Jump to content
Annons

Enkelt men skitbra diffusor?

Guitar Nilsson

Recommended Posts

Annons

Såg denna video, ser lika enkelt som bra ut. Han säger nåt om vad skumprofilerna är gjorda för från början, att de är lätta att få tag i.

Vad är det för material, o vem säljer det?

Med skum-kilar bör det bli absorption inte diffusion, då ska du väl ha hårt material? (Kilarna i video nr2, tysta rummet, är inte till för diffusion utan extra effektiv absorption.)

Redigerat av laban1
Dela på andra sajter

Med skum-kilar bör det bli absorption inte diffusion, då ska du väl ha hårt material? (Kilarna i video nr2, tysta rummet, är inte till för diffusion utan extra effektiv absorption.)

Där har nog rätt. Men rubriken på första videon kallar dem diffusorer. Undrar hur effektiva de är. Det kanske bara är bullshit. 🙂

Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Finns ju varianter man bygger med stavar istället för koner. Hinner inte googla fram dem nu, men någon kanske har en bra länk att posta här så länge. 

Redigerat av k9
Dela på andra sajter

En av mina bästa vänner byggde detta monster till sin studio. Den består av avsågade 45mm-reglar, i olika längder, limmade på en plywoodskiva. Gjorde riktigt bra nytta, men den vägde så in i h-e... 😉

post-393-0-09206000-1476562547_thumb.jpg

Dela på andra sajter

En av mina bästa vänner byggde detta monster till sin studio. Den består av avsågade 45mm-reglar, i olika längder, limmade på en plywoodskiva. Gjorde riktigt bra nytta, men den vägde så in i h-e... 😉

Den där ser ju i alla fall mkt tunnare o lättare ut än de byggbeskrivningar jag sett på tuben. Jag ger mig fan på att det funkar även om man bara kapar alla bitar random hur som helst. Har man en bit på typ 20 cm kan man väl kapa den i 45 grader ungf på mitten så det går bra att limma den raka änden, men att framsidan blir sned o styr ljudenåt diversehåll?

Ju fler olika mått o vinklar på alla stavar bordeväl bli ännu bättre än med tex bara tre bestämda mått o rak framsida?

Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Den där ser ju i alla fall mkt tunnare o lättare ut än de byggbeskrivningar jag sett på tuben. Jag ger mig fan på att det funkar även om man bara kapar alla bitar random hur som helst. Har man en bit på typ 20 cm kan man väl kapa den i 45 grader ungf på mitten så det går bra att limma den raka änden, men att framsidan blir sned o styr ljudenåt diversehåll?

Ju fler olika mått o vinklar på alla stavar bordeväl bli ännu bättre än med tex bara tre bestämda mått o rak framsida?

Tanken är väl att den ska vara "stämd" och faktiskt sprida rätt frekvenser på ett kontrollerat sätt, snarare än att inte sprida så mycket frekvenser och ha mindre kontroll. Tor att det finns en risk att man sprider fel frekvenser och/eller får mera absorbenter med den varianten du föreslår. Med lite otur så kan man kanske till och med få mer problem än man löser med dem. Men nu gissar jag jag bara. 

Tänker att ljudet som studsar emot det sprids okontrollerat och att det kan uppstå fladderekon, fasproblem och konstiga ljudfenomen med den konstruktionen. 

Dela på andra sajter

Tanken är väl att den ska vara "stämd" och faktiskt sprida rätt frekvenser på ett kontrollerat sätt, snarare än att inte sprida så mycket frekvenser och ha mindre kontroll. Tor att det finns en risk att man sprider fel frekvenser och/eller får mera absorbenter med den varianten du föreslår. Med lite otur så kan man kanske till och med få mer problem än man löser med dem. Men nu gissar jag jag bara. 

Tänker att ljudet som studsar emot det sprids okontrollerat och att det kan uppstå fladderekon, fasproblem och konstiga ljudfenomen med den konstruktionen. 

Borde man mäta rummet med måttband och/eller med mätmikrofoner för att få reda på vilka mått stavarna borde ha?

Att de måtten de beskriver i byggvideona skulle vara perfekta för alla rum verkar ju lite väl...

Redigerat av Guitar Nilsson
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Har tänkt efter lite och undrar om man inte bara kan flytta runt panelerna och få det att låta bra just där man sitter med instrumentet eller där sångaren står. Beror ju lite på hur mycket rumsklang man vill ha iofs. Står man ut med att micka nära eller ganska nära så borde ju flyttbara paneler vara smidigt så att man kan stämma om just det område där man spelar in, om är i ett stort rum.

Ett mindre rum borde vara lättare att bara lyssna sig till vart man behöver fällor och när de är på plats kan man bygga diffar för att placera där det låter för torrt och stumt. 

Själv tänker jag göra så och lära mig anpassas mig efter de förhållanden som jag redan har och försöka hitta en så enkel och snabb lösning jag bara kan. Mixar gör jag mest i hörlurar ändå just nu. 

Frågan är hur mycket man överarbetar detta med rumsbehandling med. Om man har ett större rum där det är lite mera variation på klangerna så kanske man kan placera tuommorna där just de låter bäst, gitarrförstärkare där de låter bäst och så vidare? Vore inte det bättre än att ha ett rum som låter exakt lika dant på sätt och vis? Har man flyttbara fällor och diffar så kan man ju påverka området kring instrumentet eller sångaren med. 

Med tanke på hur allt komprimeras och hur folk lyssnar idag så är det kanske inte längre viktigt att allt låter så himla naturligt. Spelar man in en pianoblad med en grym flygel, eller en stråkkvartett så skulle ja personligen tycka att det var viktigare med ett rum som är så neutralt som möjligt. Men spelar man in rock, pop, metall, country osv så är det ändå oftast en massa trixandade man gör som i slutänden gör att det oftast låter onaturligt men onaturligt på ett bra sätt. 

Dela på andra sajter

Har tänkt efter lite och undrar om man inte bara kan flytta runt panelerna och få det att låta bra just där man sitter med instrumentet eller där sångaren står. Beror ju lite på hur mycket rumsklang man vill ha iofs. Står man ut med att micka nära eller ganska nära så borde ju flyttbara paneler vara smidigt så att man kan stämma om just det område där man spelar in, om är i ett stort rum.

Ett mindre rum borde vara lättare att bara lyssna sig till vart man behöver fällor och när de är på plats kan man bygga diffar för att placera där det låter för torrt och stumt. 

Själv tänker jag göra så och lära mig anpassas mig efter de förhållanden som jag redan har och försöka hitta en så enkel och snabb lösning jag bara kan. Mixar gör jag mest i hörlurar ändå just nu. 

Frågan är hur mycket man överarbetar detta med rumsbehandling med. Om man har ett större rum där det är lite mera variation på klangerna så kanske man kan placera tuommorna där just de låter bäst, gitarrförstärkare där de låter bäst och så vidare? Vore inte det bättre än att ha ett rum som låter exakt lika dant på sätt och vis? Har man flyttbara fällor och diffar så kan man ju påverka området kring instrumentet eller sångaren med. 

Med tanke på hur allt komprimeras och hur folk lyssnar idag så är det kanske inte längre viktigt att allt låter så himla naturligt. Spelar man in en pianoblad med en grym flygel, eller en stråkkvartett så skulle ja personligen tycka att det var viktigare med ett rum som är så neutralt som möjligt. Men spelar man in rock, pop, metall, country osv så är det ändå oftast en massa trixandade man gör som i slutänden gör att det oftast låter onaturligt men onaturligt på ett bra sätt. 

Jag tycker inte det verkar låta mycket annorlunda på olika platser i det här rummet....

Hemma i kåken tyckte jag det räckte bra med enbart absorbenterna, det blev väldigt torrt ljud där. O det tycker jag är bra, nån naturlig rumsakustik fattar jag inte vitsen med när det finns bra reverb. Flyttar jag absorbenterna till nya lokalen kanske jag inte behöver göra nåt mer.

Nu på söndag kväll fick jag dit alla burkar o kopplade upp dom plus Neumannmicken, oh så testade jag att sjunga lite, o det var så roligt att hux-flux hade jag suttit o sjungit o mixat på två låtar till kl kvart i sex på morrn. Kom hem när frun klev upp o skulle till jobbet.

Kan tillägga att jag tog pension 1 oktober nu, är 61 år. Det känns enormt kreativt o kul. Jag ska köra lite extra lastbil ibland o ta spelningar på krogen. Sen blir det studion, segling, husvagn o andra resor.

Det du K9 skriver om vad som är naturligt är lite intressant, för vad är egentligen naturligt ljud i rockmusik? Eller akustisk musik för den delen? Lyssnar man på kända hits som sålt enormt så låter de ljudmässigt enormt olika sinsemellan. Så nåt facit på hur det ska låta för att låta rätt finns ju inte.

Deep Purple spelade in på hotell, de satt i varsitt rum bara med inspelningsbussen utanför. De byggde väl inte om rummen med absorbenter, diffusorer och basfällor?

Samma med Stones mest hyllade; "Exile on Main street" den spelade dom in i källaren till ett slott (?) de hyrde i Frankrike. Där var det väl bara stenväggar kan tänka.

Och frågar man polare osv hur de tycker ljudet på inspelningar är så säger de bara att det låter bra. De flesta bryr sig noll om det är bra eller sopigt ljud. Det är ju nästan ingen som har en bra stereo hemma längre, inte ens hörlurar har folk nuförtin. De räcker med iphones sopiga snäckor.

Orka bry sig. Knepigt att det blivit så ändå, musikbranschen är väl mycket större ändå nu än på tex 80-talet när många hade en fet stereo hemma.

Dela på andra sajter

Samma med Stones mest hyllade; "Exile on Main street" den spelade dom in i källaren till ett slott (?) de hyrde i Frankrike. Där var det väl bara stenväggar kan tänka.

Sant i och för sig. Men du tänker väl mixa på samma ställe som du spelar in? Och då är det väl bra att rummet inte påverkar alltför mycket så att din musik låter bra även hos andra?

Men du kan välja den minimalistiska linjen vid akustikbehandling, varför inte, kan hålla med dig att det lätt kan bli lite överdrivet. 🙂

Väljer du att micka upp nära och sjunga nära mikrofonen så minskar rummets påverkan vid inspelning, om det är ett problem. Har förstås andra nackdelar. Väljer du att mixa i hörlurar (om du gillar det) kan du mixa var som helst. Då kan du helt komma ifrån absorbenter mm och du kan testa din mix istället på "hemmastereon" och i bilen lite oftare.

Redigerat av laban1
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Det jag menar med naturligt är det ljud som instrumenten har rent naturligt. Eftersom en elgitarr förstärks och förvrängs så låter den inte "naturligt" till att börja med. Det spelar ingen roll om det blir en massa konstiga onaturliga fladderekon så långe det låter bra.  Det var just det som var min poäng. Men ska man spela in en stråkkvartett så krävs det att man har mera koll på akustiken så att man kan höra alla stämmor och instrument. En akustiskt gitarr kräver ju lite mera rymd om man vill få den att låta bra. Själv har jag inte testat en enda ackegure med bra piezomickar. Enligt min personliga smak. Medans många älskar just piezomickarna, en smak sak som sagt. 

Mycket musik använder många effekter för att låta rätt. Ofta förvrängs ljudet medvetet för att låta onaturligt men bättre ändå. 

De flesta bryr sig mer om musiken än om ljudet ja. Men vill man tilltala en kräsnare publik så måste man vara petigare med ljudet med. Men musiken måste ju vara bra nog för att folk ska orka lyssna. 

Många band spelade in musik utan att alltid vara i studios förr. Men ibland så fixade de med akustiken ändå. Har för mig att Bob Dylans ljudteckinker möblerade om med bokhyllor och filtar för att få rätt ljud i något hus de hyrde för att spela in i. Har för mig att även Stones fixade en massa med rummet innan de använde dem. 

Vill du ha ett torrt ljud så är det ju lättare att fixa med en massa absorbenter istället för diffar. 

Bygg dem själv med gammalt tyg eller köp isolering och virke samt tyg. 

Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Älskar ljudet på Twistes Sisters - Stay Hungry skiva just för att det är så dåligt men passande på något punkigt sätt. Undrar om inte låtarna skulle tappa energi och bli plattare med dagens teknik. 

Men som sagt vill du ha ett torrt ljud så kan du ju bygga fällor av den typ lag länkar till nedan. Finns en massa olika varianter som är olika dyra och smidiga att bygga. Blir det för torrt så kan man ta bort en eller fler eller fixa en diff senare.  

Dela på andra sajter

Smart med färdiga ramar runt isolering som man köper själv!   🙂  Men de verkar inte lätt att köpa ramarna separat på readyacoustics.com, verkar heta  Chameleon Acoustic Frames. Säljs i kit och då blir det dyrare..

Redigerat av laban1
Dela på andra sajter

Kan man inte ha fregolit eller liknande istället så det inte blir så tungt?

Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Smart med färdiga ramar runt isolering och tyg som man köper själv!   🙂  Men de verkar inte lätt att köpa ramarna separat som de säger i videon på readyacoustics.com  "Ask me how to get.." 

Verkar heta  Chameleon™ Acoustic Frames

Det är bara att köpa stålprofil om man vill vara lyxig eller virke och bygga ramarna med istället. 

Detta är en annan variant på samma typ av lösning. Finns 100tals till om man orkar googla lite. Vilket jag inte orkade. Postade bara första bästa.  Tycker inte det är smart att sätta metallvinklarna så att de är i vägen här man ska häfta fast tyget. Bättre att sätta vinklar på insidan av ramen istället. Så det är bara att köpa en annan variant istället. 

Redigerat av k9
Dela på andra sajter

Kan man inte ha fregolit eller liknande istället så det inte blir så tungt?

Visst går det - men han hade gott om sådana småreglar över efter sitt bygge...

Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Visst går det - men han hade gott om sådana småreglar över efter sitt bygge...

Det är ju ett billigt och enkelt sätt att bygga dem på. Bara att kapa, sandpappra och limma. Det man behöver är en skiva att limma fast allt på och sedan några 45x45 reglar att såga i rätt längder. Reglarna kostar 6kr metern (ungefär) så det är betydligt billigare att köpa och bygga än att köpa färdiga diffar. 

Första länken jag postade visar ju vilka längder och hur de ska placeras på bakstycket med. 

Redigerat av k9
Dela på andra sajter

attachicon.gif20161017_114611.jpg

Jag har redan hyfsat många såna här akustikabsorbenter, i gamla studion som ska flyttas

Köpte dom från en skola som skulle rivas. De hade kostat ca 1000 kr styck, jag gav en hundring styck. De har funkat skitbra hemma i kåken. Som jag upplever det blir det inte på långa vägar lika jobbiga basförstärkningar i hörnen osv i gamla träkåkar än i betonglokaler.

Men undrar en sak; hur beskriver man skillnaden i påverkan av ljudet med absorbenter resp diffusorer? Om jag ska bygga nåt mer så blir det i första hand nån sorts diffusor mitt emot monitorerna, trummorna hamnar troligen framför samma diffusor. 🙂

Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Fällor (absorbenter) slukar ljudet och gör så att de försvinner in i materialet. Diffar låter delar av ljudet studsa tillbaks för att ge ett rum som låter trevligare och mera kontrollerat. Diffarna använder man tillsammans med absorbenter för att få ett så neutralt rum som möjligt när man mixar. Eller för att få ett rum som ger rätt klang när man spelar in.

Om vi föreställer oss rummet som en resonansslåda i en ackegitarrs kropp så kan man kanske förklara såhär:

Tänk dig en ackegura som har en fin och rik resonans så har du ett rum med bra diffar, och bra fällor. Ta sedan en acke som är död och torr så har du ett rum med för mycket fällor. En ackegura som har en stor och okontrollerad klang är som ett helt odämpat rum som sprider ljuden vilt och okontrollerat.  

Gå runt och klappa händerna i olika rum och i olika delar av rummet så kommer du höra olika hårda ekon i olika grad. Små snabba reflektioner som är mycket störande i många fall. Kallas för fladder ekon av oss som är gammeldags av oss.  Det är dessa ekon man vill bli av med utan att döda rummet. 

Du kan också testa att sjunga i badrummet för att hitta en stående våg. Det är den tonen som låter sådär extra fyllig och rik när man "står i vågen". Men det är en effekt som bara blir fel när man får den i en studio eller ett mixrum. Man kommer att skära bort den frekvensen om rummet förstärker den när man mixar, efter som man upplever den så stark i rummet. Då får man en mix saknar dessa frekvenser om man lyssnar i ett annat rum. Eller i sina hörlurar såklart. 

Redigerat av k9
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Här är en video där han bara använder filtar för att ljudbehandla mot fladderekon i rummet en smula. Problemet är att han bara får vissa frekvenser när han göra såhär. En virveltrumma t ex skulle studsa mycket mer än hans handklapp och hans röst gör i denna video. 

Redigerat av k9
Dela på andra sajter

K9 om skillnad mellan absorbenter och diffusorer:

"Fällor (absorbenter) slukar ljudet och gör så att de försvinner in i materialet. Diffar låter delar av ljudet studsa tillbaks för att ge ett rum som låter trevligare och mera kontrollerat. Diffarna använder man tillsammans med absorbenter för att få ett så neutralt rum som möjligt när man mixar. Eller för att få ett rum som ger rätt klang när man spelar in."

Jo det där vet jag ju, fladderekon ger ofta hopplösa effekter när man spelar live i tex konstiga kroglokaler.

Jag borde i stället frågat vad vitsen med de olika grejerna är? Det går bra att höra efterklangstiden om man knackar två trumpinnar mot varann, jag gjorde det nu i lokalen på alla ställen, ajg kunde inte höra nån skillnad på det var än jag ställde mig. Flyttade runt virveln likadant, och då tyckte jag att den lät anings bättre i ena hörnet än mitt på kortväggen. Flyttade hela trumsetet dit, inte mer än en 1,5 meters förflyttning och tyckte det var en anings ljummande från kaggen o golvpukan som försvann i hörnet. Kanske var det inbillning, skillnaden var liten i alla fall.

Jag har köpt lite av mina studiogrejer av en kille i Huddinge som heter Michael Eklund, nämner hans namn ifall ni ser nån annons han har satt ut, jag upplevde honom som både kunnig, trevlig o ärlig. Han berättade att han jobbade i lite olika studios, i den flottaste hade de i huvudrummet kostat på 500.000 på att skapa en snygg akustik. Och det var ju väldigt bra förstås. Men han sa även att ofta så spelade de nästan hellre in ett ett annat rum där akustiken var typ helt död o snustorr. Sen la de på olika reverb så fick de fram vilken akustik som helst även där. Det gick fortare o resultatet blev knappast sämre.

Så man kan ju fråga sig om man som jag har nån nytta av en viss efterklang i en sån enkel studio som jag har? När jag spelat in hemma i kåken har det varit så gott som stendöd akustik, trummorna låter ganska skittråkiga utan reverb, men det är hur skitenkelt som helst att med ett rumsreverb plus ett längre vocal plate få trummorna att låta hur stora som helst. Sitter man o spelar akustgitarr utan hörlurar i ett lika rum blir ju ljudet skittråkigt, inte inspirerande alls för musikanten, men det är ju lika där, man spelar ju in med lurar o det är lätt att välja nåt reverb som passar trackingen, sen i mixen är man mer noggrann. Nån flygel kommer aldrig att spelas in där, det blir isåfall moderna keyboards som låter helt perfekt överallt.

Att bygga diffusorer är kanske överkurs för mig, bättre att döda rummet nästan helt som jag är van hemifrå?. Som jag känner nu så ska jag skruva upp absorbenterna enligt spegelmetoden, och sen kan jag ganska lätt göra trekants basstraps i hörnen, eller kanske bara en i hörnet bakom trummorna. Basåtergivningen känns väldigt jämn i hela rummet.

Bygger jag diffusorer själv utan mätutrustning o kunskap kanske det blir mest skit... Jag ska ta dit alla absorbenterna o sätta upp dem få se hur det känns sen. Minst två kommer jag att ha som flyttbara skärmar.

Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Har du fällorna så kan du ju ställa dem i hörnen med. De borde döda basen. Hör du inga problem med ljudet i rummet så är det ju inget problem. Gillar du att jobba med reverb istället för med mickar så är det ju kanske en fördel med torrare rum. Testa med det du redan har och funkar det inte så kan du ju fixa diffar sedan. 

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.