dooxy (oregistrerad) Postat 5 oktober 2016 Postat 5 oktober 2016 Hej! Jag vill första bara börja med att säga att jag kan inget om stuidio/mixing osv jag förstår inte ens terminologin här på forumet. Jag streamar spel på Twitch.tv och bestämde mig för att uppgradera min mic. Efter lite koll på nätet så bestämde jag mig att inte köpa en 1400kr USB mixer utan istället köpa ett bra paket med en mixer. Så jag skaffa en Xenyx 302USB mixer och till den har jag en Pyle mic. En så länge så hör jag ljud i via min mixer om jag klickar ner den röda knappen som heter from line in/ USD play. Micen vet i fan om jag får att fungera jag får skruva allt på max för att knappt för respons i den. Det lustiga är att när jag prova att sitta på skype med en kompis hörde han allt via min mixer mitt spel ljud osv. Det blev lite som att jag mixa alla min ljud till honom i skype. Jag trodde lösningen va lite mer plugg any play..... 🙂 1. hur får jag bort så att folk inte hör allt jag gör i exempelvis skype, teamspeak? 2. Hur får jag bättre ljud i micen? just nu hör typ igen mig jag måste typ stoppa den i munnen och skrikaJag har försökt youtube och googla en del men fattar inte riktigt.
Peter Roos Postat 6 oktober 2016 Postat 6 oktober 2016 (redigerat) Du har ju en liten volymknapp längst ner på mixern till micken: höj den och sänk allting annat. Och tänk på att allting som är inkopplat i mixern kommer ju att gå ut på Mastern (=där allt ljud går ut) och kommer alltså att höras av den du pratar med. Du får ju "Muta" (stänga av) de kanaler/källor som du INTE vill ska höras genom mixern när du pratar med din kompis, eller sänka volymen på det som stör. mvh/Peter Redigerat 6 oktober 2016 av Sleap
JJRockford Postat 6 oktober 2016 Postat 6 oktober 2016 Om du är ovan vid hur en mixer fungerar kan det vara bra att rita upp in-och utgångar och sen försöka tänka ut vad en vill åstadkomma. Rita även upp hur du har kopplat upp det nu, så blir det lättare att hjälpa till att rätta till eventuella problem. Vilken Pyle-modell är det du har? Det är ett märke som har gjort ganska många olika mikrofoner.
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 6 oktober 2016 Postat 6 oktober 2016 (redigerat) . Redigerat 7 oktober 2016 av Burnin Sven
dooxy (oregistrerad) Postat 13 oktober 2016 Postat 13 oktober 2016 Du har ju en liten volymknapp längst ner på mixern till micken: höj den och sänk allting annat. Och tänk på att allting som är inkopplat i mixern kommer ju att gå ut på Mastern (=där allt ljud går ut) och kommer alltså att höras av den du pratar med. Du får ju "Muta" (stänga av) de kanaler/källor som du INTE vill ska höras genom mixern när du pratar med din kompis, eller sänka volymen på det som stör. mvh/Peter Tack Peter för din feedback jag fattar i "enkla" drag hur jag ska leka med knapparna. Men det du pratar om kanske jag behöver mjukvara för? Grejen är att jag flöde någon guide på nätet. Så jag skulle slippa köpa en dålig USB mic för 1400kr när jag kunde göra en mycket bättre setup för typ 800. Jag trodde det va plugg and play. Med andra order jag har igen aning om vad jag håller på med. se nedan min utrustning. Om du är ovan vid hur en mixer fungerar kan det vara bra att rita upp in-och utgångar och sen försöka tänka ut vad en vill åstadkomma. Rita även upp hur du har kopplat upp det nu, så blir det lättare att hjälpa till att rätta till eventuella problem. Vilken Pyle-modell är det du har? Det är ett märke som har gjort ganska många olika mikrofoner. Jag ville bara ha en bra mic med jävligt bra ljud för jag sitter på Twitch och streamar till folk när jag spelar. Så i stället för att köpa en Blue yeti mic för 1400kr köpt jag följande. 1. Pyle-Pro PDMIC58 Microphone with Cable 2. Behringer 302USB Xenyx 5 Input Mixer Det här va ett betydligt billigare alternative och förmodligen bättre ljud. Jag kan säkert få det att fungera i OBS programmet jag streamar i. för det finns lite enkla guider på youtube. Men hur kommer jag runt att folk jag pratar med på olika chat program hör allt jag gör? och ska man använda samma "device" för in och ut ljud på datorn? just nu kör jag det här via UPB. Men jag har 3.5 kablar för allt utag också. 🙂 btw jag har ingen mjukvara behövs det? Behringer 302USB Xenyx 5 Input Mixer Behringer 302USB Xenyx 5 Input Mixer Behringer 302USB Xenyx 5 Input Mixer
JJRockford Postat 13 oktober 2016 Postat 13 oktober 2016 Det är fortfarande oklart hur du har kopplat. Har du t ex kopplat in mixern med USB-kabel eller någon analog signalkabel? Kopplar du in med USB-kabel så blir ju mixern ditt ljudkort, då behöver du förmodligen göra justeringar i datorn precis som med vilket ljudkort som helst. Om du kopplat in mixern med analoga signalkablar, så är det det enklast om du ritar upp hur du har kopplat.
dooxy (oregistrerad) Postat 13 oktober 2016 Postat 13 oktober 2016 Det är fortfarande oklart hur du har kopplat. Har du t ex kopplat in mixern med USB-kabel eller någon analog signalkabel? Kopplar du in med USB-kabel så blir ju mixern ditt ljudkort, då behöver du förmodligen göra justeringar i datorn precis som med vilket ljudkort som helst. Om du kopplat in mixern med analoga signalkablar, så är det det enklast om du ritar upp hur du har kopplat. Det är via USB
Al Walker Postat 13 oktober 2016 Postat 13 oktober 2016 Det är via USB usb från mix till datorn. sedan i med micen och skruva på gain och mic-reglaget. hörs det ljud i datorn ? det borde inte göra det, då har du uttaget för hörlurar eller de två utgångarna att få ut ljud. har du kopplat i något mer ?
dooxy (oregistrerad) Postat 13 oktober 2016 Postat 13 oktober 2016 usb från mix till datorn. sedan i med micen och skruva på gain och mic-reglaget. hörs det ljud i datorn ? det borde inte göra det, då har du uttaget för hörlurar eller de två utgångarna att få ut ljud. har du kopplat i något mer ? Alltså jag har en knapp som heter line / usb där har jag en röd knapp som heter line in/ usb play. om jag inte klickar i den hör jag inte något ljud i hörlurarna. Jag har bara kopplat min mic och mina hörlurar till mixern. Men det som är konstigt är att folk hör mina spel och filmer eller tex youtube jag kommer på när jag pratar med dom på skype.
Al Walker Postat 13 oktober 2016 Postat 13 oktober 2016 Alltså jag har en knapp som heter line / usb där har jag en röd knapp som heter line in/ usb play. om jag inte klickar i den hör jag inte något ljud i hörlurarna. Jag har bara kopplat min mic och mina hörlurar till mixern. Men det som är konstigt är att folk hör mina spel och filmer eller tex youtube jag kommer på när jag pratar med dom på skype. Ja, det låter mycket märkligt. Om du spelar ett spel och andra kan höra det, Var hör de det?
dooxy (oregistrerad) Postat 19 oktober 2016 Postat 19 oktober 2016 Ja, det låter mycket märkligt. Om du spelar ett spel och andra kan höra det, Var hör de det? jag ska köpa en 60gbit + usb sticka och göra en back up på min dator. Så att den inte pajar ljudet igen och jag måste installera om allt. Sen ska jag prova leka lite igen med mixern.
dooxy (oregistrerad) Postat 27 oktober 2016 Postat 27 oktober 2016 Hej Jag vill bara höra mer er hur kan man testa att mic fungerar?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.