Burnin Sven (oregistrerad) Postat 31 december 2016 Postat 31 december 2016 Nog sjutton måste det väl gå att skicka analogt ljud ganska långt säg 10 - 50 meter mellan externa enheter utan nån stötte förlust med vanlig ljudkabel typ från teknikvaruhusen/biltema etc etc? Eller bör jag lyssna på Hifi snubbarna och köpa sladd för 100 spänn eller över per meter? Madi och allt det där vet jag redan om men det är inte aktuellt då gör jag hellre på ett annat sätt som jag redan räknat ut men det kostar mig minst 2500 spänn och då blir vanlig ljudsladd mycket billigare. Oavsett hur mobil jag behöver vara i framtiden så tror jag att jag sällan kommer att behöva längre kabel än 20 meter till just det här ändamålet. Svar mottages tacksammast.
dman Postat 31 december 2016 Postat 31 december 2016 Nu får du inte ta det här som någon garanti att det kommer fungera för dig, men kan nätverkskabel vara ett alternativ? Slängde nämligen själv nyligen ihop runt 30 meter partvinnad tp-kabel till en helt underbart lättdragen och störningsfri stereokabel mellan ett mixerbord och en radiosändare. Orkade inte beställa riktig kabel, samtidigt som det låg något i bakhuvudet om att använda nätverkskabel mellan tex cd-spelare och förstärkare som tips i nåt hifi-forum. Tror jag krånglade till det genom att grubbla allt för mycket och lade både + och - i ett trådpar för vänster kanal. Använde sedan det diagonala paret till ytterligare + och - till samma kanal, så det blev dubbla trådar. Och de två andra paren gick åt till höger kanal. Kanske hade jag bara tur, men det här är ljudmässigt bland de bästa kablarna jag någonsin provat. Och helt perfekt att sticka igenom hål i väggar, eller klamra upp längs en list. Nackdelen kan väl vara att nätverkskabel kanske inte är så billig, men har man en rulle liggande över, så varför inte prova. Någon annan kanske kan fylla på med erfarenheter att använda nätverkskabel till ljud, eller berätta hur man egentligen skall utnyttja trådarna. Friskt vågat, hälften brunnet... 🙂
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 1 januari 2017 Postat 1 januari 2017 Tack för tipset det måste ju funka metall som metall tycker man, skumt dock att det låter bra utan skärmen men den kanske egentligen har mindre betydelse än vad man tror. Dom enda nätverkskablarna jag har använder jag dessvärre men jag har tången och kontakterna så i värsta fall får jag låna en av min hdmi nätverks förstärkare/förlängare har en för cat5 tror jag som jag bara använder ibland. Men först ska jag leta tror jag borde ha vanlig kabel ligga här nånstans. Smidigt och dra kabel med så tunna tampar får tänka över det lite kanske om det blir ett liknande läge. Här ska jag koppla ljudet ut från mitt ljudkort via digital bnc utgången till min kameraswitcher och sen genom ett capturekort ca 15 m till ett annat lika dant capturekort. Jag håller nämligen på och borrar mig in i video världens ljud sörja.
laban1 Postat 1 januari 2017 Postat 1 januari 2017 (redigerat) balanserad kabel funkar långt, det är sämre med instrumentkabel till t ex gitarr: Här är en länk: //forum.studio.se/topic/90631-hur-lang-xlr-kabel-kan-man-ha-och-fa-hyfsat-ljud/ //forum.studio.se/topic/23222-lamplig-kabellangd/ Redigerat 1 januari 2017 av laban1
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 1 januari 2017 Postat 1 januari 2017 Tack laban1 borde ha tänkt på att kolla här också. Problemet är kanske att det inte är balanserade in och utgångar på capturekorten så jag får kolla upp det.
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 1 januari 2017 Postat 1 januari 2017 Det är obalanserade signaler via breakout kablar men det finns spdif så jag får kolla vidare.
Claes Holmerup Postat 1 januari 2017 Postat 1 januari 2017 SPDIF är max 10m, om jag kommer ihåg rätt... Är det inte för många kanaler, så kanske det går att stå ut med kostnaden för balanseringstrafos...? Obalanserat över långa kablar gör ju att du får väldigt stor risk att få in störningar på vägen.
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 1 januari 2017 Postat 1 januari 2017 (redigerat) Tack för svar Claes jag får kolla upp en sån för säkerhets skull. Spdif var bara ut på dom här korten dessvärre så det faller bort.Korten heter intensity pro och jag behöver skicka ljud från det ena till det andra. Normalt sett så kan man skicka både ljud och bild mellan dom utan problem men nu behöver jag skicka bara ljudet från den ena och bild in till det kortet kommer från grafikkortet på datorn som det andra sitter i. Två datorer alltså för att fördela lasten mellan dom så dom ligger runt 50 %.Normalt sett när man skickar ljud och bild längre sträckor i video sammanhang så kör man bland annat med sdi. Det finns ofta sdi in och ut på sån utrustning och ibland även hdmi och måste man i eller ut ur en sån kedja så finns sdi till hdmi converters eller hdmi till sdi. Korten som jag kör med har pass through för ljud och bild så jag försöker sno ljudet från det ena i och med att både ljud och bild släpps på så fort ett program kopplar mot det.Det vill säga jag sänder ljud och bild på det sättet med två par converters via sdi kabel. Ljud i det ena paret och bild i det andra.Så här kopplar jagDator 1Ljud från mitt ljudkort via spdif in i min kamera switcher vilket ger full koll på ljudet in i kedjan från Logic i mitt fall och även systemljudet om man behöver.Ljud och bild ut ur switchern går via hdmi ut till ett intensity pro kort i den datorn. Från den datorn till den andra skickar jag ljud via intensity kortet och bilden via en hdmi utgång på mitt grafikkort. Dator 2 ljud in till intensity pro kortet via converters och sdi kabel och bilden via ett andra gäng converters och sdi kabel. Det här funkar lite ostabilt av nån anledning som kan vara beroende på kabelstrul då allt egentligen funkar riktigt bra. Kopplar jag bara via en sdi kabel med bild och ljud i samma signal via bara ett par converters mellan datorernas intensity pro kort (det vill säga skippar video ut från mitt grafikkort) så funkar det nämligen till 100 %. Så problemet uppstår bara för att jag vill kunna styra lite över "färgningen" på mina kameror som annars blir lite väl bleka. Det gör jag genom att infoga två program (helt fantastiska och gratis dessutom) i signal kedjan på dator 1. Det sista programmet i den interna kedjan kan skicka bild till mitt grafikkort. Dom funkar kanon bra så där ligger inte felet heller. Därför vill jag testa med vanlig ljudkabel mellan ljudkortet och intensity pro kortet i dator 2 istället. Redigerat 1 januari 2017 av Burnin Sven
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.