Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2005 del 1

Pluffo

Recommended Posts

Har en känsla av att den här bilden kan vara praktiskt ibland

keyboard4.jpg

Jag förstår inte....varför måttangivelsana?

för att man ska se hur långt det är mellan caps och a

Jaha...so?

vet inte

Jo för att det är nära att trycka på capslock om man skriver ett A...

Aha, nu är jag med 😄

Om man är dålig ja 😄

Vadå? 🙂

Det är qul att quota.

Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 14k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

• Per_a_55

1654

• Pazo

1476

• ViktorDenStore

1333

• Pico

665

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

Har en känsla av att den här bilden kan vara praktiskt ibland

keyboard4.jpg

Jag förstår inte....varför måttangivelsana?

för att man ska se hur långt det är mellan caps och a

Jaha...so?

vet inte

Jo för att det är nära att trycka på capslock om man skriver ett A...

Aha, nu är jag med 😄

Om man är dålig ja 😄

Vadå? 🙂

Det är qul att quota.

Jo, ganska.

Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Hatar Quotningar! Är man inte skelögd så blir man ju...

Speciellt hatar jag nu när Addic inte längre finns bland oss...

*snyft*

:musik

Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
Men att de skulle vara brända redan innan man tillagar dem begriper jag inte.. hur fasiken gör man då sushi?

Hur man gör sushi? Man gör något speciellt med riset så att det kan kallas sushi...

:rolleyes:

:rolleyes: Vad är det man gör Danny?

Dela på andra sajter

Hej!

Hatar Quotningar! Är man inte skelögd så blir man ju...

Speciellt hatar jag nu när Addic inte längre finns bland oss...

*snyft*

:musik

Äh, fixa hans MSN så kan han vara med dig 24/7 🙂

Dela på andra sajter

Men att de skulle vara brända redan innan man tillagar dem begriper jag inte.. hur fasiken gör man då sushi?

Hur man gör sushi? Man gör något speciellt med riset så att det kan kallas sushi...

🙁

🙁 Vad är det man gör Danny?

Sushi är då rå fisk.

Dela på andra sajter

🙂

🙂 Vad är det man gör Danny?

Sushi är då rå fisk.

Sushi är dessvärre inte rå fisk. Sushi är namnet på det ris man får när beställer Sushi, sen kan det serveras med bland annat rå fisk.

Dela på andra sajter

Nej, nu är det dags att förlänga tråden med lite viktig information:

Dessa föreskrifter och allmänna råd avser tillämpningen av skogsvårdslagen (1979:429) och skogsvårdsförordningen (1993:1096). I det följande anges dock endast vilken paragraf i skogsvårdslagen som föreskrifterna och de allmänna råden avser.

Med föreskrifter avses bindande bestämmelser som reglerar enskildas och myndigheters handlande. Av 38 § skogsvårdslagen framgår att vissa bestämmelser är direkt straffsanktionerade medan andra är det först sedan ett beslut fattats i det enskilda fallet.

Med allmänna råd avses sådana rekommendationer om tillämpningen av en författning som anger hur någon kan eller bör handla i ett visst hän-

seende. Allmänna råd är inte bindande för vare sig myndigheter eller enskilda.

Bedömningen av om marken kan producera minst en kubikmeter virke om året per hektar bör göras med utgångspunkt i den produktion som är möjlig med inhemska trädslag och lämplig skötsel. Hänsyn bör därvid inte tas till den produktionsökning som kan uppnås genom åtgärder som förbättrar markens produktionsförmåga.

Mark som är lämplig för virkesproduktion bör inte betraktas som skogsmark, när marken används för ett annat ändamål och denna användning inte kan förenas med virkesproduktion. Till skogsmark bör därför inte räknas mark som används t.ex. för julgransodling eller energiskogsodling.

Med mark som ligger helt eller i huvudsak outnyttjad bör avses sådan skogsmark som omfattas av bestämmelserna i 5 § första stycket 2 och 3 skogsvårdslagen. Sådan mark bör inte tas i anspråk för virkesproduktion om avverkning eller återväxtåtgärder kan komma att skada särskilda värden för naturvården, kulturmiljövården eller rennäringen. Detsamma bör gälla när jordbruksmark tillfälligt har tagits ur jordbruksproduktion i samband med att ändringar skett i ägar-, drifts- eller marknadsförhållanden.

När beståndets grundytevägda medelhöjd är tio meter eller högre, bör bedömningen av om markens virkesproducerande förmåga inte tas till vara på ett godtagbart sätt (5 § första stycket 1 skogsvårdslagen och 2 § skogsvårdsförordningen) göras med ledning av virkesförrådsdiagrammet i bilagan. I äldre bestånd som har eller kan väntas få en särskilt hög kvalitet bör ett något lägre virkesförråd kunna godtas. Diagrammet bör användas för barrskog, björkskog och blandade barr- och björkskogar.

När den grundytevägda medelhöjden är lägre än tio meter, bör bedömningen göras med ledning av antalet huvudplantor eller stammar i beståndet. Markens virkesproducerande förmåga bör då anses inte tillvaratagen på ett godtagbart sätt, när antalet huvudplantor eller motsvarande stammar är mindre än hälften av det antal huvudplantor som enligt föreskrifterna till 6 § skogsvårdslagen bör finnas på den aktuella växtplatsen. Den virkesproducerande förmågan bör dock aldrig anses tillvaratagen på ett godtagbart sätt då antalet plantor eller stammar är mindre än 500 per hektar. Enbart plantor eller stammar som är i huvudsak jämnt fördelade över arealen bör medräknas. När medelhöjden närmar sig tio meter, bör kravet på antal stammar kunna sänkas något.

Skogens tillstånd bör anses vara uppenbart otillfredsställande (5 § första stycket 3 skogsvårdslagen och 2 § skogsvårdsförordningen), när beståndets virkesförråd är mindre än två tredjedelar av det förråd som krävs i första stycket. Hit bör hänföras sådan skog där orsaken till det låga virkesförrådet ligger minst 20 år tillbaka i tiden räknat från bedömningstillfället.

När det behövs för att få en tillfredsställande återväxt eller för att återväxten skall utvecklas väl, skall lämpliga skärm- eller fröträd i tillräckligt antal lämnas kvar vid avverkning. Av samma skäl skall avverkning av restskog, hyggesrensing, markberedning, åtgärder mot försumpning efter avverkning samt utglesning av skärm ske.

Längsta tillåtna tid för att få ett tillfredsställande plantuppslag genom naturlig föryngring är i södra Sverige utom Gotland 5 år räknat från det år då skyldigheten att anlägga ny skog uppkom. I norra Sverige och på Gotland är motsvarande tid 10 år och på de svagaste markerna i de inre delarna av norra Sverige 15 år. Om det finns särskilda skäl med hänsyn till den lokala erfarenheten av naturlig föryngring och tillståndet på den aktuella föryngringsarealen vid den tillåtna tidens utgång, får skogsvårdsstyrelsen besluta att tiden förlängs med högst 5 år.

Med södra Sverige avses Götaland samt Svealand utom Kopparbergs län och Torsby kommun i Värmlands län. Till norra Sverige räknas Norrland samt Kopparbergs län och Torsby kommun i Värmlands län.

Krav på trädslag

Vid anläggning av ny skog skall sådana trädslag användas som med hänsyn till växtplatsens förutsättningar kan ge en tillfredsställande virkesproduktion.

Krav på täthet

Vid senaste tidpunkt för hjälpplantering skall det i beståndet finnas minst så många huvudplantor som behövs för att trygga återväxten av en skog av tillfredsställande täthet. Plantorna skall vara i huvudsak jämnt fördelade över arealen.

Senaste tidpunkt för hjälpplantering är den tidpunkt då en skogsodling eller en naturlig föryngring senast kan kompletteras med plantor som bedöms ha förutsättningar att ge en tillfredsställande virkesproduktion.

Huvudplantor är plantor av för växtplatsen lämpliga trädslag som med hänsyn till kvalitet, utvecklingsstadium och skaderisk har förutsättningar att utvecklas väl och därför är lämpliga att ingå i det framtida beståndet.

När tallskog, granskog eller björkskog anläggs, skall det vid senaste tidpunkt för hjälpplantering finnas minst så många huvudplantor som anges i tabell 1.

Med tall-, gran- eller björkskog avses här bestånd vars plantantal till minst 7/10 består av tall, gran respektive björk.

För växtplatser med ståndortsindex mellan de i tabellen angivna värdena eller skog med annan trädslagsblandning än den angivna skall jämkning ske mellan värdena i tabell 1, där så kan ske.

Antalet huvudplantor per hektar och plantornas fördelning över arealen beräknas genom provytetaxering med cirkelytor om 10 m². Vid taxeringen godtas högst 5 huvudplantor per provyta. Minsta avstånd som godtas mellan huvudplantor är 0,6 meter.

Plantorna skall anses vara i huvudsak jämnt fördelade över arealen om andelen nollytor är högst 10 procent för ståndortsindex T14 respektive G22 och högre samt högst 20 procent för lägre ståndortsindex. Med nollyta avses en provyta med 3 meters radie som saknar huvudplantor.

Taxeringen skall utföras så att resultatet är statistiskt godtagbart.

Förlängning av längsta tillåtna tid för att få ett tillfredsställande plantuppslag kan vara aktuell t.ex. vid naturlig föryngring i sumpskog.

Vid bedömning av vilka trädslag som kan ge en tillfredsställande virkesproduktion på växtplatsen bör hänsyn tas till jordarten, vegetationstypen, klimatet, markens lutning och fuktighet samt därmed markens bonitet. Vidare bör hänsyn tas exempelvis till risken för skador genom viltbetning och - vid naturlig föryngring - fröträdens egenskaper såsom kvalitet och virkesproducerande förmåga.

När ny skog anläggs genom plantering bör, för att det vid senaste tidpunkt för hjälpplantering skall finnas minst det antal huvudplantor som anges i tabell 1, planteringen ske med ett betydligt större antal plantor än som anges där. För att bedöma hur många plantor som behövs vid planteringen bör hänsyn tas bl.a. till markbehandling, klimat, risk för skador och andra faktorer som påverkar avgången för olika trädslag.

Dela på andra sajter

Skall ni till Partille kan det vara bra att veta följande:

Föreskrifternas innehåll och tillämpningsområde

1 § Grundläggande bestämmelser om allmän ordning och säkerhet på offentlig plats finns i 3 kap. ordningslagen (1993:1617).

Dessa lokala ordningsföreskrifter innehåller ytterligare bestämmelser om hur den allmänna ordningen i Partille kommun skall upprätthållas.

2 § Föreskrifterna är tillämpliga på de platser inom kommunen som är offentlig plats enligt 1 kap. 2 § första stycket 1 – 4 ordningslagen.

I 5–6 §§ angivna och på kartor redovisade begravningsplatser, badplatser och offentliga lekplatser skall vid tillämpning av sagda bestämmelser, med stöd av 1 kap. 2 § andra stycket ordningslagen, jämställas med offentlig plats.

Förtäring av alkohol

3 § Spritdrycker, vin och starköl får inte förtäras inom följande område, såvida inte tillstånd i särskild ordning föreligger.

*Centrala Partille, avgränsat av Lexbyvägen, Porthällastigen, Europaväg 20 och Kung Göstas väg, i enlighet med kartbilaga A.

Hundar

4 §

1 mom. Under vistelse utomhus på offentlig plats skall hund hållas under tillsyn. Därvid skall särskilt iakttas.

att hunden förs kopplad på följande områden,

- begravningsplatserna Partille kyrkogård, Kvastekulla, Partille södra och Jonsereds griftegårdar, inom område som framgår av kartbilaga B,

- centrala Partille, avgränsat av Lexbyvägen, Porthällastigen, Europaväg 20 och Kung Göstas väg samt Björndammens och Furulunds torg i enlighet med kartbilaga C,

- torgområdet Vallhamra torg inom område med avgränsning enligt kartbilaga D,

att hunden inte får vistas på följande områden

- badplatserna Kåsjöbadet och Humlebadet under månaderna maj – september, inom område med avgränsning som framgår av kartbilaga E,

- offentliga lekplatser, med fasta anordningar, som är markerade med X på kartbilaga F 1-4,

att hunden inte skadar park eller plantering

att hunden, där den inte hålls kopplad, är försedd med halsband som anger ägarens namn och adress eller telefonnummer,

att tik, under löptid, utomhus hållas kopplad eller inom inhägnat område.

att föroreningar efter hund plockas upp inom tätbebyggt område med avgränsning enligt kartbilaga F 1-4.

2 mom. Hundens ägare eller den som tagit emot hunden till underhåll eller nyttjande eller den som endast tillfälligt vårdar en hund är ansvarig för iakttagandet av föreskrifterna i 1 mom. ovan.

3 mom. Vad som i 1 mom. stadgas gäller inte hund i polistjänst, ledarhund för synskadad person, service- och signalhund för funktionshindrad person och inte heller för hund för vilken polismyndigheten medgivit särskilt undantag.

4 mom. Hund som anträffas lös på plats, som anges i denna paragraf, eller som anträffas lös utan tillsyn på annan offentlig plats, får omhändertas av polisman. Om upplysning om ägaren eller innehavaren inte kan erhållas får hunden då föras till hundstall. Har ägaren eller innehavaren inte inom tid som anges i annan lagstiftning återhämtat hunden och ersatt kostnaden för dess omhändertagande och vård, ankommer det på polismyndigheten att besluta hur man ska förfara med hunden.

Överträdelse av lokal ordningsföreskrift

5 § Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot någon bestämmelse i dessa allmänna ordningsföreskrifter kan dömas till penningböter enligt 3 kap. 22 § andra stycket ordningslagen.

I ordningslagen finns också bestämmelser om förelägganden och förverkanden.

Dessa föreskrifter träder i kraft den 1 januari 1996.

Revideringarna beslutade av fullmäktige den 24 februari 2005 § 24 träder i kraft den 1 april 2005.

Dela på andra sajter

Blir nästan besviken har pluggat som fan de sista tre dagarna till kursprovet i Fysik B nu. Kollade för första gången in ett gammalt nationellt prov, det verkar ju skamlätt ju. Är det så enkelt så hade jag inte behövt plugga alls.

Dela på andra sajter

Marcus, har du gått sushi-kurs du?

Nepp, truth is, jag har aldrig ätit sushi 🙂 Men jag strävar efter att veta så mycket som möjligt om så mycket som möjligt 🙂 Har lyckats hyfsat bra med tanke på min ålder 😎

Dela på andra sajter

Åh fan! Och jag som hade tänkt att supa mig redlös på Kung Göstas väg.... Nä, får väl ta en annan gata istället då.. 🙂

Åsså det där med sushi. Det är bland det vidrigaste jag har ätit i mina dar. Var nere i fjollträsk och jobbade och de flashiga superhippa kostymklädda it-snubbarna valde restaurang. Och aldrig mer säger jag!!! 😎

Dela på andra sajter

Nepp, truth is, jag har aldrig ätit sushi 😄 Men jag strävar efter att veta så mycket som möjligt om så mycket som möjligt 😉 Har lyckats hyfsat bra med tanke på min ålder 😲

Visste du att typewriter är det längsta engelska ord som kan skrivas med bokstäverna i samma rad på tangenbordet?

Apropå det, visste du att greklands nationalsång har 158 verser?

Det finns förresten exakt 293 sätt att ge växel på en dollar.

Människor föds utan knäskålar de är inte utvecklade fullt förrän vid sex års ålder.

Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Procedomani : då vet jag vad jag aldrig ska prova!

per a 55 : Vad kallas en planta som inte är huvudplanta?

varför surrar det i fingrarna av för små handskar?/:musik

Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Shadows : Viktig info där om knäskålarna. Hade ingen stormvarning...

Jag måste förresten slipa mina hörntänder årligen, eftersom huggisarna växer.

Medicinskt fenomen.

varför möglar mitt bröd så fort?/:musik

Dela på andra sajter

Nepp, truth is, jag har aldrig ätit sushi 😄 Men jag strävar efter att veta så mycket som möjligt om så mycket som möjligt 😉 Har lyckats hyfsat bra med tanke på min ålder 😲

Visste du att typewriter är det längsta engelska ord som kan skrivas med bokstäverna i samma rad på tangenbordet?

Människor föds utan knäskålar de är inte utvecklade fullt förrän vid sex års ålder.

Hade ingen aning om någon av raderna. Men som sagt, jag är ursäktad på grund av min ålder 😄 Men tack nu vet jag det också, ska skriva ner det i min kunskapsbok, jag har den istället för hjärna. Jag har skrivit 2 hela a4 sidor faktiskt! Så det så!

Förresten, vem googlar för mycket? Handuppräckning!

Dela på andra sajter

Hej!

Shadows : Viktig info där om knäskålarna. Hade ingen stormvarning...

Jag måste förresten slipa mina hörntänder årligen, eftersom huggisarna växer.

Medicinskt fenomen.

varför möglar mitt bröd så fort?/:musik

Mina hörntänder sitter ett snäpp för långt fram. Dom sitter närmast framtänderna. Jag saknar alltså 2 tänder i övre käken.

Du måste förvara brödet på rätt sätt och i rätt temperatur!

Dela på andra sajter

Hade ingen aning om någon av raderna. Men som sagt, jag är ursäktad på grund av min ålder 😄 Men tack nu vet jag det också, ska skriva ner det i min kunskapsbok, jag har den istället för hjärna. Jag har skrivit 2 hela a4 sidor faktiskt! Så det så!

Hur gammal är du egentligen? Själv är man 18.

Apropå 18, den enda månad som inte haft någon fullmåne var Februari 1865.

Visste du förresten att ifall jorden var helt slät som en biljardboll så skulle den vara täckt av ett 250 meter djupt vattenlager? Apropå vatten, visste du att en gurka procentuellt sätt innehåller mer vatten än atlanten?

Dela på andra sajter

Hur gammal är du egentligen? Själv är man 18.

Apropå 18, den enda månad som inte haft någon fullmåne var Februari 1865.

Visste du förresten att ifall jorden var helt slät som en biljardboll så skulle den vara täckt av ett 250 meter djupt vattenlager? Apropå vatten, visste du att en gurka procentuellt sätt innehåller mer vatten än atlanten?

Jag är 7 😄

Var hämtar du all den där skumma infon ifrån?

Dela på andra sajter

Jag är 7 😲

Betvivlar din ålder.

Informationen kommer från min lika skumma hjärna. Har ett totalt efterblivet minne i vissa avseenden. Kan glömma bort att dra ur kaffebryggaren eller släcka ljuset även fast folk har sagt till mig 100 gånger däremot så kan jag komma ihåg siffror ur min fysikbok som jag läst typ en gång. Några exempel:

Jordens massa är: 5.977*10^27kg

Elektronens massa är: 9.1094^10^-31kg

Newtons gravitationskonstant: 6.67^10^-11 (nm^2/kg^2)

Protonens massa: 1.673*10^-27kg

Neutronens massa: 1.675*10^-27kg

Elektronens laddning: 1.602*10^-19C

Kapacitiviteten i vakum: 8.99^10^9 (Nm^2/(As)^2)

Det här är bara några utdrag och nej jag kollade inte upp dem 😉

Dela på andra sajter

Jag är 7  😄

Betvivlar din ålder.

Informationen kommer från min lika skumma hjärna. Har ett totalt efterblivet minne i vissa avseenden. Kan glömma bort att dra ur kaffebryggaren eller släcka ljuset även fast folk har sagt till mig 100 gånger däremot så kan jag komma ihåg siffror ur min fysikbok som jag läst typ en gång. Några exempel:

Jordens massa är: 5.977*10^27kg

Elektronens massa är: 9.1094^10^-31kg

Newtons gravitationskonstant: 6.67^10^-11 (nm^2/kg^2)

Protonens massa: 1.673*10^-27kg

Neutronens massa: 1.675*10^-27kg

Elektronens laddning: 1.602*10^-19C

Kapacitiviteten i vakum: 8.99^10^9 (Nm^2/(As)^2)

Det här är bara några utdrag och nej jag kollade inte upp dem 😄

Hahaha, jag missade en etta 😲 Jag är 17, men varför betvivlade du min ålder när det stod 7?

Jag tror inte en sekund på att du plocka fram dom där uppgifterna ur hjärnkontoret direkt 😉

Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.