Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

OK alla ni som följt mina kraschar o inlägg...........

Installerat om allt ytterliggare 1 gång.............minimalt till att börja med!

Testat med en låt jag gjort efter varje installation, dvs spelat låten, inge knaster, OK. Installerat virusprogram, inge knaster, OK. Osv............nu funkar allt....inge knaster o konstiga CPU toppar..........vet ni varför????

Ja vet.....tror jag!!

Satt o funderade på vad jag gjort annorlunda vid denna installation........vet ni va ja kom på!!!!

Jag hade glömt att installera EMU 1820:s uppdateringar från EMU:s hemsida.......

Kan det verkligen vara så att de är de som ställer till alla problem???

Jag köpte EMU för att det har ju visat sig i historien att de gjort bra prylar......men när jag nån vecka efter köpet fick reda på att Creative köpt EMU så blev ja lite rädd...........och jag tror nu att rädslan ÄR befogad.........vilket nerköp att installera uppdateringar som i själva verket ev är nergraderingar......!!

Nån som känner igen syndromet??? 😄

Hursomhelst.......finnaly......efter lång tids vånda..........musik......ljuvligt........skapa..........äntligen!!

Det som ekar i min skalle är dock musikaffärens ord: - Det första du gör efter att ha installerat EMU kortet är att ladda ner uppdateringarna........Ja pappa......ja e lydig pojke...........oooooooppppppssssss.............jag har alltid gått min egen väg........fick just det bekräftat för mig själv nu.......!!!

Hoppas detta håller i sig.........för då kan jag lägga 25000 på sänkning o feta 18 tummare till bilen i stället för en FROST acm 40............ :rolleyes:

Skål o botten upp, som Lasse säger..................!! 😄

Annons
Postat

Vill passa på att tacka alla som har bidragit med inlägg............! 😄

Reflektera gärna över detta suspekta uppdaterings dilemma......vore kul att se vad disskutionen hamnar nånstans.................... :rolleyes:

Postat

Fan va skönt det är när sådana här problem löser sig för någon. Jag längtar också efter den dagen jag kan hurra och konstatera att mitt PT-system fungerar ( om det är realiistiskt att tro är en annan sak ).

Postat

Hej!

"Det som ekar i min skalle är dock musikaffärens ord: - Det första du gör efter att ha installerat EMU kortet är att ladda ner uppdateringarna........Ja pappa......ja e lydig pojke...........oooooooppppppssssss..."

- För det första Grattis :rolleyes:! För det andra, sssnart är Peder där du är - med fungerande musikmaskin v.s!

Dock, hur oseriös är inte hela datorbranchen (OBS! Inte musikhandlarnas fel!) Precis köpt din Volvo och strax innan bromsarna låser sig,

däcken trillar av och du sladdar av vägen så ekar Volvo handlarens sista ord uti din skalle! Glöööm nu inte att ladda hem de nya drivrutinerna!

Mvh Peder

Postat
Jag köpte EMU för att det har ju visat sig i historien att de gjort bra prylar......men när jag nån vecka efter köpet fick reda på att Creative köpt EMU så blev ja lite rädd...........och jag tror nu att rädslan ÄR befogad.........

Grattis till din fungerande musikdator!

Nu när du fått det funkar rekommenderar jag att du gör en backup på systemdisken (med ett restore/backup-program). På så sätt kan du t ex testa att installera de uppdaterade drivrutinerna utan risk. Strular de är det bara att göra en återställning av systemet.

Förresten, ditt resonemang håller inte. Verkligheten är sällan så enkel. EMU blev dotterbolag till Creative redan 1993. Så flera av deras uppskattade samplers har de tillverkat under Creatives ägo.

Postat

Jag hängde inte riktigt med i ditt resonemang, men hade du provat göra exakt samma minimala installation en gång innan, med uppdateringarna? Det hade ju varit lite underligt, och säkert något som EMU uppskattat om dom mailat dom om.

Annars så vore det helt klart intressant om du följer joachimes tips, och berätta hur det går.

Postat

Ja........Joachime, du har rätt ang EMU+Creative........jag va lite ironisk bara.........och det är ju faktiskt inte nå fel på SB o gänget kort som de gjort.........kanske inte lämpat för musik prod.......men duger gott till det de är tänkta att användas till + att de varit i branschen en längre tid.

Hur som helst, jag har installerat allt som jag haft tidigare..........utom just drivrutinerna, (de uppdateringar från EMU). Det funkar bra nu. Räcker det med att skapa en återställningspunkt i XP innan ett försök.........eller måste man ha nått restore/backup program?

Nyfiken som jag är så kommer jag säkert att testa att installera drivisarna även om det känns dumt nu att ev pajja allt igen........men ett svar på om de e dessa som ställer till det borde leda till en AHA upplevelse som gör att man har känslan över att ha full koll på burken igen.

Svar till JJrockford:

Jag har formaterat o installerat säkert 20 ggr på olika sätt, flyttat korten från och till alla PCI platser, struntat i virus/brandvägg, struntat i XP service pack 2, struntat i powercore + mycket mer...........men jag har ALLTID, ALLTID uppdaterat EMU:s kort (det första jag gjort) (naivt??)............denna gång glömde jag det.........o se.....då fungerade det. Ja EMU kanske är intresserade...........men skumt att det bara är jag som verkar ha problemet.........eller är det fler.....kom igen, fram o erkänn! 🙂

Postat
Räcker det med att skapa en återställningspunkt i XP innan ett försök.........eller måste man ha nått restore/backup program?

Jag har inte testat XPs återställningsfunktion, utan kör med Norton Ghost istället. Men jag vill inte rekommendera just det programmet. Inte för att det gör sitt jobb dåligt, men därför att Nortons programvara brukar vara så svår att bli av med den dagen man vill ha bort det från systemet.

Postat

Så där ja........nu har jag testat o testat.......!

Utan 1820:s drivuppdateringar 1.60/1.71 så kan jag göra riktigt stora projekt med pluggar/mjukvarusyntar och har lagt in överdrivet många waves reverb (IR-1).

Inget knaster eller distat/trasigt ljud. Midin = DR alban (staibl som fan).

Bra ljudkvalitet och jaaa....helt perfekt.......P4 3.0 ghz 1024 RAM 2 Seagate.

Ja menar det är ju en bra dator....riktigt bra......så den ska ju klara av lite så att säga.

Med uppdateringarna till EMU 1820 (ver 1.60/1.71) så sprakar det rycker och låter skit. Även då jag bara har nått så lite som ett reverb en synt pad och nån trumslinga i projektet.

Har installerat allt som jag brukar.....dvs virusprogram + allt annat som jag brukar UTOM JUST DESSA UPPDATERINGAR TILL EMU 1820. Så nu vet jag att det ÄR drivrutinerna som ställer till det.......eller neddateringarna, om ni vill.....!

Postat

Skickade detta till EMU.......svaret var det att:

Ja så länge det funkar för majoriteten så är det inte mycket vi kan göra.

Har du kontaktat DELL?

Som vi erfar så har inga problem med uppdateringarna.

Så länge det är så nöjer vi oss med detta. Typ!!

De svarade inte exakt med dessa ord......men om man översätter det till ren svenska så stämmer det bra............!

Hi!

I've got problems with my software (updates).

I cant do music because it cracks and pops even if i use just a few tracks. The performance meter (cpu) is around 20-30% and suddenly it peaks up to 100% and it's starting to pop and cracks.

I've formatted the harddrive for about 15 times, changed pci slots for my cards and i installed only windows xp, cubase 3.02 and the EMU card......no difference. No sharing of the IRQ no conflicts what so ever, according to my devicemanager.

I tried to install everything again last weekend......and it worked....no pops no cracks....everything is running smood. I began to wonder why???? Then it came to me.......i had not installed the EMU updates i forgot it..........could that be it!!?? I installed the updates and tried my song in cubase (the one who worked just fine a moment ago without the updates)........and see....pops and cracks imedlitly..........why is it that the updates makes my computer cracks and pops??

With the updates:

I doesn't matter what latency i use with the updates it cracks and pops anyway!

No IRQ sharing!

The sequenser (cubase) gets unstable.

The sounds does'nt sounds good......the quality is bad.

Without the updates:

Kicking like a mule.......no problems att all!

My system is:

Dell 8300 P4 875P chipset 3.0 GHZ 1024 RAM.

2 SATA baracuda seagate 7200.

Radeon 9800 pro/sec.

Powercore PCI (virus powercore software).

EMU 1820.

What can you do about this??

Postat

Jag använder den som kom innan 1.60.

Dvs den som är på orginalskivan från köpet hösten 04 typ september/october.

Postat

En fråga: Måste jag avinstallera mina drivrutiner (v.1.71) om jag vill gå tillbaka till en tidigare version eller kan man bara installera över?

Postat

Min rekomendation är att avinstallera dessa..........!

Jag kör "återställ till tidigare tidpunkt" eller va det heter i XP.

Då är det enkelt att backa tebax ifall man vill.

Särskilt om du gjort en egen återställningspunkt efter varje mjukvaru installation.

Men eftersom man kan backa fram igen efter att ha backat tillbaks, så måste det betyda att någonstans ligger informationen konfigurationen historiken sparad.......

Så är det inte för mycket krångel.....formatera och installera XP o allt fräscht igen.

Har själv tagit för vana att formatera en gång om dan efter doktorns ordination.....

Skämt o sido.........nu när det funkar tänker jag inte ens surfa porr!

Men en clean installation kan ju inte skada.........typ som att rensa garderoben.....ligger alltid gamla strumpor längst in........

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.