daniel10 Postat 4 december 2016 Postat 4 december 2016 Hej! Jag har två ljudkort. Ett audient id22 och ett Focusrite Saffire 56. Går det att använda båda ljudkorten på datorn? Dvs ha båda drivrutinerna i datorn? Ljudkorten skall användas oberoende av varandra i Cubase, och inte samtidigt Audient kortet har jag för inspelning, och Focusrite kortet är kopplat till ett mixerbord och där kör jag 24 utgångar. Hade varit gott att slippa ha två datorer och ändå kunna köra ljudkorten på samma dator Mvh Daniel
pme (oregistrerad) Postat 4 december 2016 Postat 4 december 2016 Det går bra. Men det går oftast inte att använda båda samtidigt med några få undantag. Tex rme har så att du kan köra flera likadana kort samtidigt men du måste då låta de dela klocka, tex via worldclock.
k9 (oregistrerad) Postat 5 december 2016 Postat 5 december 2016 Bara att spara olika uppsättningar av cubase projekt där du har valt vilket ljudkort du ska använda i olika projekt. Hade själv ett för mitt Saffire 56 och en annan för mitt lilla usb kort. Men det blir nog lite bökigt att växla mellan ljudkortens ASIO flera gånger i samma projekt. Men går gör det.
van Caine Postat 6 december 2016 Postat 6 december 2016 Kör du vanliga WIndows-drivers så är det inga problem att köra båda parallellt, men ljudet riskerar påverkas kraftigt & du kommer få lagg som direkt från helvetet.ASIO, som går direkt till hårdvaran utan att passera massa skit, är sjukt mycket bättre drivers, men där kan man bara använda en sak åt gången. Ibland kan man som pme nämnde länka ihop flera likadana kort, men de måste verkligen vara gjorda för det åsså.Dock är det inga problem att ha mängder av olika ASIO-system i samma burk så länge man bara använder ett av dem, så om jag förstått din fråga rätt så ska det vara väldigt lugnt. Dock kan man om man har kort som kan stå på egen hand, som jag gjort här, skicka ut en signal via AES/EBU eller S/P DIF och in i nästa burk för att få flera analoga portar eller använda hårdvarueffekter. Så länge man har en schysst kontrollpanel till det mottagande kortet.Har fem olika ASIO-enheter i min huvudsakliga studioburk just nu själv, där enbart mitt kommande Prism-system kommer vara arbetshästen :-)
k9 (oregistrerad) Postat 6 december 2016 Postat 6 december 2016 Det enda strulet som borde bli är ju att man måste välja rätt ingångar och utgångar varje gång man växlar mellan olika ASIO, tänker jag. Eller har jag fel där?När man väl vant sig så kommer det ju gå fortare och fortare att göra det.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.