Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Jag hittade hit efter att ha googlat runt efter inspelning/ ljud och jag hoppas någon här kan hjälpa mig.

Då jag är väldigt intresserad av naturljud, inte bara fågelljud eller ljud som finns i skogen utan också ljud som finns runtomkring oss i stan,

Jag vill kunna höra hur ljud eller frekvenser låter specifikt/enskilt, om det finns något instrument eller kanske en app som gör att jag med en mikrofon kan förstärka utvalda frekvenser, och samtidigt filtrera bort andra frekvenser, precis som en radio fungerar för radiovågor fast med ljud vågor..

Finns det någon hörapparat ; ) som man kan ratta in ljudvågor?

Skulle vara väldigt spännande att kunna höra en fågel i stadsmiljö utan att störas av biljud eller kanske regndroppar som slår mot fönsterbläcket en regnig dag.

Jag vill också ha möjlighet att kunna höra på höga frekvenser inom det akustiska omfånget, ex 14-20khz.

De enheter jag har förstått som jag behöver är: mikrofon, förstärkare, filter, och någon sorts "frekvensdelare" som samplar ner höga ljud, ex;  17khz ner till  3.5khz. (sampla/frekvensdela)

När jag ser delarna framför mig så kom jag att tänka på DJ-utrustning, 

och frekvensdelaren kanske går med hjälp av en drum pattern sequencer (vet inte vad den heter på svenska).

viktigt är att jag vill kunna höra ljuden i realtid.

kanske finns det något hjälpmedel dj-utrustning? inom musikbranschen som har det jag söker.

All hjälp och ideer tas emot tacksamt.

//Ess

Annons
Postat

Yebo, och välkommen!

Det finns många bra alternativ på field-recorders (inspelare), från det dyraste, men utan minsta konkurrens bästa systemet som finns - Aaton Cantar X3 (ligger mellan 150-200 lapp om man vill ha åtminstone ett batteri och en laddare med), till diktafoner för nån tia begagnad. Men gissar att det förstnämnda inte är realistiskt.

Själv jobbar jag på en Fostex FR2 just nu, men ska uppgradera till Zaxcom Maxx. En FR2 LE (minivarianten av den jag har, behöver du inte tidskod och andra grejer för location-inspelning av ljud så räcker den gott) kan man få för några få tusen begagnad. Den är en bra modell, där nackdelen är en inte helt ren diskant och högmid. Det kan ge en snyggt filmisk känsla på ljudet, men funkar inte till allt.

Maxx är en fantastisk maskin, men kostar nånstans mellan 30-40 tusen vill jag minnas. Min ska jag förmodligen köpa begagnad, men de är svåra att hitta om man inte känner branschfolk.

SoundDevices har många bra modeller, men även ligger i prisklass med Zaxcom. De två är närmaste konkurrenterna skulle jag säga, även om SoundDevices är vanligast professionellt. De är väldigt bra, men har en tjockhet i över midden jag inte är så förtjust i om jag kan välja. Zaxcom har extremt transparent ljud, men man får ingenting gratis på samma sätt som en mätmicrophon inte fläskar till ljudet den spelar in. Allt är neutralt.

Bland det billigaste jag känner till som inte är direkt skräp, så finner vi Zoom H4n. Jag gillar verkligen inte maskinen eftersom jag har helt andra krav på mina prylar, men kan säga som så att jag tänker köpa en att ha som backup om min riktiga recorder för för sig att dö på set. Den är med andra ord inte dålig, bara inte i klass med maskiner som kostar i vart fall 5-30 gånger så mycket.

Det är svårt att beskriva exakt vad som skiljer svindyra omvandlare, för det är främst i de analoga till digitala om vandlarna och mick-förstärkarna som skilldanderna verkligen märks och påverkar, men är du inte van vid fullprofessionella eller audiofila grejer så är chansen stor att du kan tycka den låter rent & fint.  Renhet i ljudet är något subjektivt när man hör det rått, men börjar främst ställa begränsningar när man försöker bearbeta materialet. Jag började själv med betydligt sämre saker (en gammal nu död M-Audio MicroTrac ute och en massa Yamaha DSP Factory-kort med Behringer-mickförstärkare i studion), och använde material inspelade med dem senast igår. :-)

Förstår hur du tänker med att tune in på en radio, men den tekniken fungerar enligt en förbestämd kodning och avkodning. Naturen erbjuder tyvärr inte sånt, så vill du ha det rent så måste du spela in det rent. Ljud är egentligen inget annat än vibrerande luft som vi har en förmåga att tolk som ett sinnesintryck, och det gör ljud i en stad till kaos. Alla ljud slåss om alla frequenser samtidigt, och ingen ger sig, vilket gör att många saker smälter ihop och kan inte separeras alls. Vad du möjligtvis kan göra är att använda en extremt riktad mick och vara noggrann med hur du riktar den.

Sennheisers MKH-serie har blivit sjukt billiga nu, men kan få en för strax över 15000:- (mutter mutter, mina kostade mellan 20-25tKr per styck...). De är väldigt bra men baktunga mickar. DPA 4017B är grejer det, neutrala som DPA brukar vara, men tal blir ibland inte så framträdande som man ibland vill ha det. Fan trot dock om det inte är den jag främst skulle rekommendera! 16K:- på Thomann.

Schoepps CMIT-5 är en av världens mest använda shotgun-mickar för filmbruk, men trots att den är äckligt bra, så kanske den inte är neutral nog för vad du vill ha. Eller så kanske den är the bee's knees för dig, svårt att säga. Grym är den dock!

I de lägre nivåerna med Röde och liknande så är det dock svårt att hitta nåt som fungerar för naturljud alls. LineAudio CM3 är populär, men låter väldigt instängd och har ingen som helt dynamik. Mina ligger mest & skräpar då jag inte har nån som helst aning om vad jag ska ha dem till, även om jag misstänker att den döda dynamiken måste gå att använda till nåt. Oktava 012 är grymma mickar till ambiance, och jag använde dem till allt möjligt innan jag köpte på mig Sennheiser-prylar till tal och...det mesta annat (använder Oktavorna fortfarande till många ambiencer dock), men de har något av en grumlighet i hela ljudet. Misstolka mig inte, de är absolut bra mickar, men fåglar och insekter är inte deras styrka.

Möjligtvis att en Röde NTG-3 skulle funka. Har du möjlighet så kan du ju testa.

Vad gäller pitchshifting så känner jag dock inte till några mobila enheter. Jag sköter allt sånt i studion. Är ljud för höga för att höra så brukar de även vara för snabba, så i datormiljö så har man möjligheten att helt enkelt bara dra ner hastigheten på ljudet, nåt som är fullständigt omöjligt i realtid. Gräshoppor och (om man kan hitta, finns bara två-tre varianter i Sverige) syrsor exempelvis är kul att lyssna på i låg hastighet! :-)

Hoppas det hjälper något i vart fall :-)

Postat

Tack van Cain för ett riktigt bra svar!!!

Priserna du nämner är långt över vad jag har råd med , jag är mest intresserad på hobbynivå.

Dín beskrivning av naturens frekvenser var guldvärt.

Efter att ha googlat som en galning och varit inne på många olika forum så lutar det mot att skaffa en bra mick för att koppla den till HDSDR, (gratisprogram dessutom).

för att sen skaffa filter.

Något annat som jag blev tipsad om var att skaffa ACG (auto gain Control).

samt att köra två mickar på olika kanaler för att mixa för filtreringens skull.

Jag håller fortfarande på och kollar runt men återkommer naturligtvis  om hur det går.

/Ess

Postat

Van Caine, din sågning av CM3 var lite intressant, helt utan dynamik, skrev du. Jag hade tre såna, o jag gillade dem inte heller till nånting, varken till ak gitarr, trummor eller sång. Svårt att beskriva hur jag inte gillade dom, tyckte nog ljudet blev skramligt på nåt vis.

Så många gillar den micken, så jag har känt mig lite ensam om att inte gilla den. 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.