Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Lyssnar på denna härliga version av Vikingarnas "Den stora dagen" på YouTube. Hos föräldrarna några dar, inga instrument här, så kan inte kolla just nu, och kan ur minnet inte identifiera en läcker grej den följsamma pianisten drar till med.
Det är preciis innan 2:13. 

Och när dottern ringer finns det, inget mera att förståprecis på å:et där. Vet inte om det bara är i basen han ändrar, känner inte igen det. Vad är det för ackord han drar till med där? Läckert.

Annons
Postat (redigerat)

Laban, du är en klippa. Återigen har jag inget instrument, så säg mig, om det nu är Bbdim7 (är ej skolad, vet ej skillnad på dim och dim7) så borde ackorden före det vara D, AM7, D, Bbdim7. Men direkt efter att pianisten tar Bbdim7 (Bb i basen) går han ner till, som då skulle vara (i basen alltså) A. Alltså tillbaka till AM7, eller vad går han till där?

Redigerat av Ziggy
Postat

Lyssnat igen. Tycker inte  det låter direkt sökande, utan som ett ganska bestämt nerslag där på Bb. Och det låter inte heller som ett dim i mina öron? Fast vet som sagt inte hur ett dim7 låter.

Faen vad frustrerande att inte ha gitarr el piano här.

Postat (redigerat)

Laban, du är en klippa. Återigen har jag inget instrument, så säg mig, om det nu är Bbdim7 (är ej skolad, vet ej skillnad på dim och dim7) 

dim har 3 toner och dim 7 har 4 toner i ackordet.

dim 7 innehåller rot, b3, b5, bb7 (klingar 6) med intervallen liten ters mellan varje ton och nästa, vilket medför att ackordet blir cykliskt => tre band upp på gitarr har du samma ackord igen fast med annan ordning på var tonerna ligger (inversioner). Detta innebär i sin tur att det bara finns 3st dim7 ackord som har unika toner så att säga  🙂

Redigerat av laban1
Postat (redigerat)

Lyssnat igen. Tycker inte  det låter direkt sökande, utan som ett ganska bestämt nerslag där på Bb. 

Jag menar att det låter lite fippligt innan de landar på Bbdim7, inte för att det spelar någon roll, det är ju orepeterat, Det här ackordet kan nog betraktas som standard på detta ställe i låten, särskilt om man har någorlunda koll på jazz-standards  🙂

Redigerat av laban1
Postat

Som laban1 säger så har dim tre toner (alla med liten ters intervaller) och dim7 fyra vilket ger "äkta" dim då alla intervaller är små terser. Dim7 kallas även fully diminished och betecknas med en O i superskript efter grundtonen, t.ex. Bo. Ett half diminished där emot är inte ett fullt diminished då intervallen mellan kvinten och septiman är stor ters och betecknas med en o med streck genom som ett danskt ö. Detta ackord betecknas oftast (vad jag iaf stöter på) med ett kallas 7b5.

Jag är något borta p.g.a. att precis har vaknat så jag hoppas jag fick ner det rätt.

Postat

Ska punkare kunna detta?  🙂  m7b5 om man får vara petig så här kring jul  😎

Oj, där skrev jag fel och tack för korregeringen 🙂 Punk är väldigt teoriskt vet du 🥰 Nej men jag spelar även klassisk gitarr och andra genrar även ifall punk är det jag lyssnar mest på. Dock är det oftast modernare punk där musikerna kan i de flesta fall mer tekniska saker än punkarna spelade 1977.

Postat

Detta kallas fallande dim och är ett väldigt intressant fenomen som inte går att förklara musikteoretiskt varför det funkar. Det SKALL inte fungera enligt den rådande musikteorin men gör det ändå.

Ackorden är:

Och ´när (D) Dottern ringer © finns det inget mera (Bm) att förstå (Bbdim) Då har (Am7) ljusen brunnit ner (G)

Känns väldigt osäkert hela stycken från Bm till G:et. Som att både han och orkestern är lite osäkra på vilka ackord de skall spela. De enas i alla fall på en uppgång till G:et (ung. Em - D/F# - G) men innan dess är det lite osäkert. Bbdim:et är med all säkerhet där med mening dvs improviserat fram i stunden då det just är ett ackord som leder till Am enligt fallande dim "teorin".

För att förklara fallande dim och varför det inte funkar teoretiskt så måste vi förstå dimackordet.

Dimackordet kan man säga är ett 7b9 ackord utan grundton.

Tex G#dim - A kan man säga vara E7b9 - A. (utan grundton i E då)

G#dim har tonerna G# B D F.

G# är durtersen i E, B är kvinten, D är 7an, F är b9.

Så kallade STIGANDE dim (ex. Am - Bbdim - Bm) Där ackorden stiger kromatiskt och mittenackordet är ett dimackord så kan dimackordet förklaras med att det är ett 7b9 ackord utan grundton. Därför fungerar ackordet. Bbdim är då ett Gb7b9 utan grundton. Som leder till Bm. Gb är dominant till Bm.

I FALLANDE dim (ex. Bm - Bbdim - Am) som i exemplet i låten så finns det inget i Bbdim ackordet som leder till Am. Ändå funkar det. Ackord som leder till Am är D7 eller Ab7. G#dim delar inga ledtoner med dessa ackord.

Så den ackordföljden som pianisten spelar är ett exempel på en ackordföljd som inte skall funka musikteoretiskt men gör det ändå på något konstigt sätt.

Postat (redigerat)

ostfisk, du menar dim7 (fully diminshed) när du skriver ut B D F Ab och inte dim vilket är B D F.

EDIT: Visst, de flesta fyller ut ett dim med 7a men det kan bli otydligt när man en sak men kan mena två saker. Faktiskt väldigt korkat kan ajg tycka då det inte ger klart vad ska spela och jag tycker att de inte är substitut till varandra då de låter annorlunda och borde klart och tydligt ha egna termer/namn.

Redigerat av punkrockdude
Postat (redigerat)

I FALLANDE dim (ex. Bm - Bbdim - Am) som i exemplet i låten så finns det inget i Bbdim ackordet som leder till Am. Ändå funkar det. Ackord som leder till Am är D7 eller Ab7. G#dim delar inga ledtoner med dessa ackord.

Så den ackordföljden som pianisten spelar är ett exempel på en ackordföljd som inte skall funka musikteoretiskt men gör det ändå på något konstigt sätt.

Kan man inte säga att Bbdim7 är ett Eb7b9/Bb som är en tritonussubsitution för Am?

Det är naturligt att det funkar eftersom Bbdim7 har två toner gemensamt med Am7 och två toner som är ett halvt steg upp vilket ger stark voice leading till Am7, på liknande sätt som frygisk kadens. Eller vad säger ni som läst teori?  🙂

Eller så säger man bara att det är ett "chromatic passing chord".

Man kan ibland tom vara så fräck att man använder Bm7 > Bbm7 > Am7 som t ex på Changes med Bowie.

Redigerat av laban1
Postat (redigerat)
Har kikat lite nu. Det ni kallar dim7 är för teorilösa mig ett "äkta, eller som ni säger fullt, dim. Dim använder jag hela tiden, inte minst i alla jullåtar på dragspelet vid denna årstiden. Och ibland blir det det ni kallar half diminished, pga att om jag lägger till den sista tonen i botten får ackordet inte exakt den nyans jag vill ha. Jag vet vad dim och dim7 är i praktiken. Jag trodde skillnaden på det var samma som att ta ett Cdur med tre toner eller bara tersen C och E, typ. Men då vet jag att det är två olika ackord så att säga.

Och ja, Bbdim7 är snyggt att ta just där, men nej jag "hör" inte det ackordet i musiken. Inte heller hör jag att pianot faktist tar det ackordet, utan hör endast Bb i piano-basen. Min hjärna hör ett helt annat ackord som jag inte kan klura ut. Har nån en idé om vilket ackord det är jag letar efter, även om det bara existerar i min egen hjärna?

Han går också sen direkt till A i basen i pianot (fortfarande på å:et i ordet förstå).

Jag menar att det låter lite fippligt innan de landar på Bbdim7, inte för att det spelar någon roll, det är ju orepeterat, Det här ackordet kan nog betraktas som standard på detta ställe i låten, särskilt om man har någorlunda koll på jazz-standards  🙂

Jag vet inte om Vikingarnas version är originalet, men det är inte så konstigt att han fipplar om det är genom Vikingarna han känner låten. Hade hon inte sjungit någon stämma hade han kunnat spela hur han vill, men hon följer inte Vikingarnas version utan smyckar ut den lite extra med sin stämma, som han inte är beredd på, och måste följa, eftersom det blir andra ackord.

Och ´när (D) Dottern ringer © finns det inget mera (Bm) att förstå (Bbdim) Då har (Am7) ljusen brunnit ner (G)

Håller inte fullt med.

Och ´när (AM7) Dottern ringer (Cm) finns det inget mera (Bm) att förstå (Bbdim) Då har (Am7) ljusen (D) brunnit ner (G)

Eller vad menas med ©?

Bm där blir snyggt plus den fallande basgången enligt din modell, som skiter sig för mig i detta fallet eftersom jag hör A i basen på pianot som det första ackordet, och vill då ha ett Am7 där.

Så vad är det pianisten drar till med, kan det vara nåt annat än Bbdim7?
Redigerat av Ziggy
Postat

ostfisk, du menar dim7 (fully diminshed) när du skriver ut B D F Ab och inte dim vilket är B D F.

EDIT: Visst, de flesta fyller ut ett dim med 7a men det kan bli otydligt när man en sak men kan mena två saker. Faktiskt väldigt korkat kan ajg tycka då det inte ger klart vad ska spela och jag tycker att de inte är substitut till varandra då de låter annorlunda och borde klart och tydligt ha egna termer/namn.

Dim och m7b5 är den svenska varianten (och europeiska?) medan dim7 och dim är det amerikanska sättet att skriva det på.

Jag har själv aldrig använt begreppet dim7 men får kanske börja göra det om man skall bli förstådd. Säkrast är kanske att säga dim7 och m7b5, då finns det ingen risk att någon skulle missuppfatta. 🙂

Postat

Dim och m7b5 är den svenska varianten (och europeiska?) medan dim7 och dim är det amerikanska sättet att skriva det på.

I min värld är det 3 olika ackord

Dim (tre toner: 1, b3, b5), Dim7 (1, b3, b5, bb7) och half dim (dvs m7b5 - 1, b3, b5, b7 )

Postat

Har lyssnat igen, nu med gitarren i knät. Just i det partiet så spelar han fel, eller kommer av sig.

I originalet är det:

Och ´när (D) Dottern ringer (Am) finns det inget mera (D) att förstå (Am) Då har (D) ljusen brunnit ner (G)

Man märker att han är lite osäker på låten. Tex i ovanstående del spelar han inte basen utan tar ackorden lite efteråt. Som att han lyssnar på bandet och listar ut ackordet i stunden med hjälp av gehöret. Liksom, tar ut låten i realtid typ.

Själva Bbdim7 ackordet är nog ditlagt med mening om det inte är så att han tappar bort sig helt där. Men det tror jag är osannolikt. Varför lägga ett Bb i basen då? Inte den mest safe:a tonen när man spelar i G dur.

Jag tror att han tänker att pga att basen är nedåtgående i första vershalvan så är den det fortsättningsvis. Därför Bm ackordet. (och efterföljande Bbdim7)

Eventuellt kan det vara så att  han tar ett Bbm7b5 och inte ett Bbdim7, spelade Bbdim7 på gitarren och det låter inte klockrent.

Kan man inte säga att Bbdim7 är ett Eb7b9/Bb som är en tritonussubsitution för Am?

Det är naturligt att det funkar eftersom Bbdim7 har två toner gemensamt med Am7 och två toner som är ett halvt steg upp vilket ger stark voice leading till Am7, på liknande sätt som frygisk kadens. Eller vad säger ni som läst teori?  🙂

Eller så säger man bara att det är ett "chromatic passing chord".

Man kan ibland tom vara så fräck att man använder Bm7 > Bbm7 > Am7 som t ex på Changes med Bowie.

Nja Bbdim7 är inte riktigt samma sak som Eb7b9/Bb. Och hade det varit så hade det lett till Ab eller D, inte Am. Skall det vara ett tritonussubstitut så skall det vara ett till E7 i så fall då det är det ackordet som leder till Am. Så E7 eller Bb7 är det som gäller.

Tritonussubstitut innebär att man byter ut Dominanten, inte grundackordet. Det leder då fortfarande till grundackordet då ledtonerna (sjua och ters) är bevarade. Ex E7 - G# och D, Bb7 - D och Ab. G#/Ab leder till A:et i Amollet och D leder till C:et i Amollet. Visst Bbdim7 till Am låter snyggt med det är inte ledande, såsom en dominant är. I alla fall enligt mina öron. (Det finns ju en subjektivitet i detta också.)

Postat

I min värld är det 3 olika ackord

Dim (tre toner: 1, b3, b5), Dim7 (1, b3, b5, bb7) och half dim (dvs m7b5 - 1, b3, b5, b7 )

Helt rätt, fel av mig.

Svensk: mb5 och dim

Amerikansk: dim och dim7

Postat (redigerat)

Sorry, kopplade på lurar i mobilen nu. Hörs tydligt att han tar dimackordet i pianot. Bara att han inte tar det direkt på nerslaget på basens Bb utan direkt efter.

Aja, jag vill ändå ha ett annat ackord där med Bb i basen.

Ostfisk, om du lyssnat på orginalet så hör du också att tjejen tvingar honom att ändra ackorden med sin stämma flera ggr som jag sa förut. Tror det är därför han blir osäker.

Tex När dottern ringer finns, på finns håller hon tonen d#, vilket ger Cm, vilket inte är original. Sen går hon till B(7) varje gång i versen, vilket inte är original. Sen finns det 2 versioner med Vikingarna av denna låten som inte går likadant.

Helsike kan ingen dra till med nåt smaskigt istället för Bdim där?

Redigerat av Ziggy

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.