Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2017 (alias Längstah)


CHAE

Recommended Posts

Annons

God deg igen!

Varit borta ett tag från längstha... Kneget igen sen en månad cirka.

Just nu jobbar eleverna med egna uppgifter så jag kan sitta här med detta...  😏

Och så har Gnällbert O'Sullivan ordet: 

Skolan är spännande idag med alla diagnoser. Bokstavskombon. ADHD. ADD. ADB (?).

Diagnoser ger rättigheter. Har man adhd har man rätt att lämna klassrummet när man vill. Och ta en cigg. Komma tillbax när man känner för det. Och så läs- och skriv, dyslexi, dyskalkyli... Social fobi autism... Och skolan ska vara inkluderande och alla ska vara med. Individualisering. Alla har sitt sätt att lära. Alla har rätt till allt och vissa har mer rätt till allt än andra. Elever har inga skyldigheter, fråga Skolverket! Lärare har bara skyldigheter.

Lärare framför ny klass

- Den utan diagnos räcker upp en hand!

- Oj, det var många fötter i luften!

---

Visst kan en diagnos vara till hjälp genom att man sätter ord på ett problem men samtidigt känns det som om det missbrukas och att eleven blir sin diagnos på något viss. Ståmplas. Och samtidigt får fördelar, Så det är dubbelt.

Och diagnoserna bara ökar - är det bra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte ens han spelar nåt själv. Går dit ikväll kanske å tar ett snack!

Regnar här så nu känner man igen sig ☺️

Vad ska man då hitta på? Museum?

Min sambo fyller år dessutom!

Känns spontant känsligt... Kvinnor och ålder va...

-Hej älskling och grattis på födelsedagen! Apropå det, ska vi gå på museum?

Här tittar solen plötsligt fram idag ☺️

Redigerat av Dark Of Light
Link to comment
Dela på andra sajter

---

Visst kan en diagnos vara till hjälp genom att man sätter ord på ett problem men samtidigt känns det som om det missbrukas och att eleven blir sin diagnos på något viss. Ståmplas. Och samtidigt får fördelar, Så det är dubbelt.

Och diagnoserna bara ökar - är det bra?

Ja någon måtta får det vara. Att få hjälp om man har en diagnos är givetvis helt ok. Men det måste styras upp. Även sådana personer är individer med olika grader av behov. Alla kan inte behandlas lika. En resursfråga antar jag.

Att diagnoserna ökar finner jag intressant. Varför då är ju den brännande frågan? Håller mänskligheten bli utspädd eller är diagnosverktygen så vassa att minsta lilla avvikelse från någon form av norm ger utslag?

Link to comment
Dela på andra sajter

God deg igen!

Varit borta ett tag från längstha... Kneget igen sen en månad cirka.

Just nu jobbar eleverna med egna uppgifter så jag kan sitta här med detta...  😏

Och så har Gnällbert O'Sullivan ordet: 

Skolan är spännande idag med alla diagnoser. Bokstavskombon. ADHD. ADD. ADB (?).

Diagnoser ger rättigheter. Har man adhd har man rätt att lämna klassrummet när man vill. Och ta en cigg. Komma tillbax när man känner för det. Och så läs- och skriv, dyslexi, dyskalkyli... Social fobi autism... Och skolan ska vara inkluderande och alla ska vara med. Individualisering. Alla har sitt sätt att lära. Alla har rätt till allt och vissa har mer rätt till allt än andra. Elever har inga skyldigheter, fråga Skolverket! Lärare har bara skyldigheter.

Lärare framför ny klass

- Den utan diagnos räcker upp en hand!

- Oj, det var många fötter i luften!

---

Visst kan en diagnos vara till hjälp genom att man sätter ord på ett problem men samtidigt känns det som om det missbrukas och att eleven blir sin diagnos på något viss. Ståmplas. Och samtidigt får fördelar, Så det är dubbelt.

Och diagnoserna bara ökar - är det bra?

Eller också blir man lärare. "Lärare med diagnoser".

Jag antar att jag håller med dig. Det är inte stor mening med diagnoser om man inte har möjlighet att behandla av den ena eller andra eller tredje anledningen.

Hoppas du hänger i här ett tag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...