå chocken, Nay 🙁 Skönt att du kom hem oskadd ändå 🥰 Geez, det här är..oerhört 🙁 Alla som drabbas; familjemedlemmar, vänner e t c. Fü fän 🙁 Exet och hennes familj sitter på ett hotell och väntar på att få ta tåget hem i dag. Då tåg varit inställda men börjat gå igen ser det ut att vara grönt att kunna ta sig ut från Sthlm snart. Man lär hittat en IED i lastbilen. Jävlar, det är illa nog det som hände men det här hade kunnat sluta fan så mycket värre. Chauffören som försökte stoppa kaparen... ja han (och många fler som ingrep medelst Första hjälpen-insatser på stället) borde fan i mig ha någons sorts tapperhetsmedalj. Ja det är tur att det inte small på riktigt. Det är inte kursettorna från självmordsbombar kursen som går vidare till skarpa uppdrag. De har ju så att säga kilat vidare istället redan vid det lyckade gesällprovet. Det blir de kuggade, som inte lyckats koppla batteripacket rätt som går vidare och det är väl tur det. (Hoppas ni kan läsa in en viss svart DoLsk galghumor in i inlägget). 😑 Det är ju bra om han kommit över sin mani, för det är väl det som måste ha drabbat honom, vilket man kanske borde ha förstått? Kanske det... Det blir en solig balkongsittning med java och en god pipa. Om inte för att begrunda vart vi egentligen är på väg 🙁
Bluddrik Postat 8 april 2017 Postat 8 april 2017 Ja det är tur att det inte small på riktigt. Det är inte kursettorna från självmordsbombar kursen som går vidare till skarpa uppdrag. De har ju så att säga kilat vidare istället redan vid det lyckade gesällprovet. Det blir de kuggade, som inte lyckats koppla batteripacket rätt som går vidare och det är väl tur det. (Hoppas ni kan läsa in en viss svart DoLsk galghumor in i inlägget). 😑 Det blir en solig balkongsittning med java och en god pipa. Om inte för att begrunda vart vi egentligen är på väg 🙁 Ingen skjutbana idag? (Hoppas ni kan läsa in en viss svart Bluddriksk galghumor in i inlägget).
Algotezza Postat 8 april 2017 Postat 8 april 2017 På Lund C. Tågen går till Sthlm igen. Tönker leva som normalt men mer uppmärksa.
Bluddrik Postat 8 april 2017 Postat 8 april 2017 På Lund C. Tågen går till Sthlm igen. Tönker leva som normalt men mer uppmärksa. Det ska väl gå bra. Har du mat och dryck och sovsäck nerpackat som vanligt?
Dark Of Light Postat 8 april 2017 Postat 8 april 2017 Ingen skjutbana idag? (Hoppas ni kan läsa in en viss svart Bluddriksk galghumor in i inlägget). ☺️ Bra där... Nej. Tanken var sådan men den försvann igår. 🙁
Bluddrik Postat 8 april 2017 Postat 8 april 2017 Ska bli intressant att se vad den här lastbilschauffören är för typ. Det brukar alltid heta att ingen kunde ana nåt, och att dom var snälla mot barn osv.
Algotezza Postat 8 april 2017 Postat 8 april 2017 Det ska väl gå bra. Har du mat och dryck och sovsäck nerpackat som vanligt? Ja. Sängkläder med. Och matsäck. Fattas bara ett tält. Får bli nästa gång.
Recommended Posts