Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag är precis i uppstart av att försöka producera musik hemma och kan Ingenting så jag vet att den här tråden antagligen ter sig otroligt nybörjarmässig men behöver verkligen hjälp.

Jag har numera en Roland A-PRO midikeyboard ett scarlett 2i2 ljudkort (typ ett nybörjarpaket) samt Cubase på min PC och försöker få ihop detta för att kunna knåpa ihop musik hemma.

Keyboarden (om jag förstått de rätt) ansluts med en medföljande USB-sladd till dator och väljs sedan som device MIDI input i Cubase, allt verkar funka där och datorn känner av när en ton tas dock kommer det inget ljud! Inte ens via datorns högtalare.

när jag testar att koppla in ljudkortet (också via usb-sladd) verkar datorn inte ens hitta det i Cubase trots att drivrutinerna ska vara installerade. Dyker inte ens upp när jag enligt instruktion går in på Devices och försöker se dem.

Hur får jag ljud från datorn när jag spelar på keyboarden? Hur får jag datorn att hitta ljudkortet? Har jag missat något väldigt viktigt?

Annons
Postat

Har precis packat upp ett Focusrite scarlett här hemma. Hinner dock inte installera idag, men senare i veckan. Jag återkommer då jag lyckats, eller misslyckats.

Postat

1) Du måste välja ljudkortet i inställningarna i Cubase. (I en studiodator kan du ha flera ljudinterface, men framförallt flera ut- och in-gångar på samma ljudkort. Därför måste du alltid välja vilket ljudkort samt utgångspar du ska använda för uppspelning.)

2) MIDI-keyboarden fungerar säkert utmärkt. Lägg märke till att en usb-keyboard är bara tangenter med USB-koppling. D.v.s. du har inga inbyggda ljud, utan du måste ha en mjukvarusynth som spelar ljud. (En gammal hårdvarusynth är ju egentligen bara en synthmodul med tangenter, nu har synth-delen flyttat in i datorn).

Detta kräver m.a.o. att du laddar en synth i Cubase. Det finns säkert några som följer med. Om inte annat finns tredjeparts-intrument att installera. Vissa är gratis, andra kostar pengar.

Så, var mentalt förberedd på att youtube'a och googla mycket. 😊

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.