Jump to content
Annons

Mid/Side, tilt åt ena hållet!?

Recommended Posts

Soderlund (oregistrerad)
Postat

Hej,

Jag har gjort M/S inspelningar tidigare med två st. mickar och har åtminstone för mig att fenomenet jag strax kommer till inte uppstod då..

Jag spelar in akustisk gitarr med min nya AEA R88 som är en stereobandmick.

När jag kopierat Sidekanalen samt fasvänt och panorerat ut hårt eller lagom,spelar ingen roll, ser jag på mätarna hur signalen tippar över till den sida jag valt att fasvända när jag drar upp Midkanalen.

Enligt mig bör ingenting hända direkt med stereobilden, inte till denna grad, när midsignalen tillförs.

Det LÅTER inte lika snett som det ser ut, och visst kan jag dra ner den dominanta stereokanalen men skillnaden i ljudstyrka är så stor att det påverkar soundet litet för negativt..dvs ena kanalen väldigt låg medan andra uppe på max nästan.. När jag tar bort MIDkanalen återgår alltså ljudstyrkan på SIDEkanalerna till jämn nivå.

Förslag och hjälp mottages tacksamt,

Micke S.

Annons
pme (oregistrerad)
Postat

Det nog så enkelt att din mid är ganska mycket i fas med din ena sida så denna förstärks medans den andra sidan då är ur fas och försvagas. 

Soderlund (oregistrerad)
Postat

Det nog så enkelt att din mid är ganska mycket i fas med din ena sida så denna förstärks medans den andra sidan då är ur fas och försvagas.

Hej, ja det kan det kanske bero på. Jag testade med två mikar och då beter sig allt som det ska. Undrar över fenomenet eftersom stereomicken ju är gjord för MS och Blumlein. Ska testa igen.

Tack för input,

Micke.

pme (oregistrerad)
Postat

Hej, ja det kan det kanske bero på. Jag testade med två mikar och då beter sig allt som det ska. Undrar över fenomenet eftersom stereomicken ju är gjord för MS och Blumlein. Ska testa igen.

Tack för input,

Micke.

Du är säker på att du har rätt mitt på mid-delen?

Soderlund (oregistrerad)
Postat

Du är säker på att du har rätt mitt på mid-delen?

Hej, har inte kollar än men jag var rättnoga såklart.. påt igen

Micke

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.