Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag tänkte uppgradera från Windows xp till Windows 10. Problemet är att jag inte har backup på alla mina pluggar på datorn.

Köpte datorn komplett en gång i tiden, men finns tyvärr inga backuper, och jag vill gärna behålla alla pluggar.

Hur gör jag nu när jag skall byta Windows?

Anledningen till Windows byte är att jag tänkte köra ez drummer 2 och det går inte på xp.

Mvh Daniel

Annons
Postat

om du uppgraderar så blir din gamla windows version kvar till du raderat den. det är enkelt att "byta tillbaka". för mej funkade allt men du kan behöva uppdatera program som; wave-central (det måste man ibland annars också)

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Är det crackade pluggar du har så rätt åt dig. Annars så är det bara logga in på ditt konto hos toontrack och hämta hem igen när du uppgraderat datorn. Men i ärlighetens namn om burken är så gammal kanske det inte är någon större idé att uppdatera den till 10:an.

Postat

Ta det som ett tillfälle att kasta ut det gamla och ta in det nya! Och/eller att strippa din setup lite och använda färre pluggar framöver. Är det pluggar du kört på en XP-dator så är ändå risken stor att du får problem med kompabiliteten, inte minsta att få 32 bit-pluggar att funka in en 64 bit-miljö.

Nu vet jag ju inte vad det är för pluggar eller DAW det handlar om, men vågar ändå påstå att du lär kunna lösa de flesta mixningsutmaningar med de pluggar som hör till din DAW. Läs denna för lite inspiration; http://therecordingrevolution.com/why-mixing-with-only-stock-plugins-can-give-you-a-better-mix/

Postat

Jag tänkte uppgradera från Windows xp till Windows 10.

Windows XP till 10 är ett rätt så stort kliv. 14 år emellan.

Tror inte att man ska ta för givet att alla plugins kommer funka smidigt i det klivet.

Postat

Många pluggar har challenge/response-aktivering - och då behöver man göra en ny aktivering av dem. Vissa består inte bara av en fil i vstplugins-mappen, utan installationen kan lägga in filer på andra håll också och ändra i Windows-registret etc. Förutom det, så behöver många antagligen uppdateras, eftersom de är för gamla för att funka i Win10.

Håller med JJRockford - rensa ut gammalt överflödigt skrot och börja om med enbart det som följer med ditt nya DAW-program - för jag antar att du uppgraderar ditt DAW-program samtidigt som du uppgraderar operativet? Det är inte säkert att det gamla funkar så lysande i Win10... I de flesta fall klarar man sig väldigt långt på det som följer med DAW-programmen nuförtiden. Det är inte längre som förr, när medföljande pluggar var av halvtaskig kvalisort, utan de medföljande kan hålla hela vägen när man har lärt sig skruva. 🙂 

Postat

Det finns inget ord som heter kompabilitet.

Jodå, både du och jag har ju skrivit det i den här tråden och jag är dessutom nästan helt säker på att du förstod innebörden av det 🙂

Men bra att TS fick det förtydligat han slipper sväva i ovisshet.

Postat

Hej!

Jag tänkte uppgradera från Windows xp till Windows 10. Problemet är att jag inte har backup på alla mina pluggar på datorn.

Ska du alltså köra Windows 10 på samma dator som du kört Windows XP, eller ska du köpa en ny dator - med Windows 10?

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Enligt MS så är det inte säkert att en allt för gammal pc's gamla hårdvara kommer att fungera med W10. Läste det för någon vecka sen när jag letade lite annan info. Bättre skaffa en nyare burk.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.