Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag verkar vara den enda människan i världen som inte har ljudtekniker med mig.

Jag sjunger och spelar i en duo där jag spelar piano och gitarr.

Så vad är problemet?

Jag använder trådlöst headset för rörlighetens skull.

Ibland sjunger jag lead. Ibland sjunger jag andra stämman.

Ibland pratar jag och ibland är jag tyst.

En ljudtekniker sköter sådant utmärkt.

Jag vill ha det som jag har det på gitarren.

Kunna ändra volym, ljudbild och vilka effekter jag vill ha, eller inte ha.

Helt enkelt allt detta som en normal ljudtekniker fixar med under en spelning.

Jag vill INTE ha en körmaskin, eller stämsång. Sådana hittar jag 13 på dussinet...

Jag hittar också burkar där du kan ställa ETT grundljud och sedan trycka on/off på effekter.

Men det faktum att olika låtar behöver olika komprimering, olika delay etc.

Finns inte sådant?

MÅSTE man ha ljudtekniker med sig?

Någon som vet vad jag pratar om?

Annons
pme (oregistrerad)
Postat

Är det inte en digital mixer du vill ha och sedan bara byta scen låt för låt?

Postat

Är det inte en digital mixer du vill ha och sedan bara byta scen låt för låt?

Kan tänkas... Har inte tänkt i mixerkretsar, men det låter ju faktiskt som en framkomlig väg. Istället för multipedal.

Tack för inputen!

Postat

Precis! En digitalmixer. Har du iPad eller dator då är denna perfekt för ändamålet! En kompis köpte den större modellen och vi har x32:an i vår förening. Grymt flexibel!

https://m.thomann.de/se/behringer_x_air_xr12.htm?o=6&ref=mal_a_6&search=1479155420

Hörde av en ljudtekniker att den var lite brusig. Men jag har aldrig hört den själv, så jag vet inte om ljudteknikern var onödigt gnällig, eller hade fått ett måndagsexemplar.

Postat

Man kommer rätt så långt med att bara ändra på mickens ingångsgain. Ökar man gain och man redan har lite kompressor på så komprimerar det mer.

Känsligare sång längre från micken till ballad = mer gain, rockigare 

Rocknroll pang på = mindre gain.

Sen kan man ändra längden på delayet.

Gammelrock kan man stänga av reverbet helt eller nästan helt o bara köra slapback delay. Andra låtar bara reverb, andra bägge delarna. När jag kör enmansband med backtrax sköter jag det där på en vanlig Yamaha analogmixer, en stereokompressor o en TC multieffekt. Känns lite overkill att köpa en ny mixer, om inte den du har ändå är lite kass o brusig.

Postat

Man kommer rätt så långt med att bara ändra på mickens ingångsgain. Ökar man gain och man redan har lite kompressor på så komprimerar det mer.

Känsligare sång längre från micken till ballad = mer gain, rockigare 

Rocknroll pang på = mindre gain.

Sen kan man ändra längden på delayet.

Gammelrock kan man stänga av reverbet helt eller nästan helt o bara köra slapback delay. Andra låtar bara reverb, andra bägge delarna. När jag kör enmansband med backtrax sköter jag det där på en vanlig Yamaha analogmixer, en stereokompressor o en TC multieffekt. Känns lite overkill att köpa en ny mixer, om inte den du har ändå är lite kass o brusig.

Hade jag varit ett enmansband med backtrack hade jag inte haft några problem. Jag är gammal ljudtekniker (analog), så jag vet hur prylarna funkar.

Problemet är att med headset kan du inte "backa" från micken när du skall ta i lite, och min röst är ganska dynamisk.

Blev rekommenderad av en musikaffär att köpa en sån där "voiceprocessor". Men döm om min förvåning när jag fick hem den så kunde man bara ställa de 4 enskilt viktigaste grejerna globalt i burken. Dvs. Gain, EQ, kompressor och utnivå. körstämmor (som jag aldrig använder), ett halvtaskigt reverb och delay kunde man programmera per patch.

HADE den burken varit som en min line6-500X, så hade ALLT varit programmerbart per patch, och då hade jag varit hemma.

Funderar på att köpa en Boss GT-001. Men den kanske inte heller kan programmeras som jag vill.

Postat

Jag missade det där med headset o fast avstånd till micken. Det skulle inte funka för mig, knappt nåt sångljud alls i ibland o dist på refrängen...

En volympedal då? Även om du kan programmera olika sound så kommer insignalen från micken att variera rejält även under varje låt, så kanske du skulle ha nytta av en volympedal även om du skaffar en digitalmixer.

Postat (redigerat)

Jag missade det där med headset o fast avstånd till micken. Det skulle inte funka för mig, knappt nåt sångljud alls i ibland o dist på refrängen...

En volympedal då? Även om du kan programmera olika sound så kommer insignalen från micken att variera rejält även under varje låt, så kanske du skulle ha nytta av en volympedal även om du skaffar en digitalmixer.

Jag har provat volympedal, men det blev inte bra. Jag hade en liggande där man kunde justera minvolymen, men hur jag än ställde så blev det fel. Jag provade den både före och efter processorn. Men även om jag ställde minvolymen på max, vilket borde generera i att pedalen inte ger någon volymförändring alls, så blev min för lågt. Kanske fel impendans i pedalen. Men jag har inte lust att slänga 700 spänn på en ny volympedal som inte heller funkar.Jag får nog helt enkelt fortsätta ratta på mixern tills jag har råd att köpa digitalmixer, eller GT-001...

Redigerat av dezon62

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.