Jayway Postat 17 november 2016 Postat 17 november 2016 Hej! Jag gör just nu ett nytt försök att bli kompis med parallellkompression av sång - jag känner att jag aldrig riktigt har greppat det. 🙂 Använder ni det, och isåfall hur? Jag vet att det finns en massa olika sätt att använda parallellkompression, och att allt beror på vilket sound man börjar med och vilket sound man siktar på, men....har ni några tips t.ex. enligt nedan: * Vilken typ av kompressor brukar du använda? * Har du några speciella knep för att filtrera parallellkanalen - t.ex. "tar bort allt under X Hz" eller "dippar alltid låga mids" eller "lyfter alltid med en hylla vid X kHZ"? * Brukar du skicka parallellkanalen till sångreverbet, eller får den vara helt torr? Eller bussar du ihop originalkanalen och parallellkanalen innan de går till delay/reverb? Musikstil kan vara lite olika, just nu jobbar jag med en låt som är lite åt soulhållet. Jag tycker att jag får till bäst resultat när jag använder en snabb kompressor (typ 1176-klon) och komprimerar parallellkanalen med en ratio som är hyfsat låg (4:1) men också men en rejält låg threshold så att komprimeringen verkligen "tar". Alla tips mottages tacksamt! / Jonas
woollie Postat 17 november 2016 Postat 17 november 2016 En viktig sak att komma ihåg är att en EQ förändrar fasen i ett spår. Parallell behandling bygger ju på att du delar upp signalen till två spår och behandlar dem olika. Om du då förändrar fasen på bara den ena signalen så kommer du få fasfel mellan signalerna. Använd därför en Linear Phase EQ som inte förändrar fasen. Jag brukar bussa ihop båda signalerna innan jag skickar till reverb/delay.
laban1 Postat 18 november 2016 Postat 18 november 2016 Det tips man ofta hör säger att man ska komprimera väldigt kraftigt på parallellspåret. En del experimenterar med dist på detta spår eller på ytterligare ett spår.
Die Hard (oregistrerad) Postat 18 november 2016 Postat 18 november 2016 Varför parallellkompression på sång? Känns helt onödigt enligt mig.
Guitar Nilsson Postat 18 november 2016 Postat 18 november 2016 Varför parallellkompression på sång? Känns helt onödigt enligt mig. Håller med där.
laban1 Postat 18 november 2016 Postat 18 november 2016 Det är väl för att bevara transienterna, men även för arbetsgången att mixa in lite lagom med en regel?
Die Hard (oregistrerad) Postat 18 november 2016 Postat 18 november 2016 (redigerat) Det är väl för att bevara transienterna, men även för arbetsgången att mixa in lite lagom med en regel? Så då menar du att om man kör på det vanliga viset så bevarar man inte transienterna? Märkligt påstående. Mixa in lagom gör man inte heller på det vanliga sättet? Nu får du förklara dina två påstående här. 🙂 Redigerat 18 november 2016 av Die Hard
Guitar Nilsson Postat 18 november 2016 Postat 18 november 2016 Var det inte ett fredagstips förut om parallellkomprission på just sången? Edit: Tyckte mitt stavfel såg fint ut så det får va kvar.
Jayway Postat 18 november 2016 Trådstartare Postat 18 november 2016 Onödigt eller ej... 😉 För min del handlar det om att jag vill lära mig ännu ett verktyg för att mixa sång. Lite hokus-pokus är det allt med parallellkompression, men det verkar hyfsat vanligt förekommande för att lyfta fram sången i en mix och/eller förstärka karaktären på en röst, t.ex. få mer fyllighet, tydlighet eller luftighet. Frågan var alltså om någon här använde det och isåfall hur. 🙂 Och tack Nilsson - jag ska kolla tillbaka på fredagstipsen!
laban1 Postat 18 november 2016 Postat 18 november 2016 (redigerat) Så då menar du att om man kör på det vanliga viset så bevarar man inte transienterna? Märkligt påstående. Mixa in lagom gör man inte heller på det vanliga sättet? Nu får du förklara dina två påstående här. 🙂 Det är ett annat arbetssätt och tänk som kan vara vettigt. Istället för att fippla mellan A och B inställningar kan du blanda in steglöst med regel och lyssna tills du tycker det blir lagom kompression. Du ska har kraftig kompression. Kompressionskurvan blir lite annorlunda också, den sammanlagda effekten liknar midlevel compression som jag har för mig bla avhandlas här: http://www.soundonsound.com/techniques/parallel-compression Du kan förstås sätta längre attacktid och bevara transienter på så sätt, men som sagt finns andra skillnader som jag nämnt ovan.. 🙂 Redigerat 18 november 2016 av laban1
Die Hard (oregistrerad) Postat 19 november 2016 Postat 19 november 2016 Jo jag vet vad parallellkompression är och hur man gör det. Det var inte frågan om det utan om dina påståenden som jag ville att du skulle förklara. //forum.studio.se/topic/112267-parallellkompression-av-sång/?p=1647895
crillemannen Postat 19 november 2016 Postat 19 november 2016 Jag använder det oftast. Effekten blir lite som en mjuk limiter. Sången sätter sig lite bättre i mixen bara. jag använder oftast min softube Console 1, dvs en SSL kanal kompressor med blend funktion. Pressar max och sen blendar jag cirka in cirka 10% Jag gör inget speciellt mer än just komprimerar alltså ingen eq osv. För övrigt så komprimerar jag alltid i steg dvs jag kan komprimera 15-20db på sång för att sen ta yttligare 2-4db med en annan kompressor. Jag tycker resultat blir bättre än att tok pressa 1 kompressor.
Casperfren Postat 19 november 2016 Postat 19 november 2016 För din utveckling inom mixning, ja, testa allt.Men just sång är det kanske lite meh effekt påDå du måste in princip jämna hela sångdynamiken med marken ändå Volymutjämna sången kanske 5 eller mer db med ren volym, vocal rider eller på andra sätt, finns gratis till reaper (men är många signalflöden att hålla reda på där)Komprimera beroende på vilken kompressor du har, men slates röda kompressor och 76 kan du göra 20 db kompression med och det låter bra lolSen lite ren volymutjämning efter det.Då har du typ beyonces volymstabilitet i sången,Sen får du rida lite manuellt volym efter låtens creshedo osv, och accenta olika grejer eventuellt
Jayway Postat 20 november 2016 Trådstartare Postat 20 november 2016 Tack för tipsen, Casperfren/crillemannen/raggakungen! Ok, 20 dB...då har jag några dB kvar att gå... 😉
Top Floor Studios Postat 20 november 2016 Postat 20 november 2016 Det är ju inte ens svårt att parallellkomprimera sång eller annat, de flesta mjukvarukompressorer (och några hårdvaru-dito, jag har flera med den funktionen) har ju en mix-knob, så det är inte svårt att testa en hård kompression och sen diala in 10-15% för att testa om det är en teknik som passar ens övriga tillvägagångssätt. Själv säger jag som jag alltid gör - se till att kunna många olika tekniker, för att sedan bara använda den som passar i en specifik situation. Dvs, det är inte fel att ha 50 färger på paletten och 50 olika penslar, men det betyder inte att det är rätt att använda alla 50 varje gång.
Guitar Nilsson Postat 20 november 2016 Postat 20 november 2016 Jag har också tyckt det verkar som onödigt jobb, men börjar ändra mig lite nu märker jag. Det går nog att använda även till sång som ska låta nästan okomprimerad som en del Willie Nelson o Merl Haggard inspelningar. Då kan man nog köra det minst komprimerade spåret (som ska höras mest i mixen) ännu mindre komprimerat, alltså om man har ett halvhårt komprimerat spår att smyga under med...? Sen en annan grej jag tror jag har gjort dumt i flera år; det är att jag som gör all komprimering i outboard kompressor brukar ta min stereokompressor o köra in signalen i left som jag kör som kompressor, sen linka vidare till rigth där jag kör den som limiter o kapar lite till. Oftast kör jag enbart limiter på ena halvan... Men det borde väl vara smartare att ta limitern först de ggr jag orkar seriekoppla Dynamaxxkompressorn?? Då kan jag köra andra stegets komprimering anings hårdare utan att det pumpar? Det måste jag testa. Dessutom tror jag att min nya Tascamportas inbyggda kompressorer är bättre än i min gamla så det blir nya saker att utforska o joxa med. Härligt det!
Jon Rinneby Postat 21 november 2016 Postat 21 november 2016 Var det inte ett fredagstips förut om parallellkomprission på just sången? Edit: Tyckte mitt stavfel såg fint ut så det får va kvar. Nästan 😉 - Principen är densamma. http://studio.idg.se/2.1078/1.660909/studio-tipsar--sa-fixar-du-sangljudet-med-ratt-kansla?queryText=fredagstipset mvh Jon
Jayway Postat 21 november 2016 Trådstartare Postat 21 november 2016 Nästan 😉 - Principen är densamma. http://studio.idg.se/2.1078/1.660909/studio-tipsar--sa-fixar-du-sangljudet-med-ratt-kansla?queryText=fredagstipset mvh Jon Där var det! Det hade jag läst förut. Tack Yllet! 🙂
Guitar Nilsson Postat 29 november 2016 Postat 29 november 2016 Kollade lite på diagrammen i Labans länk. Alla kompressorer funkar väl så att de jobbar över treshhold, under är ljudet helt obearbetat. http://www.soundonsound.com/techniques/parallel-compression Finns det inte kompressorer som trycker ihop allt, bara lite grann, även de svagaste ljuden? Så treshhold hamnar liksom på noll? 🤪
pme (oregistrerad) Postat 29 november 2016 Postat 29 november 2016 Kollade lite på diagrammen i Labans länk. Alla kompressorer funkar väl så att de jobbar över treshhold, under är ljudet helt obearbetat. http://www.soundonsound.com/techniques/parallel-compression Finns det inte kompressorer som trycker ihop allt, bara lite grann, även de svagaste ljuden? Så treshhold hamnar liksom på noll? 🤪 Det är ganska vanligt i kompressorvärlden att man har en övre threshold och en undre. Har man dessutom en gate så blir det ytterligare ett knä.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.