Jump to content
Annons

Allmänna tips till hobbystudio

axion

Recommended Posts

Hej.

Har idag en replokal på drygt 30m2.

Vägg i vägg ligger en lokal på ungefär 10m2 som jag har hyrt till att ha som lyssningsrum/mixrum.

Behöver lite tips om vad man kan göra för att få ett hyffsat rum till lyssning av mix.

Rummet är ungefär 2.5x4 meter. Har inte mätt exakt. Mer än uppskattning men kan mäta upp mer exakt om ni vill.

Som ni ser finns det på ena långsidan en dörr som leder in i våran replokal/liverum. 

Den väggen har jag tänkt regla upp en ny vägg med isolering samt gips. sen är det väl inte optimalt med fönsterna. Antar att det är bäst att sitta mot fönsterna. Kan man bygga en ram med isolering som man hänger framför fönsterna tro?

Jag behöver inte bry mig om att ljudisolera så det ej stör. Vill endast ha ett behagligt lyssningsrum. 

IMG_0482.jpg

IMG_0481.jpg

IMG_0480.jpg

Redigerat av axion
Dela på andra sajter

Annons

Ingen som har några idéer? Tänker att om jag sitter med ryggen mot ytterdörren och ansiktet fram mot fönstret? Problemet blir väl då att jag ej kan ha någon diffusor bak mig då dörren är där.

En annan sak jag tänker man kan göra är att bygga en ny "vägg" framför fönstret av markisolerskivor.

Tänker mig att man ställer dom upp så att det ej blir några räta vinklar. Dom är kanske för tunna? Tror dom är 5cm tjocka men dom är iofs väldigt kompakta.

Dela på andra sajter

Tror du kan hitta många bra tips i de byggtrådar som finns på forumet. Du verkar redan ha koll på det generella, vilket håll man ska sitta åt och lite om diffusorer etc. Tips utöver det blir inte direkt generella utan väldigt specifika. 

En sak jag kan säga är väl att även om du inte behöver ljudisolera för "grannarnas" skull så måste du eventuellt ljudisolera för att skapa en bra lyssningsmiljö vid inspelning. Om det är något du tänker dig göra. För mycket läck in från inspelningsrummet kommer göra det svårt att ställa bra nivåer och ljud. Om du bara ska använda det vid mix så är det så klart inget bekymmer. 

Du kanske inte behöver smälla upp en vägg framför fönsterna men något behöver komma upp som tar hand om reflektionerna. Kanske går att bygga något så att lite dagsljus kan komma in på sidorna?

Sen är det väl alltid så att ska du optimera för lyssning så måste du mäta. Visst kan du smälla upp lite diffusorer och dämpande material men risken är att du slänger pengar i sjön ljudmässigt. 

Dela på andra sajter

Tack för input 🙂

Nej det har du rätt i. Tips utöver blir kanske lite mer specifikt hehe. Har lite koll men är osäker på hur man gör vid fönstret. Det smidigaste hade ju klart varit att ha mixerbordet vid en långsida men ur lyssningssynpunkt är det ju ej det bästa som känt är. Väggen mot liverummet kommer att byggas en ny vägg innanför. Vet inte hur mycket det gör för ljudläck in i mixrummet men jag tänker att det kan inte bli sämre 🙂 Vill kunna sitta där inne när någon spelar utan att man stör sig allt för mycket. 

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.