Jump to content
Annons

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

...hur ska folk kunna hälsa på när det inte finns någon ringklocka där nere vid entrédörren och inga namnskyltar, utan bara en låst dörr och ingen mer ingång till trappuppgången,

Annons
  • Svar 14k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

• Per_a_55

1654

• Pazo

1476

• ViktorDenStore

1333

• Pico

665

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

musik (oregistrerad)
Postat

Samma här! Mat.

..och hur ska jag få min post när entrédörren alltid är låst?...

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

3-5 minuter är lagom. De små liven ska inte vara brända.

Det var förresten längesedan jag själv åt Pitt-i-Anna eller Kåtbullar.

🙂

:musik

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Förresten, är en oktav samma sak som ett tonsteg? Det är det väl inte va?

🙂

Postat
Hej!

🙂

? 😠

musik (oregistrerad)
Postat

Ett tonsteg, är det från c till d?

musik (oregistrerad)
Postat

Är ett halvt tonsteg isåfall från c till höjt c, ciss?

Postat
Hej!

🙂

Nej.

En oktav består av 12 halvtonsteg.

Dvs. 6 st tonsteg.

Postat (redigerat)
Är ett halvt tonsteg isåfall från c till höjt c, ciss?

c-d - 1 tonsteg

c-c# - 1/2 tonsteg

Sånt här kan väl du? 🙂

Redigerat av brojd
musik (oregistrerad)
Postat

Jepp, det var ingen fråga utan mer en bekräftelse. Det var som jag trodde alltså. Det finns ju sju toner i den vanliga skalan C-D-E-F-G-A-H... och tolv halva tonsteg blir det ju då som du skrev.

Saken är den att jag kan få ett piano som inte går att stämma riktigt, så det är nedstämt ett halvt tonsteg. Då undrar jag, varför kan man inte stämma ned det tolv halvtonsteg istället? Det borde väl gå eller... Det är ju som att flytta en oktav till en annan oktav. Därav oktavsnacket.

😉

Postat
Jepp, det var ingen fråga utan mer en bekräftelse. Det var som jag trodde alltså. Det finns ju sju toner i den vanliga skalan C-D-E-F-G-A-H... och tolv halva tonsteg blir det ju då som du skrev.

Saken är den att jag kan få ett piano som inte går att stämma riktigt, så det är nedstämt ett halvt tonsteg. Då undrar jag, varför kan man inte stämma ned det tolv halvtonsteg istället? Det borde väl gå eller... Det är ju som att flytta en oktav till en annan oktav. Därav oktavsnacket.

😉

Hmm, höga C på det pianot skulle nog nästan jag klara 😄

musik (oregistrerad)
Postat

Seriöst alltså: borde det inte gå att stämma ned detta piano 12 halva tonsteg?

Är det svårt? Kan det gå sönder? Tydligen kan det gå sönder om man stämmer upp det i alla fall.

The Edge: burkar kontra VST. Jag tycker själv mycket bättre om grejer jag kan ratta på..hrrmmm.... Ingen dum idé att få med lite analoga prylar, en schysst kondensatormik. Gärna en del rör inblandat, men det är ju en smaksak. Grundaren av Krell anser ju t.ex. att rör låter idag som de alltid har gjort och därför är kasst att äga, medan transistorbestyckade förstärkare har utvecklats enormt. Han tänkte inte på att rörgrejerna lät bra från början kanske...

Sidechain var en ny bekantskap för mig för fyra månader sedan, innan jag nådde detta Forum, men bland andra Mongo-Lasse har ju tagit upp det. Det tycks vara att separera instrumenten från varann i sidled. Antagligen för att kunna equalisera eller komprimera olika enheter olika mycket, helt individuellt. Det har inte att göra med om ljudet är konstgjort, äkta, digitalt eller analogt. Så tror jag iaf.

På pedalfronten gillar jag Ibanez AutoWah-filter, det är udda. Sedan skulle jag vilja ha en Sustainer till gitarren som är megaeffektiv. Jag är lite tveksam till Boss dock, med tanke på deras samröre med Roland, eftersom jag tycker att de gör jättetråkiga förstärkare för gitarr, men är bra beträffande syntprylar.

Att experimentera själv med inställningar oich avstånd och kombinatiner är värt en hel del, och detta låter inte sig göras lika naturligt med plug-ins, VST m.m.

😉

musik (oregistrerad)
Postat

Jag är själv i den absoluta initialfasen när det gäller att koppla ihop grejer i en ny studio, ska tilläggas... Om du har en mixer kan du använda den såklart, koppla alla instrument till den, liksom de fysiska effektburkar (multi?), som du vill ha.

Jag brukar koppla effektpedaler och effektburk direkt till instrumentet/-en ifråga, sedan köra line out från dem till ljudkortet, via en analog portastudios inbyggda sexkanaliga mixerdel. Ganska passiv mixer alltså, bara använd som kopplingsbox.

😉

Postat

Risken med att stämma ned en hel oktav är väl att strängarna kanske inte är gjorda för det. Är ingen pianoexpert även om det står ett därhemma, men stämmer du ner en gitarr en hel oktav blir det lite bluddrigt kanske? Kan det bli något liknande med piano?

Du får väl transponera fingersättningen en halvton 😉

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag kan verkligen inte transponera fingersättning. Jag har försökt. Mitt motoriska minne sätter stopp. Det är verkligen att lära sig alla låtar på nytt.

Njaa...jag är inte helt säker på det där med bluddrigheten du nämner! En gitarr är en helt annan sak, där spelar man ju på själva strängarna. På ett piano spelar man på tangenterna, som är i förbindelse med strängarna. Det borde rimligen gå! Man tappar bara en oktav högst upp...

Men för att råda bot på denna oreda ska jag omgående maila någon expert på pianostämning, så får vi se deras svar!

😉

Postat
Hej!

Jag kan verkligen inte transponera fingersättning. Jag har försökt. Mitt motoriska minne sätter stopp. Det är verkligen att lära sig alla låtar på nytt.

Njaa...jag är inte helt säker på det där med bluddrigheten du nämner! En gitarr är en helt annan sak, där spelar man ju på själva strängarna. På ett piano spelar man på tangenterna, som är i förbindelse med strängarna. Det borde rimligen gå! Man tappar bara en oktav högst upp...

Men för att råda bot på denna oreda ska jag omgående maila någon expert på pianostämning, så får vi se deras svar!

😛

Spännande..... Väntar otåligt på att få höra hur det går. 😲

musik (oregistrerad)
Postat

Inväntar svar via mailen...

Postat (redigerat)
Hej!

😲

Hör med Karl på forumet. Han jobbar ju som pianostämmare och har med all sannolikhet koll. Att stämma ner en oktav låter i mina öron väldigt konstigt. Det kommer nog inte låta piano längre.

edit: fel

Redigerat av VacUm
Postat
Hej!

😲

Hör med Karl på forumet. Han jobbar ju som pianostämmare och har med all sannolikhet koll. Att stämma ner en oktav låter i mina öron väldigt konstigt. Det kommer nog inte låta piano längre.

edit: fel

Musik - du kanske skapar ett nytt instrument!

musik (oregistrerad)
Postat

Det kanske kan vara så att träet i pianot kan spricka om man stämmer upp det normalt? Pianostämmaren kanske såg någon invärtes sprickbildning? Men, sånt kan ju restaureras, frågan är bara hur dyrt det är...

😲

Postat
😲

😛😱

😆😆😛

😄😎🙂🙂

Nu går jag hem!

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Grahn...en pianostämmare är inblandad. Hade nog aldrig tänkt stämma det själv, även om det stod på en professionell site som har professionella stämmare som jobbar gentemot konsertpianister uti vårt avlånga land, att det inte alls var svårt att fixa som privatperson. Jag har en Boss stämapparat i fickformat för gitarr och bas och såg för ett tag sedan att denna batteridrivna manick kommit för kombinationen gitarr/bas/piano. Funkar urbra för gitarr och bas gör min. Man kanske skulle köpa den upphottade varianten. Under 1000-lappen!

Problemet är återigen att pianostämmaren inte vågade stämma upp det normalt, utan landade ett halvt tonsteg därunder.

Har nu läst mig till att de kan tvingas göra så några gånger, tills dess att det kan stämmas upp helt normalt igen, om pianot stått ostämt väldigt länge! De kan inte gå hela vägen med en gång då tydligen...

Kallar sig Karl för Karl på Forumet, eller heter han nåt annat här?

😲

Redigerat av musik
musik (oregistrerad)
Postat

Per...du "går hem" i alla lägen va?

😛😲😱

Postat

Men skulle det funka???

Jag menar utan att laga triggern?

Men det kanske skulle funka om jag gjo

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Päronsoda? Redigerat av musik
Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.